rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Nej det är inte formulaspecifikt, det gäller all vindsurfing. Men i och med att grejorna väger såpass mycket i sig själva (kom inte och säg att en 11.0 eler ens en 9.0 är lätt) så är risken större att man skadar sig om man råkar snedbelasta nån kroppsdel. För min del brukar den biten inträffa när jag klantar mig i gippar. Sen tycker jag att seglingen absolut krånglas till av att inte kunna bära grejorna enkelt på land. Min 9.7:a är ett North Warp och brädan en freeride på 148 liter. Vad brädan än väger så märks det tydligt att riggen väger betydligt mer.
Varför gymmet skulle vara bäst? Helt enkelt för att gymträning är specifikt utformad för att ge större och starkare muskler. Med större och starkare muskler kommer en massa saker som inte syns men är betydligt viktigare än de där bulorna: senor och muskelfästen blir mycket grövre och skelettets täthet ökar. Tillsammans betyder det att kroppen tål påfrestningar bättre.
När det gäller underkroppen stärker löpning skelett och leder ner än vad styrketräning gör men för övriga kroppen finns det inget som slår tung styrketräning.
-
”Blåsa skjortan” som man sa i början på 90-talet var väl för rumsrent så det blev att söka sig till de nedre regionerna.
-
Ju mer du höjdar desto mindre segel exponerar du mot vinden. Att tok-kryssa går i princip att betrakta som ett sätt att skota ut.
Det går att falla av i det läget, fast att halvvinda är bara att glömma när det blåser så mycket, man måste i princip i en rörelse få ner brädan nästan till plattläns, sen kan man ”åka ifrån” vinden så trycket i seglet lättar. Problemet är att det är så jävla svårt och otäckt att få till den där svängen. Jag brukar försöka trycka ner häcken så brädan roterar nästan stillastående, men det har hänt att jag har gått bet.
-
En sak till. Vindsurfing ger träning (jaja, om du aldrig nånsin har känt trötthet i en muskel efter att ha vindsurfat så har du inte fått nån träning men har du det så har du tränat dina muskler och antagligen också din kondition. Varje gång man blir fysiskt uttröttad uppnås en träningseffekt och vindsurfing är INTE ett undantag, hur mycket gliringar det än kommer från olika konfdeltagare) men om man inte tränar nåt annat så är problemet att träningen när man vindsurfar ofta är väldigt asymmetrisk – vissa muskelgrupper jobbar hårt och andra jobbar nästan inte alls. Resultat: Musklerna som får jobba växer, de andra växer inte. Att påstå att den typen av assymetri leder till skador är INTE kontroversiellt och seglar man tillräckligt för att se några muskler börja växa så bör man se till att de muskler som inte växer av vindsurfandet också får nån typ av träning. Gör man inte det får man förr eller senare problem.
-
@Oåxen 414331 wrote:
Rasmus, du behöver inte bekymra dig för att trassla in dig i nån lina. Jag lovar.
Det fattar jag med. Däremot skulle man kunna ha uthalsjustering på båda sidor om bommen om linorna var dragna inuti, och ändå inte ha några linor ivägen.
-
@The_Novice 414355 wrote:
Jag todde vi redan hade avlivat myten om tjurnackade formula seglare…?
Hur mycket formula har du själv kört?
Hur mycket har du tävlat i formula?Det räcker gott med den träningen man får av att segla tycker jag.
Jag har dragits med smärtor i armbågen i fyra år för att jag skaffade en 9.7:a fast jag var för otränad för att kunna hantera seglet effektivt. Jag tycker det är ett utmärkt bevis.
Skit du gärna i att underhålla din grundläggande muskulatur, det är din kropp. Jag tänker underhålla min för jag vill inte gå omkring med en massa smärtor.
Dorota Staszewska fick lägga av för att hennes rygg inte pallade.
-
Vänta en liten stund så har säkert volymen jämn temperatur. Termodynamikens andra lag säger att temperaturen i en gasvolym jämnar ut sig om man väntar och inte tillför energi.
Eller så kondenserar man heliumet. Att väga en vätska borde inte vara så svårt.
