Forumsvar skapade

Sida 109 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    3 september, 2008 vid 11:54 som svar på: Kite(-surfing?) i Apelviken

@kvabbso 496411 wrote:

Men var det inte likadant för 15 år sen?
    Att icke vindsurfande människor stod och knöt näven i byxfickan och ville ha förbud. Det är ju ett faktum att allt som är nytt och okänt är farligt.

Mycket möjligt, men jag är inte helt säker. Vindsurfing för 15 år sen började bli såpass vindkrävande att de flesta inte ens var medvetna om att sporten fortfarande fanns eftersom de inte var utomhus när folk vindsurfade.

Det är nästan värre nu med miljonärer på Torö som vill ha stenstranden för sig själva, ornitologer som klagar och så vidare.

• rasmus_w

Medlem
    2 september, 2008 vid 19:14 som svar på: Kite(-surfing?) i Apelviken

@Doc 496153 wrote:

Jag vet inte varför det verkar finnas färre rötägg bland vindsurfarna. Kanske det enkla faktum att medelåldern är högre? Ska kitesurfingen överleva förbud och illvilja måste de ”coola” puckona uppfostras. Tack och lov tycker jag att det sakta går åt rätt håll.

Mina gissningar/fördomar:
    Vindsurfing anses inte lika trendigt och coolt som kite just nu. Att ens sport är trendig och cool har mest fördelar med sig, men en nackdel är att det drar till sig idioter som vill vara trendiga.

Inlärningskurvan är brantare inom vindsurfing. Eller, stå på brädan och guppa fram och tillbaka går fort, men oftast tar det ett tag innan planingskicken infinner sig. Jag misstänker att en del rötägg sållas bort där.

Fast det där med ålder spelar nog rätt stor roll.

• rasmus_w

Medlem
    1 september, 2008 vid 22:16 som svar på: Dränera vatten ur dräkten

@jonhand 495988 wrote:

Att vattnet är varmt och kvar är väl bara bra? Släpper du ut vattnet så får du ju lättare in nytt vatten som din kropp skall värma upp (=kroppen kyls), Det är ju så våtdräkten funkar, Det blir ett lager vatten i dräkten som värms upp när det väl är uppvärmt så håller man värmen bra, Låter man nytt kallt vatten rinna igenom kyls kroppen hela tiden av.

Ja fast två kilo vatten kring fotlederna är inte ett dugg bra för seglingen. De gånger jag har upplevt det här har jag planat märkbart senare än efter att ha tappat ur vattnet.

• rasmus_w

Medlem
    1 september, 2008 vid 14:41 som svar på: Kallt i vattnet?

@henryk 495856 wrote:

Och 9,7 – läste jag i annat inlägg av dig + att du upplevde dräkten som kylig, i ytterligare ett inlägg av dig. Man undrar hur det står till egentligen ?

Måste vara malaria eftersom det fanns mygg där. Annars, vad är konstigt med att köra i en lite sval dräkt och med hyfsat stora grejor? Vinden brukar avta framåt kvällen så jag tog bara med lättvindsprylar och att välja mellan shorty och torrdräkt på sensommaren blir sällan rätt så då tar jag hellre shortyn.

• rasmus_w

Medlem
    1 september, 2008 vid 12:24 som svar på: Kallt i vattnet?

Man kompenserar för vätskeförlusten även om vätskan är kall. Har jag bra tryck i grejorna brukar jag inte känna mig frusen, däremot känner jag ofta en diffus känsla av orkeslöshet när jag seglar i riktigt kallt vatten och den känslan brukar försvinna om jag dricker nåt.

• rasmus_w

Medlem
    1 september, 2008 vid 09:47 som svar på: Kallt i vattnet?

Att ha mat och dryck med sig är ett väldigt bra tips på vintern, man behöver mat för att hålla kroppen varm och man förlorar vätska när man surfar.

• rasmus_w

Medlem
    1 september, 2008 vid 09:38 som svar på: Kallt i vattnet?

Jag körde i shorty i Närlunda i torsdags.

• rasmus_w

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 14:31 som svar på: äldre segel nyare bräda

Tror Knatte missade volymen. Fast 6.5 funkar på 150l även om det inte är optimalt. Jag har seglat fullrace från -93 på min 150l och det funkar. 5.4, däremot, nej.

Däremot tror jag inte åldern spelar roll om bräda och segel matchar storleksmässigt så länge vi snackar 2000-tal eller kanske sent 90-tal.

• rasmus_w

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:07 som svar på: Största vågis?

5.7 funkar på min fw86 så jag gissar att 0,3 kvadrat extra inte gör nån större skillnad.

• rasmus_w

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:03 som svar på: Största vågis?

Lite erfarenheter från min Fanatic Freewave 86, som jag äntligen fått lite seglingstimmar på (jag var två veckor i Hurghada och planade 5 dagar av 14 men var ändå ute nästan varje dag). Notera att det gäller plattvatten och att det är ungefär den enda bräda i den här storleksklassen jag seglat.

Jag planar i 6-7 m/s med 5.7, den är förvånansvärt lätt att dra rigg och slå med, och guppa runt var inga större problem. När den väl planar går den dessutom som ett skott, det var inte många som hängde med mig i Hurghada. Jag väger 75. Jag upplevde inte att folk med 130 liters hyrbrädor och 7.2 (det största uthyrningen hade) planade tidigare än jag, vilket naturligtvis inte betyder att en 130-litare inte planar tidigare.

Två funderingar: För det första gör den antagligen en del av det som du idag har din freestyle till, även om seglingen antagligen blir mer avspänd med hundralitaren. Är det bra eller dåligt?

Ola H brukar ju påpeka att FSW och klassiska vågisar är rätt lika varandra men eftersom du kör rätt mycket Torö och där är (väl?) vågorna rätt snabba även när de är små, så jag funderar på om inte en stor modern klassiker med Singlefin skulle kunna vara ett bra alternativ, och sen skaffa en twin runt 75 liter som komplement till lilla klassikern eller nåt sånt. Som jag fattat det så kommer en 75 liters twin kännas som en väldigt liten bräda.

Och nu vill jag väldigt snart premiärsegla min newwave 75 så jag får veta vad 20 års utveckling har gjort med brädor i den storleken. 🙂

— Tillägg
    Och där läste jag att du redan har en stor klassiker (jag tror du har skrivit vilken) men jag tror i alla fall du ska prova alla tre. Hur som, jag med mina 75 kilo (och obefintlig pumpteknik) planar överraskande tidigt med en freewave 86, så då borde du göra det med. Å andra sidan tyckte oåxen att hans fw86 var för liten, han ville köra 6.3.

• rasmus_w

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:09 som svar på: Råd om surfställen i Sthlm?

Vad körde du på för grejor? Jag stack ut vid Närlundabadet igår vid 20-tiden och hade halvöppen dörr med min 9.7:a, vilket betyder att t.ex. 5.7 hade funkat utmärkt. Av kartan att döma verkade Rasta vara bättre.

• rasmus_w

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 12:43 som svar på: Segelstorlek

Javisst. Nånstans runt 8-10 m/s tror jag du kommer tycka det är rätt stökigt, vare sig 6.0:an är för stor eller inte så tror jag att du kommer uppleva paketet i sin helhet, med 150 liters bräda, 50 cm fena och 6.0 som ganska svårhanterligt. Att segla 6.0 i mer vind än så kräver nästan att du har en betydligt mindre bräda och kunskapen att segla den. Själva brädan är för stor och att byta till mindre segel kommer bara göra kontrollproblemen värre.

• rasmus_w

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 11:47 som svar på: Segelstorlek

@Miracle 494641 wrote:

Skämtar du? :frown: Det är ju då det börjar bli roligt! 🙂

Frid,

/Richard

Som sagt, med fullrace 6.0 är 12-13 snudd på underriggat men jag planar i 6-7 m/s med min 5.7:a (Simmer Compact, ett freestylesegel med rätt mycket fokus på bottendrag) och 86 liters freewave. Straxt över 10 brukar det kännas lagom att byta till nåt mindre.

Däremot har jag hållit 9.7 i närmare 10 m/s och det är ganska läskigt men fullt möjligt, det är ett formulasegel och även om det planar väldigt tidigt så vaknar det liksom till liv när man verkligen har fullt drag.

• rasmus_w

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 08:05 som svar på: Segelstorlek

@PGVirtual 494579 wrote:

För planing: med en 6.0 och en 7.5 så täcker du de flesta vindarna upp till kanske 12-13 m/s. I starkare wind behöver du ett mindre segel, kanske en 5.0, men då behöver du också en mindre bräda (alltså mera av ett framtidsprojekt).

Att hålla 6.0 i 12-13 m/s är för den delen ingen lek. Det funkar bra om man snackar fullracesegel men med något mer freeridebetonat så tror jag 4.5-5.0 är mer lagom i den vinden, plus då en smal bräda på kanske 70-80 liter.

• rasmus_w

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 07:56 som svar på: Billabong har köpt Da Kine!

@Oscar 494553 wrote:

Koppla loss kroken sabbt funkar inte på T3. Jag har en….supernöjd men den är betydligt softare än NP.

Min T3 ser har ett snabbspänne som ser ut att funka, om behovet skulle uppstå. Jag har själv aldrig nånsin upplevt det behovet, trots att jag är ikrokad i typ 90 % av alla kastfall jag får.

Sida 109 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA