Forumsvar skapade

Sida 170 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    30 juli, 2007 vid 22:13 som svar på: Riggproblem, Neilpryde wave sail

@aspartam 401341 wrote:

Var ute och seglade med de nya grejerna för första gången igår, och med alla tips ni har gett i bakhuvudet så blev riggningen helt klart godkänd, tack! Dock blir jag lite nervös när det börjar knaka i blocket på förlängaren sista biten av nerhalet, men det kanske är normalt?

[klipp]

Rasmus_W: Jag har en Neilpryde mastbase 25. Om den är billig eller dyr, gammal eller ny har jag ingen som helst aning om. Märker att jag har en del kvar att lära mig om utrustning.. =)

Nej det är inte normalt att det knakar i blocket. Det kanske är okej i alla fall men jag googlade lite på ”mastbase 25” och fick se en bild på en förlängare som såg gammal ut i designen och verkade ha väldigt små rullar i blocken. Såna förlängare gör i stort sett ingenting för att underlätta nedhalandet och kan i värsta fall bli rätt kortlivade om de inte pallar för nedhalskraften i moderna segel.

• rasmus_w

Medlem
    30 juli, 2007 vid 21:32 som svar på: Vindsurf i Stockholm

Hej!

Fråga nån formulaseglare om du kan få prova hans (tror alla formulaseglare i stockholm är killar) prylar. Formulaprylar är antagligen lite för tungt och avancerat för din nuvarande kunskapsnivå och fysik, men vill man plana och få mycket tid på vattnet är en formula oslagbar. Möjligen kan de allra största slalom- och freeridebrädorna hävda sig, men bara på halvvind.

Jag har ett formulasegel på 10 kvadrat (man ingen formulabräda) och jag tycker det är ett väldigt trevligt segel, men jag har å andra sidan inget emot att seglingen blir lite ”fysisk” och tvingar mig att underhålla musklerna.

• rasmus_w

Medlem
    29 juli, 2007 vid 21:35 som svar på: Akut behov av gippinstruktionsvideo

@gurra1978 401132 wrote:

Ett standard fel som många gör är för mycket bakåtvikt med kroppen och riggen lutandes bakåt. De står helt enkelt för långt bak på brädan med all vikt. Dessutom gör de gippen för snäv och tappar all fart.

Fast beroende på brädtyp är det ibland lagom mycket fram som gäller, tror jag. När jag hyrde en Shark 130 härom veckan så upplevde jag att det där med att vräka riggen framåt/inåt som jag brukar inte var nån jättehit, hålla riggen någorlunda upprätt och bara luta fram lite funkade mycket bättre. Antar att det beror på att Sharken har rätt bred och rund häck jämfört med mina gamla smala 90-talare.

Alltför snäva gippar är nåt jag kommer fortsätta prova med. En av de där sakerna jag verkligen vill kunna är att gippa riktigt tajt med bra fart. Tyvärr tror jag brädan har rätt stor betydelse för att göra sånt måjligt.

• rasmus_w

Medlem
    29 juli, 2007 vid 21:21 som svar på: victor fernandez är singel????

@JohanC 401161 wrote:

PS visst finns det bättre forum för skämtbilder, jag skulle gärna veta var den där kom från… DS

Klart akademisk definition av humor där! 🙂

Skylten kom från http://arga-lappen.blogspot.com/ men jag tror som sagt att ett program som heter photoshop är inblandat…

• rasmus_w

Medlem
    29 juli, 2007 vid 15:29 som svar på: Riggproblem, Neilpryde wave sail

Vad använder du för förlängare? Många gamla och/eller billiga förlängare funkar inte alls bra när man ska dra nedhalet till moderna segel. Jag fick byta när jag skaffade ett nytt segel, med min gamla 90-talsförlängare var det omöjligt att dra tillräckligt hårt och nedhalsblocken sprack av belastningen. Med en ny streamlined blev det plötsligt busenkelt.

Ska kanske tillägga att det segel jag skaffade (ett formulasegel) kräver enormt mycket mer nedhalsspänning än ditt vågsegel, men en bra förlängare gör alltid jobbet enklare.

• rasmus_w

Medlem
    29 juli, 2007 vid 14:58 som svar på: victor fernandez är singel????

@surfslusken 400793 wrote:

Jasså? Helt plötsligt är de den tonen som gäller när man gjort sig skyldig till ett klavertramp som balanserar är på gränsen till åtalbart oavsett om nån känner sig kränkt eller ej. Ska vi va såna så kan ju jag erkänna att du tillhör den absoluta tomteeliten på konfen. Finns de överhuvudtaget nån fråga i nåt ämne du inte har ett absolut korrekt svar på?

Vad som är åtalbart får du gärna förtydliga. Sexism och sexrelaterade skämt är inte samma sak. Däremot har du ju så klart rätt i att inget av skämten är speciellt surfrelaterade.

Och givetvis har jag alltid rätt.

Go jul på dig och er andra!

• rasmus_w

Medlem
    28 juli, 2007 vid 00:12 som svar på: dammat av prylarna

@Carl R 400790 wrote:

”Knyt bommen” =
    Sätt en åtta i ena änden på snöret. Dra snöret ovanifrån ner igenom det ena mindre hålet. Dra snöret ett par varv runt masten. Vik en ögla på snöret som du petar upp i det stora hålet. Gör ett par var till runt masten med den lediga änden. Peta upp den lediga änden genom det lilla hålet och stoppa in änden i öglan som sticker upp genom det stora hålet. Dra åt linan genom att dra i änden tills snöret är rätt tajt. Sen fäller du ner masten.
    Skitenkelt, sitter som berget. Har du bredare anläggningsyta mot bommen och segel med fullängdslattor så räcker det med 45 graders vinkel på bommen om du drar snöret skapligt tajt.

SOm sagt. Vi vet inte vilken bom det är eller hur den ser ut. Det kan hända att den har två små hål och ett stort. Min såg inte ut på det viset.

• rasmus_w

Medlem
    27 juli, 2007 vid 22:55 som svar på: victor fernandez är singel????

@surfslusken 400677 wrote:

Tycker ni verkligen att det är lämpligt att posta sånt kvinnoförnedrande grabbsnusk i detta forum. Tänk på att de även finns tjejer/kvinnor som läser detta, ska dom behöva få kastat i ansiktete att deras enda uppgift i ett förhållande är att tillfredställa mannen sexuellt så att han slipper göra det själv. Betänk vidare att de finns folk som sitter på sina arbetsplatser i öppna kontorslandskap och ängnar dagarna åt att surfa på konfen, ska då deras kollegor som håller koll på vad kollegan brevid gör under arbetstid behöva få se sånt här? Att sen framställa alla homo, och bisexuellamän som såna som gärna utövar analsex på kommunala badinrättningar är ju på gränsen till kriminellt och borde genast tas bort av moderatorn.

M A O: Eftersom de är helt upp till varje läsare att tolka bilder o det som skrivs helt hur han/hon vill så kan alla bilder o allt som skrivs bli kränkande/tas illa upp av nån eller många. Nåt av de bästa o mest tänkvärda ja läst här på konfen va som nån skrev här i en annan tråd: ”Humor kränker alltid någon, bra humor kränker många”. Så om vi ska ha ett forum helt befriat från humor för att inte riskera att kränka någon så är de nog lika bra o lägga ner. Så länge man skämtar kan man skämta om ALLT!

Såja Ila… Det går nog över ska du se.

• rasmus_w

Medlem
    27 juli, 2007 vid 11:45 som svar på: victor fernandez är singel????

Och tills vi alla blivit lika bra på att photoshoppa så får vi väl hålla till i Skogåshallen och roa oss bäst vi kan.

