rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@JohanC 454313 wrote:
Eller så kan man göra som Team SEB i Whitbread för några år sedan: Skippa färgen helt.. Sparade 40 kg på en hel båt… Åsså coolt med carbonfinish…
JOhanC
-
Jag är rädd för skära elefanter, speciellt om de seglar F2 missile.
-
rasmus_w
Medlem27 mars, 2008 vid 00:05 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?En sak jag funderar på är om vi kommer få se ”dementier” från tillverkare. På Fanaticforumet stod det nåt för ett tag sen om att twin var nåt de verkligen trodde på och som de försökte få ut i butikerna så fort som möjligt. Lite senare lät det lite mer skeptiskt, de prototyper de hade kändes inte tillräckligt allround för att kunna serieproduceras.
-
Enligt öwc:s väderdatamaskin var det runt 5 grader i vattnet vilket väl var det som gjorde det hela uthärdligt.
Tim, du har fel. Det här är en fördyring. Först slabbar de på ett jättetjockt färglager, sen slipar de tills nästan allt är borta. Givetvis får man betala för den bortslipade färgen…
-
En ”djup/grunt”-noja: Jag kan få panik av undervattensstenar som befinner sig långt från land och med bara kolsvart djupvatten runtom. Lång simtur om man knäcker fenan…
En sak jag inte upplevt men som antagligen kan kännas läskigt är extremt stort siktdjup. Tänk er att ni plaskar omkring uppepå en 500 meter djup sjö och ser botten. Hej svindel…
-
Antagligen inte. Men inte heller lika mycket framåtriktad kraft.
-
@Lars_K 453850 wrote:
Menar du att det rentav är en nackdel att använda handskar???
Jag klarar mej garanterat inte utan handskar vid en luftttemp under 5 grader.
Har kört en del med öppna handskar, det funkar ganska fint tills man blir spolad eller måste simma. 3-gradigt vatten kyler utav helvette.
Helt utan handskar kyler ju vinden hela tiden även handens ovansida. Är väl helt onödig förlust av värme, även för en norsk viking…? 😉Min erfarenhet är att han har delvis rätt. Ska man segla med handskar så ska det vara riktigt bra handskar, annars är det bättre att köra med bara händer. Det är lätt att tro att handskarna gör nytta men att man ändå fryser för att det är så j-a kallt, när det i själva verket är så att handskarna kyler. Det har faktiskt hänt mig åtskilliga gånger.
Senast igår varvade jag barhänt segling med att segla med ett par ganska usla gul-handskar som jag vet kyler i vissa lägen. Jag upplevde att handskarna för ovanlighets skull gjorde viss nytta eftersom de värmde handryggarna, men däremot är jag säker på att de kylde handflatorna och fingrarna. Som tur var så är vattnet hyfsat varmt (ca 5 grader) men eftersom jag fick isbildning i seglet så var luften antagligen kall.
Jag har aldrig nånsin varit med om att CWM kyler, fast jag inte tätat dem. Däremot har jag ofta fått möjlksyra i underarmarna av dem så jag varit tvungen att hoppa i och simma för att vila händerna och det kyler!
Det som väl verkar funka bäst för mig verkar vara att varva, några vändor med bara händer, några med handskar.
-
Uppföljning: Det var för mycket frånlands för Lökenäs så jag åkte till Haga och seglade/badade en stund med nya freewaven.
Fascinerande hur lite vind det behövs för att den ska plana upp fullt så man kan ställa bägge fötterna i stropparna. Jag tvivlar på att det blåste så mycket mer än 7 m/s. Tyvärr märks att jag har några kilo extra runt magen jämfört med i somras, brädan känns inte alls lika lätt att guppa underriggad på som i somras. Dessutom står jag hela tiden bak vid stropparna när jag guppar eftersom det var där man var tvungenn att stå för att kunna guppa med gamla vågisen, den hade ju masten ända framme vid nosen.
Kallt – ja.
Har mitt lagande fått dräkten att sluta läcka? – Nej
Borde jag kanske köpa ett par nya CWM i stället för att köra med bara händer? – Ja kanske. -
@Knatte 453474 wrote:
Men på en djup slör skall grejerna var tokstora för att gå fort. Du skall helst inte kunna kryssa alls med dessa. Då har du rätt storlek…..
Och själv har jag för lite erfarenhet för att begripa det där. När jag är riktigt toköverriggad så brukar det bli kryss vare sig jag vill eller inte. Visserligen går det hyfsat fort i de lägena om jag lyckas bryta ner grejorna till slör men blåser det riktigt mycket lyckas jag inte med det och allt blir till en kamp för att göra sig av med lite höjd så jag kan komma tillbaka till stället där jag klev i.
Men jag har aldrig varit med om att inte kunna kryssa.
-
Jag körde en stund utan handskar idag och blev påmind om att CWM trots allt kanske har sina fördelar trots all mjölksyra.
Min tumregel är att om man fryser så är man antagligen underriggad. Med fullt drag och planing hela tiden så har jag väldigt sällan problem med kylan, men när draget börjar bli tveksamt så jag bara planar i byarna eller om jag slutar plana helt och får simma en massa så brukar händerna snabbt bli kalla.
-
Eftersom vi alla gör så nyanserade jämförelser…
Min Fanatic Freewave väger ca 6 kg. Vad väger en Kona One?
-
Jag tycker bägge är viktiga. Möjligen är miljödebatten aningen intressantare eftersom den är komplexare.
-
Hm. Var tvungen att titta många gånger för att fatta vad tusan han gör. Det känns som att han vurpade när han övade duck tack och plötsligt fick en idé.
Har jag fattat rätt om han gör en duck tack men ”klantar sig” i backvindsläget, precis när han går genom vinden, så att seglet reser sig och alla som inte heter Kiri går ett ryggplask och kanske fläskläpp av bommen. Kiri däremot, kastar sig ett halvt runt samtidigt som han får ett jävla popp, och plötsligt har han drag i seglet från det vanliga hållet igen, landar på tailen och eftersom brädan inte har slutat snurra så flippar han seglet.
Inte bara svårt, det låter jävligt smart också. Och jag tror inte en sekund att jag skulle kunna planka tricket bara för att jag begriper hur det går till. 🙂
-
Om det fanns ett vridmoment så skulle det också fortplanta sig ner genom kroppen så seglets position spelar ändå roll.
-
I början. Duger inte de så föreslår jag att du köper en p-blaska, där finns allt du kan önska. Färre bilder på lättklädda brudar här ökar valfriheten.