Forumsvar skapade

Sida 104 av 336
  • pjoter

Medlem
    19 mars, 2009 vid 19:48 som svar på: Skärgårdskiting och vindförhållanden

Kommer köra där uppe lite i sommar tror jag. Har också en kompis som precis lärt sig som bor där. Han är säkert sugen på att hitta en surfkompis i sommar.
    Ska jaga in honom här nu när han hittat tillbaks till sverige.

• pjoter

Medlem
    19 mars, 2009 vid 06:12 som svar på: FILMTAAAJJJMMM! Å lite bilder.

Har sett att det där tyvärr funkar med tubkites också, skillnaden är att dom kitesen behöver träffa en doktor för att kunna flyga fint igen.

På tal om skojigheter med kite så såg jag för några veckor sen när en nybörjares kite inverterade rejält. Han drev in till stranden, vindade upp linorna medans flickvännen höll den fortfarande inverterade kiten. Efter en promenad uppvind la han ner kiten och öste sand på, fortfarande inverterad. tyvärr stod jag med elever så jag kunde inte ta kort på härligheten.

Tillbaks till topic får jag nog tyvärr hålla med om att filmen kändes väldigt hemmasnickrad, troligtvis endast lite bättre än om jag själv skulle göra det. Men dom såg klart ut att ha kul iaf och det är huvudsaken, å sen körde dom ju snygga kites. 🙂

• pjoter

Medlem
    17 mars, 2009 vid 17:19 som svar på: Gött i Dalen!

fint som snus! är ju så man längtar hem!

• pjoter

Medlem
    17 mars, 2009 vid 17:16 som svar på: Behövs en 7:a?

är ju helt okej glapp mellan dom kitesen i storlek iaf. Sen om du har lust å pengar kan du ju komplettera med en större kite/större bräda så har du ett rejält vindregister både på land och i vatten.

• pjoter

Medlem
    12 mars, 2009 vid 03:48 som svar på: Första kite för snö och vatten?

skulle jag redan från böran veta att jag ska köra både snö och vatten hade jag kört på en flysurfer closed cell foil. Nu är jag ju sjukt partisk eftersom jag både kör och säljer dom.

• pjoter

Medlem
    12 mars, 2009 vid 03:39 som svar på: Val av utrustning – tung noob

Rebel 08 är inte ”bäst”. 🙂 Än så länge har det inte dykt upp någon kite som är bäst. Dock har vi kommit dit att alla kites av nyare årsmodeller är väldigt bra. Dock passar kanske en kite dig bättre än en annan. Precis som med bilar eller stereos eller allt annat så är den personliga smaken det viktiga. och bara för att du köper en saab så betyder det inte att du kommer vara en sämre förare än om du köper en volvo. Även om du senare upptäcker att din nästa bil borde vara en volvo för att dom passar dig bättre.

Angående storleken på kites så är det klart vanligare att man under sommarhalvåret är underriggad än överriggad. Detta gäller även på kusterna så du kommer faktiskt ha mer nytta av en 15 även där skulle jag säga. Ganska snart kommer du kunna hålla den kiten i över 10m/s med din vikt och jag skulle inte rekommendera dig att ge dig ut i över 10m/s i början, även med en mindre kite. Desto mer det blåser desto snabbare händer allt, även om du har en liten kite.

10m/s = 36km/h dvs följer du bara efter kiten i vindens hastighet så närmar du dig saker lika fort som en moped. Loopar du sen kiten är du uppe i betydligt högre hastighet. Av den anledningen är det bättre att som nybörjare skaffa en större kite och istället ge sig ut när det inte blåser så mkt.

• pjoter

Medlem
    11 mars, 2009 vid 06:29 som svar på: Val av utrustning – tung noob

Hade satsat på boxern om jag varit dig. Helt klart bäst storlek och modell av dom du räknade upp. Fint pris också. Säger som övriga, kör på den.

Dock hade jag letat vidare efter en lite större bräda. Har du möjlighet är det bästa egentligen två brädor då det är mkt enklare att gå upp på stranden å byta bräda istället för kite om vinden går lite upp och ner. I sådana fall blir den bra som liten bräda om du senare kompletterar med en lättvindsbräda. Men vill du komma billigt undan leta upp nåt på 140cm+ så är du igång klart tidigare. Tänk också på att bredden 40cm+ är viktig och att brädan är ganska platt (liten rocker). Även bulligheten (outlinen) på brädan är viktig, desto bulligare desto mer trögplanad är den.
    sök runt lite på forumet om brädor och hur de funkar, finns mkt information om detta skrivet och råd för olika personer och önskemål.

• pjoter

Medlem
    9 mars, 2009 vid 23:43 som svar på: joodå så att

vad som är riktigt läskigt är att det är inte en bild jonaish hittat på internet utan en bild han tagit på sig själv för att locka ”vänner” på diverse siter.

• pjoter

Medlem
    7 mars, 2009 vid 14:26 som svar på: En till nybörjare behöver hjälp…

fast falafel ÄR godare än både kebab å hamburgare. sen e de vegetariskt också. Hade ni bott i en mångkulturell stad där en falafel kostar 15kr hade ni också insett dess överlägsenhet gentemot andra mindre prisvärda alternativ.

• pjoter

Medlem
    7 mars, 2009 vid 13:56 som svar på: Ruben

snygg åkning! tyvärr förstörs det av den katastrofala filmningen å musikvalet.

• pjoter

Medlem
    6 mars, 2009 vid 00:39 som svar på: Köp kite nu!

vilket önsketänkande… om ändå ekonomin skulle kollapsa ordentligt. Precis vad som behövs.

• pjoter

Medlem
    5 mars, 2009 vid 14:18 som svar på: Mårtin T – is older!!

grattis!!!

• pjoter

Medlem
    4 mars, 2009 vid 01:20 som svar på: el-yaque/coche vs cumboco

Canoa kan va ett alternativ annars. ligger en bit sydost om fortaleza. Rätt säsong ska de va helt ok kite där och massor av små pubar. beror ju på vad för uteliv du vill ha iofs, gillar du tekkno å annat skräp 🙂 är du helt fel men vill du hänga med massa gamla hippiesar å lyssna på sjysst reggae har du hittat rätt.

• pjoter

Medlem
    4 mars, 2009 vid 00:55 som svar på: "LF så klart"

@skotten 533301 wrote:

hahaha ugliest wetsuit I ever did see in my life!

haha, no… the wetsuit is nice, it´s the chubby man inside it that´s not very beutiful. 🙂

• pjoter

Medlem
    4 mars, 2009 vid 00:43 som svar på: Vindstilla o platt i LA!?, winchsession!

hahaha. stapeln, världens första cable-snowpark.

Sida 104 av 336
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA