Forumsvar skapade

Sida 149 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    19 september, 2007 vid 01:08 som svar på: JP för Speed

Gå in på mauisails forum och kolla underforumet om Speed. Martin van Meurs har gett en hel bunt kommentarer om slalombrädor i olika storlekar och svarat på en del frågor.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    19 september, 2007 vid 00:56 som svar på: Topp 10 på GP3S!

En mobil med inbyggd GPS som laddar upp datan medan man seglar, det skulle man ha!

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    19 september, 2007 vid 00:35 som svar på: Spaning, vilket trick får vi se härnäst?

Det finns också nån skröna om att Mark Angulo skulle ha gjort en trippel bakåt. Fast han landade inte (utan är kvar därupp.. eh) utan snurrade mest varv på varv tills han kraschade, om jag fattat det rätt.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    18 september, 2007 vid 02:29 som svar på: Speed i vågor fullt möjligt ?

Det snabbaste jag nånsin har seglat måste ha varit på Arinaga för ett halvt liv sedan. När jag var där var Arinaga inte alls det plattvattenställe det sägs vara, det kom in dyningar som bröt sakta men säkert och blev allt mindre när man närmade sig land. Jag körde typiskt 3.5-4.0 på en Mistral Ecstacy och mellan dyningarna på vägen in var vattnet så slätt, så slätt. När jag kom ikapp en våg var känslan tokbisarr, jag försökte hoppa men varje gång kändes det mest som en fallucka öppnades, jag och brädan bara rasade rätt ner i nån konstig vinkel.

Första gången jag såg ett NP WC Slalom, sommaren 1990, var jag i Apelviken. Jag hade pansardrag med 4.5 på en Sunset Slalom och rätt schyssta vågor, tror det var gubbhögt, fast jag är en rätt liten gubbe. Mitt i den soppan kommer Jonas Landmark blåsande på ett sprillans nytt WC slalom och liten hårdvindsslalom, eventuellt Sputnik 270. Så nog går det att segla på slalomprylar i Apelviken.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    18 september, 2007 vid 01:47 som svar på: tjao!

Duckgibe är bra att börja med. 360 tror jag också fast det är ett sånt trick som väldigt många nästan sätter, men inte riktigt lika många faktiskt sätter. När det gäller freestyle har jag noll koll. Push tack verkar tufft men jag har inte en susning om det är lätt eller svårt. Att fila på hoppen och bara försöka komma så högt upp i luften man kan, utan snurrar, tweaks eller nåt märkvärdigt, är himla ballt i många år.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    18 september, 2007 vid 01:08 som svar på: GUL Delta??

En intressant sak är att nån dykare jag pratade med påstod att när man dyker så är enkelnylon mycket kallare än dubbel. Kan nån verifiera? Jag tycker det låter konstigt.

Vem säljer förresten de gula dräkterna numer? Jag har bra erfarenheter av Gul-dräkter från tidigt 90-tal och min GUL-flytväst som jag köpte på Alpin & Surfsport hänger fortfarande med.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    18 september, 2007 vid 00:51 som svar på: Vilken vindsurfare är du?

Frikörar-underforumet, är inte det huvudforumet typ? 🙂

Frikörare. Med en lätthoppad bräda av det där slaget som får minsta chophopp att kännas magiskt, som gamla electricen, är jag rätt mycket hoppare, men mer chophoppare än våghoppare eftersom jag rätt sällan är ute i vågor.

Ridar-wannabe. En dag ska jag ha en vågis och en bil så jag kan ta mig ut till Torö då och då.

Speed-skrytare. Dvs jag missar sällan en chans att berätta för folk med lite eller ingen koll på sporten att speedrekordet är 90 km/h och att det seglats 75 km/h två gånger i år, här i Sverige. Det känns som att speed är det som är lättast att ta till när man ska försöka få nån att fatta vad vindsurfing idag handlar om. Av nån anledning ser folk ut som levande frågetecken om man säger ”planing” eller ”hopp” men säger man ”90 km/h” fattar de.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 23:14 som svar på: Vågis som freeride?

Hur funkar den biten med fenan? I min ”vinkla bräda”-tråd verkade det som vågseglarna kantar brädan åt lovart för att ta höjd eftersom fenan inte ger tryck. Gäller det fårtfarande med ditt insjötrim eller gör den extra kraften i seglet att du kan pressa med bakfoten och köra ”på fenan”?

Har testat en Fanatic Freewave 86 på Haga och det verkade som att det funkade rätt bra att segla den som om det var en gammaldags slalombräda. Jag fick lite spinouts, men det var lätt att hantera, fenan påminde om de gamla blade-fenorna under tidigt 90-tal, som spann ut och återfick greppet så distinkt och tydligt att jag nästan väntade mig att det skulle höras ett klick-ljud när det hände. Härlig känsla, med de flesta fenor kommer spinouten gradvis, man känner plötsligt att brädan inte rör sig lika effektivt längre, och så kasar tailen sakta iväg. Sen tar det en evighet innan man har grepp igen, om man inte kliver ur stropparna, krokar ur och skotar ut helt såklart.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 22:43 som svar på: Vågis som freeride?

Tack, men nu berättade du det jag redan vet: att en FSW funkar i vågor.

Men håller folk på och kör rena vågisar fast det inte är vågor, om det bara är tillräckligt blåsigt?

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 22:15 som svar på: Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

I brytande vågor brukar vågreglerna anses ha prioritet. Fast jag vet inte om det har prövats rättsligt.

Jag har för mig att Scott mc Kercher skrev nån artikel på ämnet i Boards eller Windsurf för nåt åt sen. Rätt grundligt gjord har jag för mig, han hade intervjuat en massa duktiga och mindre duktiga vågseglare om vilka regler de ansåg gällde i vågorna och använde det som utgångspunkt. Folk på alla nivåer verkade ha rätt olika åsikter om vad som gällde.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 22:11 som svar på: Supercross ??

En slalomliknande kappseglingsform på en downwindbana där det ska duckgippas runt bojarna och utföras diverse obligatoriska hopp och freestyletricks, samt hoppas över ett gäng korvar som ligger och flyter i vattnet. Riggarna får inte vara större än sju kvadrat och får inte ha cambers.

Supercross var populärt i något år men sedan slalom återinfördes har knappt en enda superx-tävling genomförts. Begränsningen till små segel ledde till inställda tävlingar och sen gissar jag att det är enklare att få tag på vanliga gippbojar än såna där hoppkorvar, och så är det jobbigt att lägga ut en massa hinder.

Det var dock rätt spännande och publikvänliga tävlingar eftersom många av de raketsnabba slalomfantomerna inte var så bra på freestyletricks och freestyleseglarna inte var så snabba. Fast efterhand lades banorna så de gynnade de tunga snabba seglarna, plus att de snabba seglarna lärde sig göra spock och flaka. Av nån anledning verkar slalomliknande tävlingsformer tendera att utvecklas åt det hållet.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 21:50 som svar på: Hur många använder flytväst?

Jag har hört talas om att man på vissa tävlingar haft regeln att flytvästen måste bära sin egen tyngd. Dvs har man stoppat 15 kilo bly i den så måste den ha minst 15 kilos flytkraft. Det känns som en vettig och lättkontrollerad regel, misstänker man att nån bryter mot den är det bara att be personen ta av sig västen och slänga den i vattnet, ungefär som på häxprovernas tid.

Men har det funnits en sån regel och i vilket sammanhang? Jag är rätt full av ”saker jag hört” och ibland är det kul med lite faktakoll. 🙂

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 21:22 som svar på: Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

Det finns en anledning till att reglerna ser ut som de gör. De flesta seglingsregler utom styrbordsregeln (tror jag, regeln skulle kunna vara från vikingatiden då man hade styråra på styrbord) bygger på att den som av någon anledning har svårast att manövrera ska slippa väja. Den som rider vågen anses ha ”hjälp” av vågen och ha hyfsat lätt att väja medan den som försöker ta sig ut och försöker väja lätt åker på en spolning som tack.

Sen kan man ju såklart diskutera om det verkligen är den som rider som har lättast att väja men jag tror resonemanget ser ut ungefär så i alla fall.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 13:22 som svar på: Jag är med i Windsport 🙂

Grattis!

Såg också att ditt skrivande verkar efterfrågat och det förstår jag. Jag tycker du skriver en av de mer läsvärda surfdagböckerna jag hittills snubblat över.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 10:07 som svar på: Bomhöjd/ kontra mastfotstryck

Jag upplever själv att jag sänker brädans tail när bommen är väldigt hög. Den höga bommen får mig att stå mer upprätt och belasta hängselen mindre. Med lite lägre bom kan jag ha knäna böjda och då blir det genast mer tyngd i bommen.

Sida 149 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA