Forumsvar skapade

Sida 6 av 336
  • pjoter

Medlem
    9 september, 2012 vid 10:05 som svar på: Olycka, väg hundra…

Gott det gick bra och ni fortsätter köra!

Kanonbra att ni tar upp det där med vem som ska stå närmast vattnet vid launch. I de flesta instruktioner står det att kiten ska vara ut mot vattnet vilket som du skriver är helt felaktigt, idiotiskt! Skulle kiten dra för mkt så blir man sakta släpad åt det hållet den launchas åt, dvs du har gott om tid att dra releasen. Har du däremot något fel och kiten loopar så flyger du efter och har inte en chans. Då är det betydligt bättre att den sliter dig ut mot vattnet.
    Så tänk på det när ni launchar på halvtaskiga spotar i konstig vind.

Å såklart ska man träna safetyn på sin egen kite! Precis som man bör träna självlandning utan hundkrok mm. Händer något måste man ju kuna ta sig in och få ner kiten på ett säkert sätt. Att bara släppa hela skiten är inte så vidare smart om risken finns att folk kan finnas downwind om en.

Men som sagt, gott att det gick så bra! Ni hade en jäkla tur! 🙂

• pjoter

Medlem
    8 september, 2012 vid 18:47 som svar på: Kitesurf tävlings event sverige (rendezvous vbg)

Nu börjar det närma sig!

Windguru verkar visa att det kommer bli grymt! Hoppas de håller sig å blir klart 10+m/s så de blir lite mer action i alla grenarna!
    freestyle med 7a är klart mer hardcore och roligare att titta på än med 12a. 🙂

• pjoter

Medlem
    6 september, 2012 vid 19:49 som svar på: Torrdräkt som passar en lång surfare (2.00)

Är 185 och kör mystic i xl, den är lång så de räcker och blir över, drar jag inte åt vid benen så trampar jag på dräkten.
    Den är riktigt smal också. Upplever den väldigt lik min MT dykdräkt i storlek.

Har du möjlighet att testa är det ju det bästa såklart men tror en stor mysticdräkt typ XL eller XXL kommer sitta som en smäck på dig.

• pjoter

Medlem
    27 augusti, 2012 vid 10:22 som svar på: Lätt vind – LW brädda eller större kite

Skånska sommaren bjuder oftast på 4-5m/s vilket faktiskt är en enorm skillnad mot 3-4m/s. I 3m/s flyger inte mkt förutom FS speed3. Sen är lättvind svårtatt bedöma. Jag har varit ute när det knappt rört sig på marken och i vattnet och haft riktigt gott tryck medans jag andra gånger gått ut och knappt haft kiten flygandes (fs speed3 21kvm) trots att det känts som det blåst helt ok.

Den första frågan du ska ställa dig är vad du vill göra i lättvinden? Vill du bara komma ut och åka i solen, vill du köra race, vill du träna ostroppat eller vill du träna freestyle?

• pjoter

Medlem
    24 augusti, 2012 vid 12:29 som svar på: Vågor på rak västlig

åk norrut tills du passerar hallandsåsen. Sen har du ett par fina spots. 🙂

• pjoter

Medlem
    24 augusti, 2012 vid 09:04 som svar på: Kitesurf tävlings event sverige (rendezvous vbg)

Hahaha, om inte jag minns fel så blåste det typ 7-8m/s under kvalet på öland. 🙂 Så ”hemmabyggena” presterar rätt bra då med. Sen blåste det ju inte så bra på finalen men då satte väl ingen sin bästa tid direkt.
    Kul iaf att det fortfarande verkar finns nån förutom jag som kommer ihåg det eventet. 🙂

men eftersom lättvindskites inte är så populära på eventet så hoppas jag helt klart att ni arrangörer ordnar så det blir stadiga 10m/s och 2,5m vågor som rullar in så vi kan byta ut hoppetisnurretävlingen mot vågkörning istället. 🙂

Å lyckas ni inte ordna det så kan de som vill säkert få låna hemmabyggda madrasser och tävla. 🙂

• pjoter

Medlem
    21 augusti, 2012 vid 15:45 som svar på: Chicken loop wanted

ska kolla vad jag har liggandes.