• rasmus_w

Medlem
    26 juli, 2007 vid 09:59 som svar på: Datorjävel som hänger sig

@Knatte 400116 wrote:

Ledsen: Inget av tipset stämmer på min dator. Jag kan inte ändra någonting angående blåruta osv. under ”start och återställning” Jag kommer dit men dessa alternativen finns inte.
    Hittade systemloggen:
    dump.jpg

Nu är jag inte hundra på om tidpunkterna är rätta… Men dessa två fel återkommer rätt ofta i min logg:
    DCOM och Defender:blush:

Kollade lite i mammas XP Pro. Under ”systemfel” finns tre kryssrutor, en säger ”starta om automatiskt”, och det är den som ger blåskärmen, eller snarare gömmer den. Ta bort krysset i rutan så kommer blårutan.

Du kan dubbelklicka på felen i systemloggen för att få mer info. Det första loggmeddelandet efter systemstart brukar komma från eventlog, ha ID 6009 och innehålla windows-versionsnumret, så antagligen startade datorn just där. Fel från DCOM brukar finnas i drivor i många loggar, felnummer 10005 är ”Tjänsten kunde inte startas”, så nåt ville inte starta där på kvällen.

• rasmus_w

Medlem
    26 juli, 2007 vid 09:36 som svar på: Galler i bakrutan på bussen

Kort och gott: Om tillfället gör tjuven, är hen lätt att stoppa. Att stoppa den som gett sig fan på att sno t.ex. din bil är nästan omöjligt. Förr eller senare lämnar du en blotta och då är bilen borta.

• rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2007 vid 22:02 som svar på: En handfull tecken på att man haft en heldag på Haga…

@Speedkenta 400192 wrote:

Vilken planet är du ifrån
    Så tjejer surfar inte (SUCK)
    Istället för att bara sitta framför datorn och tycka om allt
    Träna dina händer.
    För annars få du väl skavsår på fingertopparna av alla inlägg du gör

Var påstod jag att tjejer inte surfar? ”sluta surfa och skaffa tjej” ser jag inte som att påstå det i alla fall.

• rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2007 vid 21:52 som svar på: riggningsproblem, s-formade latter

Det där låter som ett problem som löser sig självt när man seglar.

• rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2007 vid 15:35 som svar på: Datorjävel som hänger sig

@Knatte 400102 wrote:

Exakt var hittar jag dessa inställningarna Rasmus?? Gärna hela vägen från startmenyn och steg för steg tills man är framme!!

Systeminställningarna hittar du i kontrollpanelen i startmenyn. En ikon som ser ut som en dator och har namnet ”system”. Du kan också högerklicka på ”Den här datorn” om du har den på skrivbordet, och välja ”egenskaper”. I fönstret som kommer upp finns en ”avancerat”-flik, där finns en ”start och återställning”-knapp.

Systemloggen hittar du i loggboken, tror den finns under ”tillbehör -> systemverktyg”, men är inte helt säker, jag kör inte windows själv.

• rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2007 vid 13:39 som svar på: Datorjävel som hänger sig

Om en dator krånglar är det nästan alltid minnet som krånglar. Okej, min mac brukar starta om på grund av att en PCI-kontakt krånglar, men den är ett undantag. Om ett minnesslukande program får datorn att hänga sig så är det en utmärkt indiktation på att minnet krånglar. Minnesfel ger sig i allmänhet inte tillkänna förrän man försöker använda det trasiga minnet.

När windows startar om är det f.ö. vanligen en blåskärm som du inte ser, eftersom XP i defaultläget inte visar nån blåskärm när systemet totalkraschar. Gå in i systeminställningarna, ”Start och återställning” om du vill ändra nåt. Det brukar dessutom finnas ett felmeddelande i systemloggen efter en omstart, leta efter STOP-fel och liknande, kolla om tidpunkten stämmer med tidpunkten för omstarten.

Sida 170 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA