Forumsvar skapade

Sida 138 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 december, 2007 vid 22:36 som svar på: vintersurf för inte så kärva…

@saratoga 432923 wrote:

Vad har ni på händerna? Körde senast i lördags på Erstaviken. Testade neoprenhandskar med öppen handflata. Det funkade ett tag men inte länge. Jag är antagligen för klen i underarmarna för att orka längre pass men att jag skulle bli trött så fort i just underarmarna pga handskarna var jag inte beredd på, nära att inte komma hem ;o) Testat vanliga neoprenhandskar innan också som jag inte klarade att köra länge med.
    /Peter

Det beror på att dräkt + handskar stryper cirkulationen till underarmarna, vilket ger mjölksyra nästan bums. Jag vet inte riktigt hur man löser det för vissa gånger har jag problem med det där, andra inte. Dessutom brukar sällan bägge armar drabbas och det verkar inte spela nån roll om jag är vältränad eller inte. Vad jag misstänker är att det kan ha nåt med hur jag sätter på mig dräkten att göra, sitter den tajtaste delen av mudden över en relativt tjock del av underarmen gissar jag att man får mer problem än om den sitter där armen är smalare. Men det är bara en gissning, jag har inte testat på något vis.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 december, 2007 vid 15:03 som svar på: Hur mycket lägger ni på utrustning inför 2008?

@thomme 432823 wrote:

svarade 0-15 000:- önsketänkade ?? ungarna har ju börjat med slalom OCH ishockey, så mycket mer finns inte utrymme för.

Det ska du väl kunna ta ur dem?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 december, 2007 vid 02:36 som svar på: Stockholm lördag 1/12

Så brädan då. Jag har en känsla av att jag satte bommen lite för högt för min smak, men jag gjorde inget åt det. När jag har bommen för högt, tenderar jag (framförallt i låg fart) att riva riggen bakåt och trycka för hårt med bakfoten vid fel tillfällen, så en del av det jag märkte kan ha med det att göra.

Det första jag märkte när jag klev på var att brädan kändes aningen mindre än när jag provade den i somras, det första som hände var att jag halv-sänkte tailen och lovade upp i vind på gammalt orutinerat manér. Har inte seglat sen i juli, jag skyller på det.

Väl iväg så planar den upp lätt och sticker iväg med en jäkla fart men det känns ändå odramatiskt. Fart kombinerat med kontroll. Grymt enkel att vräka in i gipparna, jag märker knappt choppen, och trots att jag avslutar gipparna vingligt till max så behåller den bra fart hela vägen och i några av gipparna har jag fortfarande fart kvar när jag skotar in. I gippen känns min 5,7:a betydligt lättare än tidigare, precis som jag hoppats på, eventuellt känns den lättare även rakt fram, hela känslan i seglet ändras när det inte längre behöver dra omkring en för liten bräda, seglet är aldrig i närheten av att ryckas ur händerna på mig i gipparna.

Två misslyckade försök att dra rigg ger känslan av att det är betydligt enklare än på gamla vågisen. Det känns att volymen är jämnt fördelad, det är lika mycket flytkraft på vardera sidan om masten. Brädan sjunker en aning men känns ändå stabil att stå på. Risken att nosen ska tvärdyka i vattenstarten för att jag skotar in lite för hårt verkar också vara borta.

Ensam och i kallt vatten testar jag inte speciellt mycket, jag försöker inte slå och jag gör lite mittemellan-vida gippar. När jag blir mer varm i kläderna måste jag prova mitt gamla favoritnöje: Att se hur hårt jag kan pressa brädan i tajta, snabba gippar innan brädan hoppar upp ur vattnet. Hittills har jag kunnat få upp de flesta brädor i luften genom att kombinera hög ingångsfart och en tvär sväng, utom då gamla vågisen. Det är också dags att öva duckjibes, det brukar vara lätt att tajta till dem rejält och ändå komma ut med bra fart.

Jag är inte helt positiv till fenan, dels fick jag en hel del spinout med den, vilket antagligen hade löst sig om jag orkat sänka bommen några centimeter, dels hörde jag trots min tjocka huva att det tjöt rätt rejält om den. Jag antar att det skiljer mellan olika fenor, jag minns inte att den freewave jag provade i somras hade högljudd fena, däremot fick jag enstaka spinouts då med (fast bommen var lite hög även då). Som tur är så verkade de flesta spinouts inträffa i halvhög fart, när det gick undan var det inga större problem, och jag fick inga spinouts i gipparna så det var nog lite osmidig bakfotshantering.

Jag provade aldrig att hoppa eftersom dräkt + cwm ställde till med cirkulationsproblem i ena underarmen, jag orkade knappt böja fingrarna runt bommen efter nån minuts seglande. Jag tog av vantarna och körde utan, det gick bättre men högerhanden kändes ändå väldigt kraftlös. Fast den är säkert lätthoppad hur som haver, snabb och lättmanövrerad brukar betyda lätthoppad.

Vill segla mer!

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 december, 2007 vid 19:29 som svar på: Högsta vindsurfinghoppet?

Nä du Surfan, jag ser allt att det är en Kona. Försök inte luras med ditt photoshoppande!

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 december, 2007 vid 13:05 som svar på: vintersurf för inte så kärva…

Tips nummer ett är väl att bada så lite som möjligt. Jag är helnöjd med min torrdräkt men du har alltid bar hud nånstans på kroppen och där kan det bli kallt om den kroppsdelen befinner sig nån längre stund under vatten.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 december, 2007 vid 10:59 som svar på: Högsta vindsurfinghoppet?

Spray: Jag rekommenderar att du blir riktigt vass på att hoppa på Siljans antagligen rätt typiska insjöskvalp. Kan du bara få upp brädan 1-2 meter (det är rätt bra jobbat) i luften så kommer du flyga VÄLDIGT högt den dag du kommer ut i riktiga vågor. När du sen kommer in i land kommer du säga till alla att du gjorde fem meter höga hopp, för det är ungefär så det känns.

Första gången jag var i varberg, laddade jag för allt jag var värd så fort en någorlunda hög och brant våg visade sig. När jag var som högst upp, tittade jag ner mot vågdalen. Sen släppte jag tag om bommen och skrek rakt ut. Jag landade på rygg, med fötterna kvar i stropparna. På nån knapp meters djup (så djupt man kan komma utan att ta fötterna ur stropparna) så började jag kippa efter andan och drog in massa vatten i lungorna. Så snart jag vattenstartat, gjorde jag om hela proceduren på nästa våg.

Efterhand lärde jag mig älska den där kicken, när brädan har gått rakt upp i knappt en halvsekund och jag har haft blicken rakt upp, och nosen börjar tippa nedåt så jag ser vattnet igen. Om man tippar nosen neråt när man går neråt, så kommer seglet dra brädan neråt så man har en grym fart när nosen tar i vattnet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 december, 2007 vid 10:49 som svar på: Högsta vindsurfinghoppet?

@manno 432539 wrote:

Jag tycker det är dags för en ny brädtyp, jumpwave!! En kort slalombräda på ca 80l som går bra att köra med lite mindre fena samt att den är lika förstärkt (om inte mer) som en vågis!

Can you say ”superX”? Problemet är väl att inte bara brädan är ömtålig, fråga speedfolket hur sugna de är på att plocka ut ett fullracesegel med bred mastficka, fyra cambers och svindyr mast i rejäla vågor. Det känns som trashningspotential.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 december, 2007 vid 00:54 som svar på: Högsta vindsurfinghoppet?

@woodleaflay 432379 wrote:

Det beror väl även på vad man räknar ifrån. Säg att du hoppar från en fem meter hög våg men sedan mäter från vågdalen. Då behöver du ju ”bara” hoppa 15 meter från vattnet för att ha 20 meter ner, om du förstår vad jag menar? När man sedan kollar de där grabbarnas hopp så är det nog mera aoredynamik än kastbana som gäller.

Jag håller dock med om att för att hoppa över 20 meter så krävs det något extra…

Visst är det som du säger, men man ser rätt sällan folk som hoppar högt på det viset. Det borde ju vara världens grej att ladda järnet rakt ut mot en fet jaws-våg men ingen verkar göra så. Jag tror det handlar om att man tappar rätt mycket fart när man klättrar uppför en jättevåg. Däremot har alla ställen där folk brukar hoppa högt en gemensam nämnare: Extremt hård vind. Vinden ger möjlighet till snabb acceleration och till rätt mycket lyft.

Och visst, kastbana är en rejäl överförenkling, allt det antagandet duger till är att göra troligt att man antagligen måste segla väldigt fort om man ska hoppa högt. I tidiga 90-talets surffilmer görs ofta de fetaste hoppen på fullraceprylar, dels för att de är så snabba, dels för att fullcambrade segel ger överlägset bäst lyft, om man får dem att lyfta i stället för att pressa ner brädan mot vattnet. Naturligtvis underlättar det om man har en generös sponsor som ersätter mosade prylar om man får för sig att göra monsterhopp med slalombräda. Sist jag drömde om att köpa en hårdvindsslalom var det fetinghopp snarare än fart som lockade.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 december, 2007 vid 00:31 som svar på: Stockholm lördag 1/12

Framförallt så ligger mabi tre kvarter hemifrån.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    4 december, 2007 vid 12:09 som svar på: Högsta vindsurfinghoppet?

Det ska till rätt mycket för att man ska komma upp 22 meter. Om man bara antar att seglaren följer en kastbana så måste han hålla en bit över 40 knop. Nu är det ju inte bara en kaströrelse, man skapar ju en hel del extra lyft med hjälp av draget i seglet, men det är ändå en indikation på att man måste hålla väldigt hög fart för att kunna hoppa så högt.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    4 december, 2007 vid 12:05 som svar på: Stockholm lördag 1/12

@SWE 496 431983 wrote:

Mabi är väl en av de dyrare hyrfirmorna? Men det drabbar ju inte någon fattig;) Östermalmare där;)

Så himla stor tyckte jag inte skillnaden var. OK och statoil hade nån extrabillig bil, annars verkade priserna rätt jämförbara. Dessutom var jag hur som haver skeptisk till minsta storleken, hellre betala nån spänn extra och veta att brädan får plats än att hyra en för liten bil. Sen känns det inte direkt trafiksäkert att sitta som en ostbåge, jag hade ingen sikt åt höger och det kändes redan det ganska riskabelt.

Nu har i alla fall Östermalmaren här ett jobb, så man kan väl i alla fall säga att fattigdomen reducerats.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    4 december, 2007 vid 11:38 som svar på: Högsta vindsurfinghoppet?

Jonas Ceballos sägs dra av ett och annat riktigt sjukt högt hopp, men ryktet säger att han hoppade högre innan han fick nån skada. På continentseven finns nån sanslös bakåtloop av Jonas från 2003.

Sen är det inte så himla lätt att uppskatta hur högt nån hoppar, det får vi nog veta när GPS:erna fått lite bättre precision så de kan mäta hopphöjd. Chansen finns ju att det blir som med hastighetsmätningarna, innan gps:erna var vanliga så seglade alla i 30-35 knop, antagligen är nog antalet 15- och 20-metershopp lite mindre än folk tror också.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    3 december, 2007 vid 20:34 som svar på: Trening etter prolaps i rygg

Glöm inte magmusklerna, speciellt statisk magträning är väldigt viktigt för att ge ryggen avlastning. Balansövningar brukar vara bra till sånt, men också crunches och ”plankan”. Klassiska tunga basövningar som djupa knäböj (nu snackar vi djupa, böj knäna så mycket det bara går och lite till, men håll ryggen rak) och marklyft är också väldigt bra för att stärka bålen eftersom väldigt många olika muskler får arbeta. Däremot är jag långt ifrån säker på att din rygg klarar av sånt just nu.

Sen är ryggskador sällan helt lika, det som varit bra för mig kan vara väldigt dåligt för dig och vice versa. Jag har två gånger fått skador på diskar och bägge gångerna var jag ute och surfade efter bara någon vecka men första gången tog det månader innan jag kunde gå normalt och det tog mer än ett halvår innan jag klarade att springa mer än några hundra meter.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    2 december, 2007 vid 00:50 som svar på: Stockholm lördag 1/12

Jag var förbi Näsa idag och såg två seglare som körde på stora freerides och 6-7 kvadrat. Eftersom jag inte hade med mig nåt sånt så bestämde jag mig för att dra vidare till Breviksbadet och några timmars segling med 5.7 och nya brädan. Lyckat drag, tror jag. Förmodligen min dyraste surf nånsin eftersom jag hyrde bil men det var det värt.

Bilder:
    1-2: Nya brädan.
    3: Tack Mabi

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    1 december, 2007 vid 07:51 som svar på: Stockholm lördag 1/12

Hur verkar läget? Nån som tänker ge sig ut? Jag funderar på taxi eller hyrbil, eller att släpa rubbet på Roslagsbanan….

Sida 138 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA