Forumsvar skapade

Sida 164 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 23:57 som svar på: Hålla trycket i gippen..

@canoya 408194 wrote:

-Gå ur svängen på slör.
    -Pumpa upp farten om vinden är tveksam
    -Se till att ha fått upp farten innan du går upp i vind, särskilt om det inte är bra tryck i vinden.

Hur i h-e kan man komma upp i fart på slören i lätta vindar? Om vinden är svag har jag jättestora problem att hålla fart om jag inte kör halvvind, minsta slörtendens så tappar seglet tryck och om jag inte snart lovar upp så tappar jag planingen.

• rasmus_w

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 23:52 som svar på: Hålla trycket i gippen..

Ola, det låter som du kör det som i den anglosaxiska världen kallas ”strap to strap gybe”, och Anders kör den som kallas ”step gybe”. Din teknik är äldst, step gybe sågs först på nån tävling -86, tyckte jag mig få veta av nåt filmklipp på stableroad.

Traditionellt brukar det hävdas att ”Step gybe” passar bättre i lätta vindar, på stora brädor och på slalombrädor, medan ”strap to strap” passar vågprylar och hårda vindar, men att det finns många som gör tvärtom eller alltid kör samma teknik oavsett bräda och väder.

• rasmus_w

Medlem
    24 augusti, 2007 vid 23:38 som svar på: Får man "speeda" här?

@tobhed 408141 wrote:

Det är väl dessutom inte badarna som är problemet utan det är fåglarna de vill skydda och de håller säkert på med en massa saker året runt. Så off season kanske i så fall är november – februari?

Vad är det för ena dumma fåglar som ligger på ägg eller har ungar i september när maten snart kommer ta slut?

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 20:46 som svar på: Stort freeridesegel för 460-mast?

Verkar som det där med små lättvindssegel hur som helst verkar vara en trend. rätt många tillverkare har ju hakat på det där, ta North med sitt nya Prisma t.ex. Inte monsterstort men ändå utlovas grymt tidig planing. Förmodligen en rätt bra idé om man bara vill låta sig ”bogseras igång” av seglet och gärna vill ha nåt mer lätthanterligt.

Själv har jag inget emot jättesegel och utmaningen att få ett stort formulasegel att verka lätthanterligt men jag fattar att väldigt många inte tycker det.

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 16:17 som svar på: Trimaran vs vindsurfing

@Jester 407958 wrote:

Ojojoj… det har jag mycket svårt att tro. Blir inte körbart om man ens försöker slänga på en för stor fena, sedan är ju en speedplankas outline mm inte direkt optimerad för att höjda…

Nu tror jag att även du tänker 70 cm fena. Vad som behövs är en fena som är stor nog att ge tryck på bakfoten när man höjdar. Sen är det klart att med väldigt rak outline så går det antagligen lite bättre, men kryss i hård vind funkar enligt min erfarenhet bäst om man bara kör på fenan och har så lite bräda som möjligt i vattnet. Och så överjävla mycket tryck i riggen då.

Däremot kan jag tänka mig att det låga scoopet ställer till det, men det är inte säkert. Plus såklart att det antagligen är riktigt plågsamt för underbenen, att mina tibialis anterior (muskeln på underbenets framsida) är tokstora beror med all sannolikhet på att jag har kryssat mycket med gamla tiders smala slalombrädor, jag var tvungen att dra så hårt jag kunde uppåt med framfötterna för att inte brädan skulle tippa åt lä.

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 16:08 som svar på: Trimaran vs vindsurfing

@Miracle 407997 wrote:

Du måste ha duktigt stora vader om du skall hålla en 70 fena på en speedbräda. Jag har stora vader och testade med 42 cm fena på en 55 cm slalombräda med OFO på 34, segel Gaastra F1 7,4 med camber på alla lattor utom topplatan, lätt var det inte…

70 cm fena är inte vad jag kallar ”lite för stor”. 70 cm på en speedbräda är att sätta en 747-vinge på en papperssvala. Finns ingen som helst anledning att slänga på så stor fena på en speedbräda. En slalomfena på 30-32 är nog väldigt stort redan det.

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 12:34 som svar på: Hålla trycket i gippen..

@mes 407953 wrote:

Jag kom på vad gjorde för fel i lördags. Jag hade postat samma fråg och var ute och tränade och testade att inte luta riggen så mycket inåt i svängen som jag gjort tidigare. Jag har lutat riggen framåt som man ska men också inåt och när jag rätade upp masten mer så hade jag mycket bättre tryck när jag kom ut clew-first. För mig var det nog detta fenomen som strulade. Jag hoppas på vind snart plus att ryggskottent efter lördagen ger med sig…

Bingo! Det där märkte jag åtskilliga gånger sist jag var ute! Samma sak med ”skota in hårt”, korrekt men ibland vilseledande, det är ganska lätt att överskota när draget i seglet är lite mesigt och i svag vind vill man ha så mycket drag som möjligt och lite till. Är man dessutom Robby Naish kan man prova att räta upp masten med lite av en knyck, det blir lite som att pumpa.

Trist det där med ryggskott. Verkar som många surfare är svaga i bålen.

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 12:31 som svar på: Hålla trycket i gippen..

@fredrik.ygge 407948 wrote:

Har man gått ner till 10 knop så är ju chansen noll att komma ut planande. Det är ju inte back-wind i sig som är problemet för oss frågande i tråden utan att vi ofta tappar planingen pga det. Hålla planingen lättare genom tvärare sväng har jag också svårt att tro (och är tvärtemot vad Anders och alla andra säger).

Visst är det så men en strategi som funkar är att undvika backvinden. Har man dessutom 10 kvadrats segel som jag har i den vinden blir backvinden gärna så stark att jag nästan trycks av brädan. Du behöver inte gå ner till tio knop heller eftersom du tappar fart på väg mot flippen.

