rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Bara lite flyktigt. Kan tänka mig att de killarna gjort sig en rejäl hacka.
I alla fall så gissar jag att deras plan ser ut såhär:
1. Annonsera ut en vara till ett fantastiskt pris.
2. Placera alla förhandsbetalningarna i nåt slags värdepapper med jättebra avkastning.
3. Efter några månader, säg till kunderna att nåt gått på tok och betala tillbaka alla pengar. -
Det ser i alla fall ut att sitta sömmar i seglet. Vissa av Anders protosegel satt bara ihop med tejp.
-
Nej, inte enbart styrka. Men det finns anledningar till att de flesta elitidrottare tränar styrka, trots att det ofta är svårt att se nån direkt koppling mellan deras idrott och starka muskler.
Och jo, det var de där 50 kilona som fick mig att ta upp det. Ett formulakit motsvarar halva hennes kroppsvikt. ungefär en tredjedel av min och en fjärdedel av en 90-100-kiloskille. I relation till kroppsvikten är det alltså tyngre slit.
-
Givetvis bör prisutdelare och segrare inandas lite av flytvästens ”hemliga vapen” vid prisutdelningen efteråt.
-
rasmus_w
Medlem13 september, 2007 vid 18:06 som svar på: Är 2007 redan nu den bästa säsongen i mannaminne?Jag tror att jag får jobb vilken dag som helst nu. Efter det kommer jag kitta upp mig och efterhand skaffa bil. Då kommer det vara slutblåst!
-
@Miracle 414634 wrote:
Om du med tung styrketräning menar tunga vikter och få repetitioner så är det ingen bra träning för en vindsurfare eftersom det ger sämre rörlighet. Denna träning är främst för bodybuilders och kraftsportare. För oss gäller många repetitioner och lägre vikt vilket ger uthållighet och smidighet.
Smidigheten kommer inte av antalet repetitioner utan av rörelsebanornas längd. Jag kör typiskt 6-10 repetitioner och tar ut rörelserna så långt det går. Hittills har det gett mig bättre rörlighet. Uthållighetsträning är bra men sliter på kroppen.
-
@rabbit 414555 wrote:
Det där är inte en fysiologisk sanning, det är en åsikt.
/r
Det finns rätt utmärkta studier som visar tydliga samband mellan musklernas storlek och bentäthet, senors tjocklek och annat.
-
En annan sak är att det där med att palla med kyla är lite av en balansakt. Genom att utsätta sig för kyla ofta kan man träna upp sin köldtålighet så man kan vänta lite extra med den varma dräkten och handskarna/skorna. Nackdelen är att det som sagt är en balansakt, om man förfryser sig så förstör man all köldtålighet man ”tränat upp” och det verkar vara för gott.
-
Speciellt med tanke på:
Slovakian National Outright Records
Women
Kicke Loov
21.56 knotsSwedish National Outright Records
Women
Kicke Loov
21.56 knotsHar hon utvandrat/flyttat eller vad har hänt?
-
MacTS: Lite hårt avrundat så är det 60 kubikmeter vid normalt lufttryck och 20 grader.
För att få in det i västen förespråkar jag en av tre möjliga strategier: 1: Kyl det så det blir flytande. Har sina nackdelar, är inte västen helt tät läcker det ut eftersom flytande helium är ett bose-einsteinkondensat och alla atomerna därmed beter sig som en. Hittar en ut, gör alla det. Dessutom kostar det energi.
2: Komprimera heliumet hårt. Lite enklare, men det blir mycket värmeutveckling. Dessutom kommer hårdkomprimerat helium inte göra stor skillnad.
3: Ha en jävligt stor flytväst. Bäst, men opraktiskt. -
Kanske ska precisera mig lite. Med tung styrketräning menar jag att man väljer en vikt man orkar köra i ca 6-12 repetitioner. Det är den skonsammaste formen av styrketräning och rätt utförd leder den inte till skador, den motverkar skador (som Kris ryggskada) och det är därför jag anser att fler vindsurfare borde hålla på med det. Om man minskar repetitionsantalet ytterligare så ökar skaderisken däremot, och kör man massor av reps sliter det mer än det bygger.
Men det är helt klart så att för svag behöver du inte vara, det är bara vettigt att bygga sig en liten ”reserv”.
Och som sagt, det är väldigt få svenskor som seglar formula (har för mig att en (Åländsk, räknas det?) tjej som heter Sara Beckman seglar eller seglade), det bästa du kan gör är väl att försöka få några kompisar att hoppa på. Det näst bästa (well, i vissa avseenden kanske det är bättre) är väl att hänga på lite formulaseglande killar.
-
Kanske, kanske inte. Det skiljer nog lite mellan olika modeller, men jag kan tänka mig att en och annan faktiskt är ömtåligare än din JP.
-
Jag har frusit som fan i handskar (NP med öppen handflata) fast det varit 5-6 plusgrader och jag har kört utan handskar i nästan nollgradigt utan problem och jag har inte riktigt fattat hur det hänger ihop.
Bland det skummaste är att jag ibland har frusit som ett svin fast jag haft handskar, tagit av handskarna och genast slutat frysa. Det var väl den stora fördelen med öppen handflata, bara att vika upp handsken när jag frös så slutade jag frysa. Förklara det den som kan.
Nu kör jag med CWM. De rockar.
-
rasmus_w
Medlem13 september, 2007 vid 03:50 som svar på: Att trimma våggrejor för Klagans Speedhelg?Större segel behövs nog. Om du provar att falla av på brant slör med ett segel som känns lagom så är chansen stor att du ”seglar ifrån” vinden och att all kraft försvinner ur seglet så att du tappar planing och allt blir väldigt vingligt och svårseglat. De gånger jag bestämmer mig för att sticka iväg på en brant slör brukar jag ha så mycket drag i seglet att jag knappt klarar att segla halvvind.
Mer nedhal – Kanske. Toppen på seglet ”fladdrar” inte när du slörar utan twistar mer så som det antagligen är tänkt.
Negativt uthal funkar som jag förstått det inte utan cambers, seglet blir bara instabilt.
Annat att prova är att variera längden på hängselelinorna. På slören skickar man gärna fram riggen en bit och har man då väldigt korta linor hamnar kroppen rakt över brädans mittlinje och allt blir läskigt och vingligt.
Försök låna en sittsele om du kan!
Har du inte GPS, försök jämföra din fart med andra. Blir du frånåkt seglar du antagligen sakta, åker du ifrån folk så är du antagligen snabb. Ändra på saker och experimentera så du börjar åka ifrån folk.
-
Överhuvudtaget att göra tvärtemot de flesta ”plana tidigt/segla fort”-tips kan hjälpa. Fast jävlar vad skönt det är när man lyckats och brädan flyger fram på slören. Bland det ballaste tycker jag är när nosen smackar in i en fet bit chop och skickar en hel klump av vatten rakt emot en. 🙂