Har du några önskemål på utförande?
    safety, donkeydick etc…

• pjoter

Medlem
    20 augusti, 2012 vid 13:41 som svar på: Kitesurf tävlings event sverige (rendezvous vbg)

Kul med tävling! 🙂

Synd att jag missat hela foilgrejen, verkar vara sjukt mkt borttaget/korrigerat! jaja, klart kul å bra reklam att tanken dök upp iaf! Alltid skoj att andra som av princip vägrar köpa foil iaf inser att de är rätt bra på vissa saker. 🙂

Men en praktisk sak, är det tävling både lördag och söndag och prisutdelning på lördagen? Sällan man ser de upplägget på tävlingar. 🙂

Men som sagt, grymt kul å bra initiativ iaf!

/Pjott, regerande svensk mästare i hangtime (med foil). 🙂

• pjoter

Medlem
    14 augusti, 2012 vid 09:52 som svar på: två frågor.

windy..

Du har fel! 🙂
    Filmen är grym och kitesen är grymma och att ha motsatt åsikt är bara ett tecken på att man egentligen föredrar knyppling.

Förutom det har du också fel på vad det heter. Det vi sysslar med är kiteSURFING och inte kiteboarding eller kiteflying. och när det gäller surfbiten är Mitus delar i filmen rätt feta.

• pjoter

Medlem
    8 augusti, 2012 vid 17:06 som svar på: Self-launch och self landing..

starten är ju helgrym! Perfekt som snowkite eller i offshore.
    Står man på strandkanten med brädan på borde man kunna göra en sån start och när rycket kommer göra en passning ut i vattnet. 🙂
    Nästa svenskproducerade film vill jag se en sån start i. HL ställer ni upp?

• pjoter

Medlem
    8 augusti, 2012 vid 17:01 som svar på: Nobile wood skim 154, 2011

Ingen nobile skim men vill du ha vågskims är ZAPs riktigt goa! finns å provköra i skåneland.

• pjoter

Medlem
    3 augusti, 2012 vid 06:55 som svar på: Uppvisnings kite racing

vad händer?

(att hänga med på facebook är sååååååååå 2010)
    Steffo is the old and the new and the future surfbook.

• pjoter

Medlem
    30 juli, 2012 vid 08:38 som svar på: Rätt första bräda (lång & tung)

SU-2 köps genom mig på surfbutik.se
    info@surfbutik.se
    Håller till i skåne men kan självklart skickas vart som i landet.

• pjoter

Medlem
    29 juli, 2012 vid 17:29 som svar på: Börja på nytt

Som Erik skriver brukar en privatlektion vara det som passar bäst om man som du inte riktigt kommit igång eller gjort ett längre uppehåll.

Förutom kite.se finns både vi – kiteskola.se och kitelife som håller till i området.

• pjoter

Medlem
    27 juli, 2012 vid 22:30 som svar på: Rätt första bräda (lång & tung)

Vetitusan om lättvindskiten är dåliga i början precis. de elever som får köra speed3 21 på kursen pga dålig vind är helt klart de som kommer upp och åker längst, utan tvekan.
    De flesta lättvindskites har ett bra register nuförtiden, går inte att jämföra med gamla lok som var yberriggade i 5m/s.
    Har själv hållit min 19kvm i ca 10m/s och jag väger in på endast 75kg.
    Kolla vad folk i sthlm kör, gå in på http://www.kitenation.se där hänger mest stockholmsfolk. Detta forumet är mest fokuserat på västkusten och skåne och vi har betydligt bättre vind här.

När det gäller bräda är både SU-2 bigfoot och spleenes brädor riktigt bra. SU2 är en mer allroundbräda och känns mer som en vanlig. Spleene och flysurfer som också gör grymma brädor är betydligt mer avancerade lättvindsbrädor som är lite speciella.
    En stor fördel med SU-2 är priset. 3600:- ligger en splirrans sådan på medans de andra ligger på 7kkr.

Sida 6 av 336
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA