rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Om alubommen innehåller nåt som alstrar en massa värme så lär inte aluröret kyla.
Vill man däremot optimera det hela så bör bomgummit vara av två typer: en ungefär där man mestadels har händerna och som leder värme väldigt bra, och en som isolerar bra på rästen av bommen.
-
@dr Masse 436735 wrote:
Mitt namn på gps speedsurfing är Ian Fox.
Fast det hade ni väl redan listat ut.
Jag som trodde du var Margaretha Winbergh.
-
@tbsurf 436714 wrote:
inte så snyggt med puckelrygg och ankfötter.. hahaha
vad tycker du man ska träna för att motverka ensidigt surfande då..?
Jag kör en del gym och fys men har ingen direkt tanke på detta… kör bara på för att orka mer.. typDet där är ju lite av en avvägningsfråga. Mycket av puckelryggen kommer av att bröstmusklerna förkortas. Det är inget vindsurfingspecifikt utan i princip allt man gör där man har armarna framför kroppen (knappande framför datorn, cykling, surf, rodd, bänkpress etc) leder till att bröstmusklerna blir korta. Botemedlet är att träna och stretcha, stretcha och stretcha bröstmusklerna och övriga muskler på överkroppen.
När man styrketränar ska man alltid tänka på att träna med långa rörelsebanor.Många tror att man blir stel och osmidig när man tränar tungt men inte när man tränar lätt. Det är fel. Det är fullt möjligt att bygga monstermuskler (i alla fall om inte muskeln blir så stor att den är ”i vägen”) och samtidigt bli vigare och det går att träna uthållighetsstyrka och bli stel och osmidig av det. Det handlar om att rörelsebanan ska vara lång så muskeln får arbeta hela vägen, gärna ända till ”stretch-läget”. Övningarna blir lite jobbigare och man klarar inte att lassa på lika stora vikter men man får en muskel som är stark i hela rörelsebanan. Om man tar bröstmuskeln som exempel så är t.ex. flyes en bra övning som tillåter att man töjer rejält på muskeln under full belastning.
-
@Knatte 436736 wrote:
Säkert Ramus?? För Copello körde väl tuttle på race och US på sina vågisar? Men har aldrig ägt Copello utan gick direkt på Bringdals nästa märke RRD 😉
Så jag kan mycket väl ha fel:smile: 🙂Jag hade en Copello 285 ett kort tag, den hade trimbox. Jag tror de bytte till trim när de köptes upp av Fanatic.
-
Fast den lösningen kräver en grunka som knickas till. Jag har för mig att det finns en liknande variant som blir varm när man häller vatten i den och som återställs genom att man låter den torka ur eller hur man nu gjorde. Vatten brukar ju komma in av sig självt i många bommar så då borde reaktionen självstarta.
-
Det borde utan tvekan kunna bli ”landbris” vid pallkanten. Jag funderar också lite på om ”klackarna” kan bero på att strömmarna eroderar pallkanterna underifrån på nåt vis.
Däremot skulle jag vilja påstå att när det står i tidningen om att nån ”sugits ner” och drunknat så avslöjar journalisten sin okunnighet. I själva verket bör det i allmänhet handla om 1: nån som fastnat i en ytström och sugits ut till havs, eller 2: fulla typer som gjort nåt dumt.
Man ska inte glömma att folk i allmänhet inte simmar speciellt fort. Jag har några gånger provat att bada från min mälar22 medan den haft seglen uppe, i väldigt svag vind. Det är nästan läskigt, båten rör sig så sakta så man knappt märker att den rör sig framåt, ändå får jag jobba för att simma jämsides med båten. Nåt säger mig att rätt få fixar att simma mot en ström på säg 2-4 knop och kläcker man inte idén att simma vinkelrätt mot strömmen och sen låta sig spolas iland av vågorna så kan man vara rätt illa ute.
-
Är det inte bättre att ha pulvret i en otät del så ”aktiveras” värmen automatiskt när man seglar? 🙂
-
Annars finns ju såna där ”värmepåsar” vars innehåll blir varmt när man häller vatten i påsen. Kanske kunde funka?
-
Varför träna annat än på brädan? För att få en någorlunda symmetrisk kropp kanske?
-
Kan man inte ta med sig ett paraply ut på brädan? 🙂
-
Får ändå påstå att det är en hel del skillnad i hur lätt det är att få upp farten på olika brädor. Jag seglade en gammal Tiga 275 ACR några dagar i somras och upplevde att jag fick jobba rätt hårt för att få den att gå fort och kände mig ändå duktig när jag blåste ifrån nybörjarna som drog rigg på meterbreda brädor. Några dagar senare seglade jag en Fanatic Shark 130 och på den var det bara att kliva upp och skota in så blåste jag ifrån folk. I samma veva fick jag min första provtur på en Fanatic Freewave 86 och samma sak där, det var inte jag som blåste ifrån andra seglare, det var brädan. Jag stod bara i stropparna och njöt av utsikten. 🙂
-
Ungefär de, men tibialis anterior på underbenets framsida kan också vara bra, är fenan aningens stor är det ju inte ovanligt att man får dra med tårna/pressa nedåt med hälarna för att kunna segla hem och byta till rätt fena.
Sen tycker jag det är en bra idé att träna hela kroppen. Det är inget snack om att vi vindsurfare använder vissa muskelgrupper mer än andra och jag tycker det är vettigt att låta de muskler som INTE jobbar speciellt hårt när man surfar få jobba desto mer i gymmet. Detta eftersom man annars kan få assymetrier och det leder i längden ofta till skador av olika slag, dock inte nödvändigtvis såna som inträffar medan man surfar.
Tillägg: i princip är all träning bra träning, jag tycker alltid att jag har nytta av det jag tränar. Att köra mycket kondition hjälper mig segla länge, tung styrka hjälper mig baxa stora tunga lättvindsprylar (plus att jag inte behöver bära ner segel och bräda var för sig till vattnet när jag kör med lättvindsprylarna) och ger explosivitet, bodypump och liknande uthållighetsstyrketräning hjälper mig segla länge överriggad. En ytterligare bonus är att det tänket innebär att jag i princip tränar det jag känner för och det man känner för är det som blir av. Den bästa träningen är den som blir av.
-
Visst kan man hamna i en undervattensström men man kan inte sugas ut till den eftersom nästa våg kommer spola in en. Farliga strömmar är alltid riktade utåt, inte nedåt. Att underströmmen skulle vara farlig är en oerhört vanlig missuppfattning.
-
För det första. Människor flyter och sugs därför inte ”ner” i nedåtriktade strömmar, men man kan däremot åka ut till havs i utåtriktade strömmar.
En dykare förklarade pallkantsströmmen för mig, det är ett väldigt udda fenomen, som i princip är en form av ”sjöbris” under vattnet. Land värms upp fortare än hav när temperaturen stiger, och eftersom pallkanten är lodrät så värms vattnet närmast pallkanten upp av ön, ner till hyfsat stort djup.
Resultatet är att det uppvärmda vattnet stiger uppåt, tills det når ytan, och väl där så har det ingenstans att ta vägen utöver rakt utåt, och vi får en ström som i princip är riktad rakt utåt från land.