Och jo, en fungerande strategi är att gå från halvvind till halvvind på kortast möjliga tid, eftersom det är på halvvind man har drag. Det innebär en tvär sväng. Däremot är det naturligtvis rätt svårt att få till en tvär sväng i svag vind.

vad som inte nämns så mycket är vad som händer EFTER flippen. Man vill liksom gärna att seglet ska landa sådär viktlöst i händerna så allt man behöver göra är att kroka i och segla iväg. Tyvärr funkar det inte så ofta, en sak som har ökat andelen planande gippar för min del är att vara aktiv efter flippen, ofta halv-planar ju bradan bara i det läget, och att krypa ihop, hänga i bommen och verkligen pumpa igång brädan kan ofta göra stor skillnad.

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 11:53 som svar på: Stort freeridesegel för 460-mast?

Nåja. Räkna bakåt tio år så hamnar man på 1997, och vid det laget hade de lösa akterliken slagit igenom på de flesta segeltyper, vad jag vet.

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2007 vid 11:42 som svar på: Trimaran vs vindsurfing

@40knots 407855 wrote:

Kryssningsegenskaperna är ju inte bra med tanke på att ju fortare man seglar desto sämre höjd kan man sträcka. Då man tex åker i 30+ knop ner för en speedbana som är lagd i 130 graders vinkel till vindriktningen skotar man ju in för fullt. För att sträcka tillbaka längs banan i vinkeln 70 grader kan man nog inte hålla mera än 15-20 knops fart och fastän det är hög hastighet i relation till enskråvsbåtar kan man inte gämföra med tex en jolle som går 8 knop på kryssen i ca 30 graders vinkel. Kryssningsegenskaperna på en funboard utan köl är i min mening dåliga. Formula kan vara annorlunda.

8 knop i 30 graders vinkel blir ungefär 6,9 knop i VMG, och det är ungefär vad en formula också presterar, den gör 17-18 knop på kryssen men i rätt låg vinkel. Formulan är väldigt stor och bred och har stor friktion mot vattnet, så jag kan inte tänka mig annat än att en liten speedbräda, men en lite för stor fena, kan hålla ungefär samma kryssvinkel som en formula, men med något högre fart. Som jag ser det så borde därför en VMG på 8-10 knop vara möjligt.

Fast jag har ingen GPS, det är ni GPS-seglare som kan berätta vilken VMG som är rimlig med smågrejor.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:34 som svar på: Veck i nya segel!

Nä, men se det som att du vet var filmen kommer paja den dagen seglet börjar bli gammalt och skört.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:30 som svar på: Hålla trycket i gippen..

@tbasco 407828 wrote:

Mycket fin sekvens anders, tittade på den förrut när du postade den och försökte göra en stilstudie.
    Vad har du för storlek på bräda resp segel?
    Det är vid motsvarande bild 4-5 på den första bildsekvensen som seglet blir en stor bromsskärm för mig.

Lägger till lite. Om inte bilden ljuger så har Anders lite dyning och har varit smart nog att lägga gippen så han kan göra hela gippen i ”nedförsbacke”. Det är också värt att tänka på, kan man få till gippen så man har nedförsbacke hela vägen så ska man göra det.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:28 som svar på: Hålla trycket i gippen..

Fast nu säger du väl mest att det är möjligt och inte hur det går till. man behöver inte gippa, bara att falla av på slör kan ge känslan av att seglet hade backvindat om inte cambertrycket hade hållit lattorna på plats.

Vad som händer är att när du seglar halvvind i så svag vind så kanske du har en fart på 20 knop, dvs ca 10 m/s. 4-5 m/s fortare än vinden. Om du då faller av tills du plattlänsar och inte tappar nån fart, så kommer du plötsligt ha 4-5 m/s ”motvind”, dvs du ”kryssar” mot den skenbara vinden fast du plattlänsar. Det är därför man skotar in så hårt när man slörar brant i svag vind, man måste skota som på kryss.

Lösning? Lova lite så farten sjunker innan du går in i gippen. Kan du sänka farten till 10 knop så får du ingen backvind i gippen. Knep nummer två är att tillbringa så lite tid som möjligt på slör läns – försök göra en så tvär sväng som möjligt utan att brädan gräver ner sig och stannar.

Att gippa med planing i väldigt svag vind är väldigt svårt, men det går. När man i stället seglar med fullt drag i 3.7 så går det i stället knappt att göra fel, man kan ofta göra den ena tabben efter den andra och ändå komma ut ur svängen med en jävla fart.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:11 som svar på: Trimaran vs vindsurfing

@40knots 407767 wrote:

Det är helt riktigt vad Peter Hart berättar. Kan man kryssa tillbaka utan stora problem har man för stor fena.

Absolut. Men det säger också att om man av nån konstig anledning får för sig att trimma en speedbräda för kryss och sen ger sig ut i lämpliga förhållanden, så kommer man kryssa bra mycket bättre än de flesta andra segelfarkoster.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 16:13 som svar på: Trimaran vs vindsurfing

@Oregistrerad 407762 wrote:

På en offshore speedbana måste man ju kryssa tillbaka. Vanligtvis med assymetrisk fena av för liten storlek. Med för stort segel.

Visst. Peter Hart skrev nån gång att hans snabbaste kryss nånsin hade varit med en 30 cm bred speedbräda i tarifa. Han hade valt lite för stor fena och därför gick det tokfort på kryssen, han blåste bland annat ifrån dunken. När det sen var dags att falla av och speeda så gjorde dunken över 43 knop, medan Hart inte kom upp i mycket högre fart än han hade gjort på kryssen innan.

Sida 164 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA