rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Tio sekunder planing eller så, hängandes som en snorloska i 3.8:an. Sen tvärdog det. Vinden kunde knappt lyfta seglet,vattenstart var bara att glömma. Jag gjorde ett försök att dra rigg på 75:an men det var betydligt svårare än på 86:an. Lång simtur i beckmörker och lite bogserhjälp sista biten, några vågsurfare paddlade ut och hjälpte mig. Ungefär samma story som förra söndagen, fast den här gången hade jag åtminstone långa armar och ben på dräkten, däremot förtjänar den inte att kallas torrdräkt längre, nånstans kring axlarna läcker den som ett såll.
HELVETE! Jag vill ha bra segling nån gång!
-
Låter skoj, har en helt oseglad 3.8 och en nw75 jag har seglat en gång. Hoppas bara jag inte måste hålla på och ta upp båt hela helgen.
-
@poppo 504774 wrote:
Nej, snarare tvärtom. Men det handlar mycket om teknik också…
Det här är rätt intressant, de brittiska surftidningarna brukar jämt påstå att en mindre bräda planar tidigare med samma segel eftersom den stora brädans våta yta bromsar och att vitsen med stora brädor är att de har volym så de kan ta en större rigg.
-
Tanke 1: Kan man blanda? Några stora arrangemang och några ”tävlingshelger”?
Tanke 2: Ett sätt att få publicitet på den här typen av arrangemang kan ju vara att nån eller några klubbar kittar upp sig så de kan sno ihop ett kameracrew som filmar det hela och sen släpper till press och teve. Troligen dyrt men man vet ju aldrig.
Det skulle ju dessutom kunna vara så att några klubbmedlemmar vågar ställa upp med apdyra kameror för den goda sakens skull. 🙂
-
Jag brukar försöka röra på mig, jogga på stället och sånt om det är kallt.
-
Ytterligare en faktor jag läste om i Boards eller Windsurf nån gång: Solskyddsfaktor! Väldigt många solskyddsmedel är baserade på hudkrämer vars uppgift är att göra huden mjuk och len. Visserligen kan en kräm som gör huden mjuk vara trevligt efter surf, men före surf kan den ställa till med elände. Dels betyder mjuk hud ömtålig hud, dels brukar krämen vara hal, vilket gör att man får krama bommen hårdare än vanligt. Plus då salt och värme. Garanterad köttfärs i händerna.
Överskottet rinner ner på brädan så den blir såphal. Grattis, du slapp hudcancer men halkade på brädan och bröt benet, typ.
Lösningen är att välja solskydd med omsorg, jag hade med mig ett jättebra medel som sprayades på och som torkade in i huden bums. Inga hala händer.
Bifogar en bild på min ena ”tyskhandske”, modell tidigt 90-tal, i vitt, chockrosa och pistagegrönt, som gav upp nere i Hurghada.
-
Kan man inte dricka spriten innan man drar ut och surfar? Det borde man också bli rätt ”härdad” av.
-
@TomasN 504138 wrote:
Även om det kan bli långt mellan surfen tycker jag den hårda huden man byggt upp håller för det mesta. Mina klarade en dag i apelviken, trots ofrekvent surfande på sistone, trots att jag har kärringhänder. Många kanske greppar för hårt i bommen?Handskar när det inte är kallt är väl lite mes(igt) ha, ha. Skojade bara..
En annan sak som spelar roll är hur mycket drag man har i riggen. Guppar man omkring utan planing så brukar man enligt min erfarenhet få rätt mycket blåsor eftersom man inte har nän större nytta av selen. Med lite lagom drag och planing kan man lägga nästan hela kraften i selen och då får man sällan skavsår. Seglar man ”Fullpower”, speciellt om seglet inte är ett superstabilt racesegel så brukar man behöva krama bommen rätt hårt eftersom buken vandrar lite och det brukar vara då man får mest skavsår.
Så kajka fram med lite småmesigt drag i seglet så klarar du dig.
-
Till 2009 så verkar det däremot som att kolfibern blivit billigare eller nåt eftersom rätt många tillverkare plötsligt skryter om kolfiberhalten i sina ”pro edition”-modeller.
-
Typiskt problem när man inte surfar speciellt ofta. Mjuka handflator är ömtåliga och ju högre salthalten är i vattnet desto ömtåligare blir de. Händer som klarar östersjövatten utan problem blir lätt en blodig sörja i t.ex. egypten. Några olika strategier:
1: Härda händerna. Segla ofta, styrketräna och gör annat som sliter på huden i händerna så får du starka hållbara valkar.
2: ”Tyskhandskar”, kortfingerhandskar med typ sämskskinn i handflatan. Gör jobbet bra, jag körde slut på mina i somras. Akta dig för allt med neopren i handflatan!
3: På utlandsresa, trappa upp gradvis, segla inte fem timmar i sträck första dagen och gå i land så fort det blir blåsor, helst två minuter innan. 🙂
4: Ta smällen. Om du vet med dig att det kommer dröja väldigt länge innan nästa surftillfälle så spelar det ingen roll om det dar en dag eller tre veckor innan det har läkt. Segla så länge du klarar, saltvatten bedövar lite så det gör inte så ont när du är ute.
För att snabba på läkandet kan man köpa ett plåster som heter Compeed på apoteket. Man kan till och med surfa en liten stund innan plåstret faller av.
-
Sen har ju NP och en del andra helt sanslösa nedhalsspänningar och det känns ju lite som att be om hållbarhetsproblem om man inte är väldigt noga med förstärkningarna.
-
Om man skriver att man efter en halv dag på kite är snabbare än man nånsin varit på vindsurfingbräda så tycker jag det kan vara bra att backa upp påståendet med ett maffigt PB på kiten.
-
rasmus_w
Medlem30 september, 2008 vid 16:50 som svar på: Var surfar Sthlm Onsdag ? bra prognos på smhi !!!Det är dock riktigt ap-mycket regn här (sickla köpkvarter) just nu så nån slags väder kan nog vara på väg.
-
@Kapten K 503724 wrote:
Kör brosorna mossilmani kite?
Tror de gör det, men de kör både och. Plus att jag läste att de hade gjort några seriösa försök att speeda med en tandem nere i Luderitz.
-
Hej Peter. Är du säker på att inte du och Konapastorn egentligen är samma person, fast på olika sorters bräda?