pure
Forumsvar skapade
-
Håller med ovanstående.. resultatet är top-klass. Är riktigt nöjd med resultatet på min bräda.
-
@Rasmus_W 398343 wrote:
Det som är komplicerat med vindsurfing (vet inte om det är likadant med kite) är att man måste lära sig två komplicerade saker samtidigt: Rigghantering och balans. Vi människor är dessutom funtade så att så länge vi inte har kontroll på balansen så kan vi inte koncentrera oss på nåt annat. Lösningen är landsimulator, eller väldigt breda brädor, för det tar bort balansen ur ekvationen så man kan lära sig hantera riggen utan att vingla. Sen när man kan hantera riggen är det betydligt enklare att lära sig hantera en vinglig(are) bräda, för då kan man koncentrera sig helt på balanserandet.
Tycker att det du skriver sammanfattar det rätt bra.. Jag tror många är lite rädda för att köpa breda brädor för att man tror att dom blir väldigt tråkiga fort. Men man kan lätt ha en stor bräda en hel säsong utan problem. Men däremot så kanske man skall dra sig för att köpa en sprillans ny bred bräda för man kommer ju att vilja sälja den efter den säsongen.
-
Angående nedhalets påverkan på tidig planing.
Det finns en del gött o hitta i dom pdf:erna nedan angående tidig planing.
Urban Myth For Early Planing
Letting your downhaul off
Although at the extreme highest levels of the sport, some
sailors let their downhaul off a tiny tiny fraction to help early
planing, put into context, they had so much more downhaul
on in the first place (compared with the average or even
experienced windsurfer) you should never let your
downhaul off! A pro would never let theirs off until they’d
done all the above early planing tips, and then would rather
change up a sail size than have to sail a rig with not
enough downhaul on.
Letting the downhaul off literally just stops the sail from
twisting off properly, thus increasing pull into your
backhand, pulling you directly sideways instead of
’propelling’ you forwards with the correct sail twist. If you
have a disproportionately large fin, the sideways pull of the
badly rigged sail can result in okay forward motion. But
then you have to have a disproportionately large fin!
Letting the downhaul off is so far down the list of useful
things to do to get earlier planing, it’s relative rewards are
dwarfed by the afore mentioned early planing tips and thus
not worth considering.
Enligt: http://www.guycribb.com/userfiles/documents/EarlyPlaning.pdf
Men sen står det såhär:
What if the wind drops, does less
downhaul improve my early planing?Yes very fractionally, but the extra
drag and instability created by less
downhaul isn’t a balanced trade off.There are four much better ways of
improving your early planing, without
reducing your downhaul.
Enligt: http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Downhaul%20and%20Outhaul.pdf
-
Jag är gärna med och ser till att det blir en vindmätare i fiskebäck.. har ju en del ideer men dom involverar dator + nån form av uppkoppling .. men samtidigt så borde det finnas lösningar som funkar utan dator.
Men steg 1 borde vara o kolla med folk som redan satt upp en mätare,, så om nån från OWC (eller annan klubb med mätare) läser detta så kan ni väl tipsa om hur ni gjorde och vad ni har för utrustning
-
@Lex Luthor 398159 wrote:
Inte direkt något svar på din fråga, men visst finns det mobilabonnemang för telemetriapplikationer. Vet dock inget om villkor och dyl.
Jag har själv funderat i samma banor och skulle vilja ha en vindmätare hemma med någon form av datorinterface. Det hade varit enkelt att hosta en hemsida med aktuell vindstatus. Jag bor rakt över viken från Torkelstorp, så då hade man kommit undan mobilabonnemang iaf.
Känner du till någon lämplig vindmätare?Bara ingen börjar sätta upp vindätare!:wink:
Såg att dom sålde en på hobbex i femmanhuset gbg för 1500:- (tror jag det var) med dator koppling. Mediamarkt har även med datorkoppling för 2000:- .
—
Jag hade gärna sett att det fanns en på flagstången i fiskebäck 🙂 Antar att man måste fråga om lov nånstans och sedan är det ju en fråga om el osv samt att se tilll att den inte går att stjäla så enkelt.
-
~5.7 eller ~8.0 beroende på om i vilka vindar du vill segla. . Sen måste du bestämma dig om vilken typ av segel du skall ha. Tex freeride, freestyle, crossover, race eller våg…
Själv gillar jag våg och crossover segel mer än freeride segel eftersom dom är mer lätthanterliga än freeride segel.. dock inte lika snabba antagligen…
-
@Charlie Chaplin 398097 wrote:
Den ska kännas öde…
…
Det ska få plats 15-20 personer inne i skjulet, så det ska inte vara alltför litet.
…Hmm.. undrar vad detta är för typ av film 😉
-
Fiskebäck? Jag tänkte sticka ut efter jobbet ca 17.. funkar det bra på SV eller är det nått annat ställe som är bättre?
—
edit:hmm.. ser ju inte å bra ut längre.. men det skall ju öka efter 20.00 enligt dmi 🙂 annars blir det väl fint imorrn antar jag..
-
pure
Medlem16 juli, 2007 vid 10:03 som svar på: Stoppa era sambos/fruar/män/osv.. Det här är julklappen ni vill ha!@Drakglenn 397553 wrote:
Jag har ett gäng klipp från träslöv med S.. följt av mig i någon bakåt eller två :cool2:
Sitter på slöband nu så jag får ladda upp vid ett senare tillfälle…
//Glenn
Det hade varit kanon.. bra o se om det är värt o skaffa en
-
Cool film.. gillar musiken,effekterna och dom snabba klippen .. grymmt surf oxå föresten..
hoppas det blir fler såna dagar..
-
@BWSS BG 396879 wrote:
Små revor i mastfickan lagas med fördel på egen hand med platt vaxad tandtråd. Efter att ha sytt ihop revan lägger man ett tunnt skikt LiquiSole-lim över sömmen och en liten bit ut på mastfickan. Funkar klockrent!
http://www.orust-kajak.se/produkter/liquisol.html
2003 körde jag masttoppen igenom mitt Naish Session under riggning på Torö och det blev ca:3-4 cm reva. Lagade hålet på ovanstående sätt och än så länge finns inga tecken på att det skulle gå sönder igen.
/BennyTack för tipset.. det ska jag testa
-
Hittade lite info vart man kan laga den när jag använde ”sök” funktionen 🙂 .. men det hade varit intressant och veta vad man bör betala för en sån liten lagning
-
Jag tror att problemet är att vissa ibland glömmer att det finns riktiga människor bakom dom här nicknamen. Hade vi alla stått nere på en surfspot och snackat innan eller efter surfet så hade det inte blivit såna här grejer. Steffo är ju bara en förlängning av surspotten..
Charrum i det riktiga livet:
[youtube]GZNXn6QU7rc[/youtube]Det är ett intressant fenomen men jag tror att ju mer man är på nätet och framförallt träffar folket bakom nicknamesen så fattar man att det bästa är att vara sig själv även här.
-
@jOHNjRAMBO 396761 wrote:
men shit pure, vart fan har du hållt hus do? vid det här lagret borde alla veta att dem som åker till fiskebeck gör det pga lathet/bekvämhet efter jobbet..beerlanda is the shit, thats for sure.
Det funkar bäst på v-nv.
MEN, är helt seglingsdugligt i lite hårdare vindar när de är S, SV o NO.
Man kan säga såhär, alla riktningar utan REN OST o SYDOST funkar...men som sagt, det är v-nv som är optimalt.. resten av vindriktningarna kan man lätt hitta andra spot som är 100x ggr bättre.
Jo det där med lathet känner jag igen (fast oftast är det mer vindsurfing panik.. små springer med grejerna mellan bilen och lägenheten 🙂 ).. det är ju rätt smidigt att glida ner till fiskebäck från där jag bor.. men det kanske är värt dom där extra (1-2 )milen ibland för att få lite bättre drag.
-
@DanneMan 396749 wrote:
Japp stundtals planing första timmen men sen då jävlar vart det fart på prylarna.. beerlanda rockar på väst.. synd bara att Ordförande i beerlanda surfers åkte hem å missa de goa.. så Danneman fick leka själv i rännan!
tog en sväng förbi fisketräsk där vart det 5.9 som minsta hehe! wtf!Pure fö fan onsala ligger långt i från fisken kolla grötö när du kör här uppe Grötö.N när du ska till beerlanda! 😉
Jag tror jag kom ut på vattnet lite för sent oxå… har inte varit i björlanda än men borde nog kanske testa det nån gång. Är det bara väst som det funkar på eller även andra?