-
@40knots 414215 wrote:
björnen, jag gissade att du menade nybörjare i speed. Du har helt rätt med att lätta på draget i armarna och låta höften sköta om det tunga jobbet. Om du putar med rumpan för att åka fort är det helt ok det också. Beror som sagt på flera faktorer. Din stance i din avtar ser helt ok ut. (hur får jag också in en bild i avtaren?)
Ett sätt att labba med det där är att släppa riggen med en hand. Enhandssegling är ingen stabil position så man lär inte sätta några PB den vägen men när jag gör det brukar brädan acca klart märkbart och det ger en bra fingervisning om hur det ska kännas när selen är fullt belastad.
-
Det finns nåt som heter allmänna gaslagen och den funkar utmärkt för att räkna fram hur mycket en given volym helium väger.
-
SC3, SC4 eller SC5 eller nån prototyp. Anders tävlade på de seglena mellan -95 och -98 plus minus nåt år. Segelsiffror brukar gå att riva loss.
-
Jag skulle vilja lägga till att det där med att träna hårt är något du absolut bör tänka på. Skaffa ett gymkort om du vill segla formula och börja bygga muskler.
Nu tror jag säkert att de duktiga formulakillarna talar om att det handlar om teknik och inte styrka när man seglar formula men faktum är att det är väldigt tunga prylar och ju starkare du är desto lättare blir de att hantera. Och det viktigaste av allt: I vindsurfing och i de flesta andra sporter är tung styrketräning ett av de allra effektivaste sätten att minska skaderisken.
-
rasmus_w
Medlem12 september, 2007 vid 19:02 som svar på: Tävlingsformat 2008 -övergripande strukturDet ligger en hel del i tanken, Jeppe. Ett kännetecken för vindsurfing är ju att det är så väldigt stor andel som inte är intresserade av att tävla, till och med bland de som faktiskt äger rena tävlingsprylar. Det kan nog nästan bara jämföras med utförsåkning, hur många som tillbringar en vecka om året i Sälen har tävlingsambitioner?
Å andra sidan ser jag marknadsförda tävlingar som en möjlighet att få in fler i sporten, och etersom jag har en faiblesse för att missionera så tycker jag det är bra. Jag tror helt klart att det skulle kunna bli betydligt fler surfare om några jolle/båtklubbar gjorde en satsning på RS-X;Techno 293 och Kona, och många av de man fick in den vägen skulle nog precis som alla oss andra inse att vindsurfing är så jävla kul att man helt enkelt inte behöver tävla för att göra det kul.
-
Litet tillägg: Du måste såklart inte skaffa både bräda och rigg bums, men du bör sikta på att göra både och. Ett freerace/race-segel på din 109:a eller ett expression på en slalom/SuperX-bräda funkar, men när du väl skaffat ett kit med matchande bräda/rigg kommer du undra hur tusan du kunde åka omkring på det där konstiga halvmesyr-kitet. Raceseglet kommer ”åka ifrån” freestylebrädan och slalombrädan kommer ”åka ifrån” freestyleseglet och det kommer funka men kännas mycket märkligt i vissa lägen.
-
Både rigg och bräda bromsar. Fast innan du köper, leta upp en speedare och försök få provsegla hans tokdyra, kollosalt ömtåliga prylar. Det kan hända att du kommer tycka att de är lite för styva och svårseglade för din stil, raceprylar känns rätt annorlunda än freestyleprylar. Om man planar runt på ett speedkit med lite ”lagom” drag så går det visserligen rätt fort men framförallt seglet kan liksom kännas ”dött”. Det är först när man utmanar sig själv och sticker ut i lite mer vind än man tror man borde som grejorna verkligen vaknar till liv och blir roliga att segla.
Jag tycker också du ska prova en snabb freeride typ Fanatic Hawk, JP Super Sport eller liknande och en freeride-rigg med cambers, typ North Daytona, Simmer 3xc, NP V6/V8 eller så. Betydligt billigare grejor som ändå är rätt snabba.
Och så en sak att tänka på när du seglar såna prylar: Skota inte ut! Okej, när du ligger på en brant slör i full fart kan det vara bra att släppa ut bakhanden en liten aning i inledningen av en vindby, för att sen genast skota in igen, men det är för att få mer drag, inte minska det. Att skota ut för att bli av med drag brukar bara leda till tailwalk och konstiga krascher. Då är de bättre att ändra kurs en aning.