Forumsvar skapade

Sida 112 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    21 juli, 2008 vid 11:34 som svar på: Nån som surfat i Norra Danmark ?

Den bästa present man kan ge sig själv är kite and windsurfing guide europe. Ok, det räcker med att läsa om Stockholm för att gissa att en del är målat i rosenrött (Fituna har ”Sveriges bästa sjöbris” t.ex.) men det känns som en väl spenderad halv tusing.

• rasmus_w

Medlem
    21 juli, 2008 vid 11:11 som svar på: Vindsurfing från en nybörjares synvinkel

Att stoken är lite instabil har nog att göra med att den är lite smalare och att den antagligen har längre fena. När du lärt dig hänga ordentligt i selen och stå i stropparna och pressa ordentligt mot fenan så kommer du tycka att det är till stokens fördel, den kommer kännas mycket rappare än vipern men än så länge upplever du den nog mest som lynnig och svår. Jag kan tänka mig att nosen pekar ganska rakt upp när du seglar, det brukar ta fram brädors nervösa sida om de har en sån. När brädan ligger ungefär platt i vattnet så blir den mycket lugnare och snabbare.

Bra att ni börjar med hängsele från början, jag var på väg att föreslå sele…

• rasmus_w

Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:27 som svar på: Grattis Halmstad!

@svennebanan 484141 wrote:

Men asså Rasmus. Skriver du alltid tvärtom eller?

Ta dig igenom en civing utbildning Tim. Du kommer att tacka dig själv i framtiden. Jag gick Industriell ekonomi och organisations inriktningen på Maskin på KTH för en massa år sen. Det var det tråkigaste jag någonsin varit med om, men jag är så jävla glad att jag har det i bagaget. Jag missade knappt en tenta pga av att det var så infernaliskt tråkigt att plugga och tenta att jag absolut inte ville behöva göra något flera ggr. Lumpen efter två år gav ett nödvändigt studieuppehåll och det kändes bättre efter det. Kanske ett studieuppehåll på ett år kan vara något, men fullfölj utbildningen.

Problemet är att en stentrist utbildning riskerar att kvalificera till ett stentrist jobb. Om man t.ex. tycker advokatyrket verkar skittrist så kanske man inte ska plugga juridik.

Min bror var i ungefär den sitsen. Tog sig igenom en linje med vänsterhanden och fick jobb han skötte med vänsterhanden. Nu läser han till läkare och verkar tycka att det är mycket roligare.

Sen tycker jag förnyelsebar energi verkar skitbra. Om det är nåt som behövs de närmaste åren så är det nytänkande på energisidan.

• rasmus_w

Medlem
    21 juli, 2008 vid 08:08 som svar på: Egen board corner.

@JohanC 484047 wrote:

Yup!

Det ena ger cancer och det andra blir man korkad av…..

Plus då att det är hur allergent som helt och lite till, fast det är kanske petitesser i sammanhanget. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    21 juli, 2008 vid 07:55 som svar på: Grattis Halmstad!

@surfmeister 483925 wrote:

Om du absolut vantrivs ska du definitivt hitta ngt annat (t ex där du läser idag?) men om du ”bara” har en seg period och inte riktigt vet vad du vill göra i framtiden skulle jag nog kämpa mig vidare ett tag till. I-linjen ger helt enkelt fler möjligheter för dina framtida livsval. Att välja grundutbildning bara för att kunna få tillgång till bra surf är rätt korkat……studier på högskola handlar ändå om en rätt begränsad tid i livet. Shit, det märks att jag har blivit pappa……..hur som haver hoppas jag att du hittar det som passar dig bäst! Lycka till med ångesten.

En utbildning man vantrivs med må vara hur meriterande som helst men är sällan ett bra karriärval. Att ge järnet på en obskyr linje är nästan alltid bättre än att med nöd och näppe ta sig genom en ”välmeriterande” linje man inte kan motivera sig till.

• rasmus_w

Medlem
    21 juli, 2008 vid 07:48 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

@Knatte 483983 wrote:

Testa att dra nedhalet på ett fullcambrat racesegel, så förstår du varför pinne eller vev behövs…
    Första gången jag riggade mitt Naish stealth så var 3-4 stycken som använde pinne och andra hjälpmedel. Ingen klarade av att dra ner detta utan vev..

Haha, min streamline blir äggformad i basen när nedhalet på 9.7:an är fullt draget, och det är ändå inget stealth…

• rasmus_w

Medlem
    20 juli, 2008 vid 02:40 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

Oj. Tänkte inte på det. Måste genast provrigga mitt Warp 9.7.

• rasmus_w

Medlem
    19 juli, 2008 vid 14:30 som svar på: Någon som kör både våg och formula?

@NIKKE 483810 wrote:

Men om man vill ha prylar för att plana vid ABSOLUT lägsta vindar så är det formula som gäller då?

En del påstår att en stor slalom med en 10.0:a planar lika tidigt, fast då går det bara på halvvind. Försök falla av på slör eller kryssa så stannar man rätt fort.

Jag är avis på formulaseglarna för att de är överallt. Jag som har en Bic Techno2 planar nästan lika tidigt men kryssförmågan känns inte bra förrän jag har riktigt mycket drag i seglet så jag seglar på samma ställe hela tiden medan formulafolket far än hit, än dit, seglar rakt mot vinden i full speed, halvvindar en stund för att sen slöra iväg järnet.

Dessutom har jag upplevt än och annan ganska lätt och kolkrispig bräda och även om bicen inte känns som en seglande ryamatta a la Tiga så känns det att den är relativt tung och mjuk. Nån gång i höst (lagon till att jag får användning för vågisen och 3.8:an jag just köpt) kommer jag nog skaffa en formula och en 11.0:a eller större.

Som alla säger, stora segel är nästan viktlösa så länge man bara lutar sig tillbaka i selen och seglar rakt fram. Det är mest i olika typer av manövrar och när man bär brädan som man märker att seglet är astungt. Själv försökte jag dessutom hantera en del av det jobbiga med det astunga seglet med lite positivt tänkande: Jag tänkte att jag kommer bli jävligt stark av allt baxande med seglet i stället för att tänka på hur jobbigt det var att släpa på.

• rasmus_w

Medlem
    19 juli, 2008 vid 11:57 som svar på: Fråga angående våg / freeridesegel

Det kan stämma. Jag tänkte mer på Simmer Zerofive, North Natural och liknande nybörjaranpassade freeridesegel. Trots allt räknas segel som NP Hellcat och V6 som freeridesegel och de är nog inte så värst lämpade för nybörjare.

• rasmus_w

Medlem
    19 juli, 2008 vid 11:55 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

@Ola_P 483736 wrote:

Nej. Lindar du runt handen så dras repet åt när du drar, det gör det inte med en ögla. Testa så får du se.

Har testat öglor runt handleden och jag kan fortfarande bara se en bit rep ligga mot handen när jag kör den modellen. Plus att om man ändå har gjort en ögla så kan man lika gärna använda selen. Enda egentliga fördelen med att dra med handen är som jag ser det att det bara är att ta tag och dra. Inte knyta knutar eller hämta hjälpmedel.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2008 vid 21:51 som svar på: Att hålla lösare i bommen, hur?

@Ola_P 483681 wrote:

Slalomsegel tror jag generellt riggas med tamparna i balans med tokdrag, dvs. lite längre bak. Inte helt olikt det som är vanligt bland freestyleseglare. Men det får någon som seglat mer slalomgrejer än mig svara på…

Framförallt har jag en känsla av att många slalomseglare har tamparna mer brett isär än vad våg/freestyleseglare har. Har ingen aning om ifall det gäller alla men ta t.ex. en titt på Dunken eller Buzianis, de har decimetrar snarare än fingerbredder mellan linorna, i nån intervju sa Buzianis att linorna tätt ihop funkar kanon när man vågseglar men seglar man slalom blir det ”way too rotational” och tappar kontrollen.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2008 vid 21:44 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

@Miracle 483680 wrote:

Det går inte jämföra marklyft med att dra nedhal. Marklyft är skonsamt i jämförelse. Man sitter ju på backen och har en väldigt ogynsam belastning på nedre delen av ryggen. Det enda som kan hjälpa lite är om man sträcker ut ryggen och försöker skjuta ifrån med benen. Den här rörelsen är rena döden för ryggen.

Beroende på hur man drar så kan rörelsen bli ganska lik ett marklyft. Men visst, oftast är det inte så jag drar, jag brukar ligga nästan raklång och trycker seglet ifrån mig med ena benet.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2008 vid 21:41 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

@NLC 483659 wrote:

Att dra nedhalstampen några varv runt handen istället för att göra en ögla och trä den över handen och runt handleden verkar vara helt galet. Men Rasmus, du kanske aldrig har provat sådana dära avlastningsband på gymmet heller? 😉

Som sagt, ju mindre tamp som ligger an mot handen, desto punktformigare belastning. En ögla eller ett rep som lindats två varv runt handen gör ont. Ett rep som lindats många varv gör mindre ont.

Och nej, dragremmar vägrar jag använda på gymmet. Jag går och tror att jag vill ha starka händer och då är remmar helt fel.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2008 vid 16:30 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

@Ola_P 483561 wrote:

Linda tampen runt är oskönt. Gör man däremot en pålstek som man sedan kan sticka handen så är det inga som helst problem att dra vågsegel utan hängselekrok/pinne/vev/caddy… Dessutom slipper man ordna verktyg bara för att justera nedhalet en smula.

Jag föredrar faktiskt lindande, ju fler varv man lindar desto mer sprids belastningen över handen. Däremot väljer jag nån annan metod om jag har möjlighet. Ett av de starkaste argumenten mot att dra med hand/pinne etc är precisionen. Med vev är det enkelt att justera nedhalet en millimeter i taget, när man drar är det nästan omöjligt.

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2008 vid 16:27 som svar på: Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

@Miracle 483512 wrote:

Köp en nedhalsvev! Även en riggpinne frestar på ryggen, vilket inte en vev gör.

På gymmet brukar jag göra marklyft. Det frestar betydligt mer på ryggen än vad nedhalande gör, och det är också syftet med marklyft.

Varför är alla så rädda för att belasta ryggen? Den tål massor, så länge den belastas rätt.

Sida 112 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA