rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Närlunda känns som en möjlighet ja. Jag funderar på en kvällssurf med 9.7 och stora brädan, där eller vid fågelöudde eller nåt sånt. Låter det som ett alternativ? Tror jag är för feg för att segla stenstranden med 62 cm fena och fullcambrat…
-
Så den där ständiga 80-talsgrejen med bägge bakstropparna monterade. Använde ni dem, och hur? Jag brukade bara montera den bakre bakstroppen för det var ju bara den jag använde.
-
Det behöver inte vara trimbox på Bic Core. Min Techno2 har deep tuttle.
Däremot känns det när man seglar att brädan är rätt mjuk. Inte Tiga-mjukt så bottenkurvan följer choppen men hoppar man upp på en Cobrabräda så märks skillnaden tydligt. Hoppar man upp på en riktigt kolkrispig slalombräda så…
Naturligtvis är det gungor och karuseller. Ingen blir väl förvånad över att den kolkrispiga slalomen är lite lättare att dinga än Bicen…
-
En kylväska full med kolsyresnö är en klassiker annars. Ner med bärkan i boxen, vänta 20 sek, ta upp den – Iskall öl!
-
Eller kapa straxt bakom förarstolen och svetsa dit en bakdel från en VW T4.
-
rasmus_w
Medlem24 augusti, 2008 vid 00:12 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)Lysande förklaring! Det är också av det skälet som jag anser att man ska skota ut en aning när det kommer en vindby: När man slörar järnet så kommer den skenbara vinden nertill rakt framifrån, och man skotar seglet som på kryss. Kommer en vindby så ändrar sig den skenbara vindens vinkel och seglet är därmed felskotat och måste skotas ut en liten aning för att ge mesta möjliga kraft.
-
Det är fredag idag va?
-
rasmus_w
Medlem22 augusti, 2008 vid 12:17 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)Kör du 4,5 på din explosion? Jag har ett minne av att den började kännas stor när 5.7 var stort.
-
Mer nedhal är taktik nummer ett. Har du tillräckligt med nedhal är det dags att mixtra med spacers, lattspänning och så vidare. Men har du för lite nedhal roterar det nästan alltid dåligt.
-
För hård mast brukar ge ett segel som känns stumt när man seglar och som är väldigt ”antingen eller”, fullt drag eller ingenting alls.
-
rasmus_w
Medlem22 augusti, 2008 vid 08:09 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)@Carl R 492972 wrote:
Icke att jag tar bort slösnöret. Det är guld att ha. Dels för att slippa trötta ut armarna när man inte har en chans att plana då det är längre och lätt att komma i, dels för att det sitter perfekt för kryssen på den långa brädan. Det är som en justerbar tamp fast annorlunda.
Varför tror du att det blir bättre med ”de riktiga” tamparna längre bak?Om jag sätter mina tampar så de känns bra vid ickeplaning så upplever jag att de sitter för långt bak när jag väl börjar plana, i alla fall vid normal halvvind/kryss. På slören känns det mer rätt eftersom framhandsdraget verkar minska då.
-
rasmus_w
Medlem22 augusti, 2008 vid 07:43 som svar på: Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)Woodleaflays tips är bra, men som vanligt kan också sägas att man nästan alltid höjdar bäst när man har sjukt mycket power i riggen, gärna så mycket att man inte ens vågar försöka bryta ner brädan på slör. Sist jag hade riktigt mycket drag i grejorna så hoppade jag i och simmade hem för att jag inte vågade slöra tillbaka till utgångspositionen, för mycket fart och för hög och brant chop för mig, plus en del kors-chop.
-
Skulle jag rigga en 4.5:a på fel mast så skulle jag föredra 370 framför 430. Kan tänka mig att det blir väldigt hårt och stumt med 430.
-
Ta de där kalorierna med en nypa salt. Freestylar du ofta så ”effektiviserar” kroppen, och minskar sin energiförbrukning vid en given pulsnivå. På samma sätt kostar det mindre energi för en elitmaratonlöpare att springa i 20 km/h (det är JÄVLIGT fort) än det gör för en otränad person eller vanlig motionär.
-
I och för sig är väl vettiga regler såna som gör att det vurpas så lite som möjligt, när man vurpar kan man ju lätt råka ställa till för nån annan eftersom man i princip är kringflygande bråte när man vurpat. Vindsurfare på väg ut blir troligen spolade om de måste väja för nån på väg ut. Tydligen gäller samma sak kitare på väg in.