rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Nä precis. Alltid skota in fullt, alltid hålla så hög fart som möjligt så går det oftast bra.
-
Plus att om jag tänker ”inte trilla i gippen” så brukar resultatet ofta bli det motsatta: Jag fegar, bromsar, skotar ut och gör i stora hela allt sånt man inte ska göra om man vill komma runt i gippen.
-
Och förresten, hur mycket ”ska” en T4 dra om man kör någorlunda vettigt, inte kör 150 jämt, inte ligger kvar på trean tills man kommit upp i 90 och så vidare? 2.5-liters bensinaren då. Multivan har ju ett extra batteri, betyder det fetare generator och påverkar det förbrukningen?
-
Det är sånt där som kallas vrida om kniven i såret… Sist jag såg 3.7-vind i Stockholmstrakten var 2005. Då hade jag 4.5 som minsta och dörren var så vidöppen att det inte var nån idé. Nu har jag en 3.8 och kunde naturligtvis inte komma loss förrän det var nästan mörkt. Efter att ha planat i max nån minut så tvärdog det och det var mörkersim tillbaka.
Fan vad surt det känns nu. Hur ofta kan man segla så här små segel i Stockholmområdet? Har jag missat en j-la massa riktigt blåsiga dagar de senaste åren eller är det bara vartannat – vart 3:e år man får chansen att segla riktigt små segel här i 08-land?
Jag vet att man kan få mer av den varan om man åker till skåne, danmark eller gotland men så länge jag misstänker att bussen drar två liter milen känns det inte riktigt som ett alternativ, och gotlandsfärja tur och retur kostar väl också som en full tank.
-
@NIKKE 506024 wrote:
Sen tänkte jag kolla om en sak när man flyger med surfgrejorna. Är det så att man max får ha 30 kg vikt per surfingbag när man flyger (Tänkte på majoriteten på flygbolagen)? Är det så så spricker det nog med denna surfbag jag funderade på http://www.pro-limit.com/displayitemv4comp.php?item_id=3892. För en bräda, master, bom,några segel m.m. är det väl svårt att hålla under 30 kg och om man överskrider vikten får man inte ta med sig surfbagen på flyget då?
Jag stoppade bräda, mast, bom, förlängare och tre segel i en sån bag. 25 kilo blev det, mellan tummen och pekfingret. En mast till=2 kilo extra. Ett segel till=3 kg extra.
-
@SWE 496 505897 wrote:
Fysiskt sett är man inte helt symmetrisk heller.. ena armen är oftast aningens längre än den andra.
Sant. Och tänk följande scenario: Du promenerar hem från affären med en tung matkasse i varje hand. Du kommer fram till dörren och ska just låsa upp dörren. Hur går du tillväga? Antingen ställer du ifrån dig kassen du har i höger hand (här utgår jag från att du är högerhänt) och halar fram nycklarna och låser upp, eller så flyttar du bägge kassarna till vänsterhanden. Du har behöver högerhandens bättre finmotorik för att kunna låsa upp snabbt och smidigt och under tiden får vänsterarmen slita lite extra.
Resultat: Eftersom det här bara var ett exempel och du antagligen hamnar i ganska många liknande situationer varje dag så blir vänsterarmen aningen starkare och uthålligare än högern.
-
Kan jag inte skota in helt så flyttar jag hängselelinorna bakåt tills jag kan. Oavsett var de sitter på andra sidan. Segel är sällan helt symmetriska även om ett rafsegel som crossover är mycket mer symmetriskt än ett cambersegel som alltid rullats åt samma håll.
-
Ok. Jag funderade mer på hur man kollar om mätaren är vid sunda vätskor.
-
Fast ska man göra det noga så måste man väl i princip köra tills man får bensinstopp va? Kanske dags att köpa en reservdunk bara för att kunna testa. Jag körde Stockholm-Öland för ett tag sen och då tankade jag i så mycket macken ville ge mig i Stockholm (typ 45 liter) och på Öland var mätaren inne på det röda så då tankade jag i 50-60 liter och när jag var i Stockholm var det nästan nere på rött igen.
-
Är du lika stark/uthållig i båda armarna? Om du är högerhänt är det vanligt att vänsterarmen är starkare och tvärtom för vänsterhänta.
Varför vill du stänga glappet mellan segel och bräda? Crossover är ett vågsegel och har därför högt skuret underlik och då ska man inte kunna stänga glappet om man seglar som man ska. På racesegel stänger man glappet men de har väldigt låga underlik så att man kan hålla seglet nästan upprätt och ändå stänga.
-
Alltså, jag seglar inte kite själv utan är nyfiken på hur bra de kryssar helt enkelt, och det ”alla” använder för att mäta kryssförmågan är VMG. Givetvis är det intressantast att veta hur fort en duktig kitare med ”rätt” prylar kitar i verkligheten. Sen brukar nästan alla typer av segelfarkoster kryssa bäst när det blåser sjukt mycket och sämst när de är underriggade men det är ennan sak.
-
Nej, det handlar inte om den minsta vinkeln. Det handlar om den ”bästa” vinkeln, dvs den vinkel man vill hålla för att komma så fort som möjligt till en kryssboj. För vissa typer av segelfarkoster handlar det om att offra fart och gå så högt som möjligt mot vinden, medan andra farkoster (t.ex. väldigt långsmala segelbåtar) kryssar bäst om de offrar lite vinkel mot vinden och i stället håller farten uppe.
VMG är helt enkelt ett sätt att mäta det där. Om du t.ex. seglar med 30 grader mot vinden och håller två knop (=1.7 knop mot vinden) så kommer du fram senare än nån som seglar 45 grader och håller 20 knop (=14,1 knop mot vinden).
-
En del gps:er kan visa det direkt. Kan du analysera trackloggen i nåt program så kan programmet säkert räkna ut det om du har koll på vindriktningen. Och som sagt, vet du vindriktningen, din vinkel mot vinden och din fart så kan man räkna ut det med en miniräknare.
-
Första gångerna folk berättade om grönhögen för mig så vill jag minnas att det pratades om dubbel masthöjd och klockren sideshore. Ibland hinner alltså verkligheten ikapp. 🙂
-
Öh, ja har du en GPS så kan den antagligen visa din VMG direkt utan att du behöver fippla med cosinus och sånt.