Forumsvar skapade

Sida 1 av 7
  • raggi-man

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 15:30 som svar på: Ny Nomad film

    helt ok, för lite DRE

  • raggi-man

    Medlem
    9 april, 2009 vid 11:37 som svar på: Köpa första grejjerna.
    sourra;539659 wrote:
    Haha, nej inte du Henke. Farfar = Kvabbso, det är allmänt känt.

    Inte för att jag har med det att göra MEN du verkar surfa mer på steffo än i vattnet

  • raggi-man

    Medlem
    9 april, 2009 vid 11:28 som svar på: "Coursebräda": Pirate Cruiser

    detgörviinte

  • raggi-man

    Medlem
    7 april, 2009 vid 11:14 som svar på: Hjälp mig att hitta en surfbuss!

    Vill du bli kung på parkeringen?
    http://www.blocket.se/vi/21016113.htm?ca=20_s
    Snygg färg dessutom

    Annars är det stora klippet här….. http://www.blocket.se/vi/21062793.htm?ca=20_s

  • raggi-man

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 11:52 som svar på: Kite film med lite östvibb

    Tycker musiken är bäst

  • raggi-man

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 11:48 som svar på: dasdasdasdas
    Blackadder;536651 wrote:
    Har du vaknat igen?

    NÄ 😮

  • raggi-man

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 07:22 som svar på: dasdasdasdas

    snyggt

  • raggi-man

    Medlem
    19 december, 2008 vid 16:13 som svar på: F^cking North and their f^cking Rhino 07bladders!!!!!!!!!!!!
    Ölla;434651 wrote:
    Jag ska försöka vara mer aggresiv nästa gång jag lovar!
    Annars: God jul o gott nytt år!
    Ola

    word:santa:

  • raggi-man

    Medlem
    24 oktober, 2008 vid 08:11 som svar på: medelande till ornitologerna

    klockren film ha ha..

  • raggi-man

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 10:41 som svar på: Skotten!

    he he he strålande

  • raggi-man

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 09:11 som svar på: Hur bra kryssar en kite?
    kvabbso;506091 wrote:
    Givet konstant vind, ett polardiagram och en önskad kurs, hur ska man segla för att komma fram fortast? Denna eviga fråga tål att funderas på – speciellt för sle kites

    Jag började ställa upp problemet och har lite funderingar på hur man ska angripa det. Började med att ställa upp det som ett analytiskt optimeringsproblem med två kurser, sedan med en kontinuerlig viktfunktion (oändligt många kurser). Det blev ganska långa uttryck, så jag angrep istället problemet numeriskt. Med ett ändligt antal kurser (diskretisering av problemet) och villkor som att man inte kan tillbringa negativ tid på en kurs blir problemet direkt ett linjärt program på standardform. Med lite data från Seacart 30 och octave fick jag fram den optimala lösningen. (jag provade först med data från farr 40 one design men det var inte lika intressant, jag är ju trots allt trimaranseglare). Efter att ha experimenterat med lite olika kurser och vindstyrkor känns det som att jag börjat få kläm på problemet:polardiagram_skiss.png

    Alla möjliga kombinationer av segling enligt polardiagrammet bildar det
    “konvexa höljet” (eng. convex hull) av polardiagrammet. Man kan tänka såhär: man spenderar en viss tid på varje kurs, en faktor som är större än noll. Summan av alla faktorer för alla kurser är ett. Detta är definitionen på en konvex kombination, och följaktligen är konvexa höljet det som går att få ur – det går inte att segla fortare än konvexa höljet!
    Med denna insikt så kan problemet med optimal segling reduceras till att man gör såhär:

    1. hitta konvexa höljet för polardiagrammet (trivialt, görs enkelt med penna och linjal, se streckade linjen i figuren)
    2. för den önskade kursen, sök skärningen med konvexa höljet (punkt C på bilden)
    3. Optimala kombinationen av kurser är de kurser där konvexa höljet möter polardiagrammet. (punkt A och B på bilden)

    Detta kanske låter komplicerat men det är vad seglare vetat länge, när man ska mot vinden måste man kryssa! Det är dock framförallt medvind och vid val mellan olika stora segel (t ex vid punkt E på bilden) man behöver fundera lite mer över detta.

    Några mycket intressanta slutsatser kan dras

    • det är INTE är vmg mot målet som ska maximeras i varje enskilt tillfälle – det gör alltså inget att vmg är lågt eller negativt sålänge man seglar enligt receptet ovan, man hämtar hem det i genomsnitt. Att få negativt VMG kan hända om skärningsvinkeln är större än 45 grader från/mot vinden, något som ofta händer snabba båtar i svag vind.
    • så länge målet ligger i ett område innanför optimala skärningsvinklarna t ex på medvind eller kryss gäller det att alltid skära på de optimala vinklarna. På bilden gäller detta i området F-G (kryss) och A-B (medvind) samt vid E.

    För båtar med olika segel, t ex screacher och gennaker kan det vara lönsamt att hålla lite lägre kurs med ett större segel och sedan hämta hem höjden med mindre segel. Detta ges av om polardiagrammet är konvext (polardiagrammet sammanfaller med konvexa höljet) för den önskade kursen!

    Jag har blivit upplyst

  • raggi-man

    Medlem
    5 september, 2008 vid 07:57 som svar på: Bonuserbjudande från LF hela månaden ut!

    som att komma hem efter en lång resa

  • raggi-man

    Medlem
    5 september, 2008 vid 07:56 som svar på: Hurra! Fest! Alla ska dit!

    haze har la inget med bandet som ska spela att göra hoppas jag

  • raggi-man

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 09:09 som svar på: Glömd Pro Tec hjälm i Kohagen Läjet

    dom är jätte goda, jag har klätt ut mig till ko flera gånger och mumsat i mig div. gear

  • raggi-man

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 08:40 som svar på: kohage

    nån som inte har alla hemma???

Sida 1 av 7
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums raggi-man

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.