Forumsvar skapade

Sida 171 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2007 vid 11:43 som svar på: PWA Slalom 42 Fuerte

Va? Kom Stenmark tvåa? Ja, han är slut…

Å andra sidan gör Phil McGain bra ifrån sig fast han är nästan 50, däremot är han inte en top 5-seglare i pwa längre.

• rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2007 vid 11:40 som svar på: dammat av prylarna

@memark 400055 wrote:

Jag skulle säga ”vinkelrätt mot masten”, bara så inte nån gör fel.

Då kommer bommen sitta väldigt löst. Mitt minne var att man var tvungen att lägga bommen längs med masten, knyta fast den och sen fälla ner den tills den var vinkelrät. Gjorde man så, satt den stenhårt, annars blev det dressin-syndrom.

• rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2007 vid 11:37 som svar på: En handfull tecken på att man haft en heldag på Haga…

En detalj i sammanhanget är väl vattnets salthalt. I alla fall påstod folk det på Gran Canaria när jag var där -93. Ju saltare vatten, desto mjukare blir huden och det ökar risken att få rejäla skavsår. Samma sak om man har solskyddsmedel på hndflatorna, det mjukar också upp huden. I kallt sötvatten har jag aldrig nånsin fått skavsår, med toköverriggad 3.5-segling på gran canaria var händerna och fötterna i princip helt skinnflådda efter en vecka så jag fick ta en seglingsfri vecka medan händerna läkte.

• rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2007 vid 10:32 som svar på: Slit och släng pc i bilen !

Linux funkar utmärkt på den burken och ska inte vålla några problem för gpsar. Ett alternativ kan ju också vara OLPC, fast jag vet inte om I-landsinvånare kan köpa den. Ska kosta $100 och ha möjlighet till vevdrift. Geode-processor, Linux.

http://laptop.org

• rasmus_w

Medlem
    25 juli, 2007 vid 09:58 som svar på: dammat av prylarna

@Noak 400011 wrote:

Apropå knytbommen, hur är det tänkt att man ska knyta fast den på lämpligt sätt? Tacksam för svar!

Det här är en surfvariant av högskoleprovs-testet ”nog”. Det föreligger inte nog med information, vi vet inte vilken bom det är eller hur den ser ut.

Här är dock en generell instruktion:
    Trä bommen över masten.
    Lägg bommen parallell med masten, med bakänden mot masttoppen och framänden i ungefär den höjd du vill ha den.
    Knyt fast bommen.
    Fäll ner bakänden. Knuten/repen sträcks och bommen sitter som berget, kanske för hårt så masten riskerar att gå av. I så fall, fäst bommen med bakänden neråt nästa gång.
    Antagligen har du satt bommen på fel höjd eller för löst. Upprepa proceduren under utstötande av ett antal högljudda svavelosande eder.

• rasmus_w

Medlem
    24 juli, 2007 vid 12:19 som svar på: Kite-familj sökes

Fråga i kiteforumet. Här är vi huvudsakligen vindsurfare.

Edit: Kan tillägga att jag nyligen träffade en vindsurfarfamilj. En gång i tiden bosatta i Linköping, de turades om att vindsurfa medan partnern vaktade telningen på stranden. Numer bor de i Australien men de verkar leva samma liv där nere.

• rasmus_w

Medlem
    24 juli, 2007 vid 12:15 som svar på: PWA Slalom 42 Fuerte

Tror massa småsaker bidrar. Han är lite äldre än de andra. Bidrar nog inte speciellt mycket men kanske nåt. Han har mest hållit på med speed de senaste åren, många av hans konkurrenter har kört formula och varit tvungna att hålla sin vikt nere och är därför lite snabbare i gipparna. Sen, som sagt, materialet. Han har inte en personlig segelmakare som alltid är beredd att fixa till hans segel om nåt inte känns 100 % längre.

• rasmus_w

Medlem
    24 juli, 2007 vid 00:00 som svar på: Bom ställd i maxlängd ?

Om bommen går av för att du har den max förlängd så går den antagligen sönder just vid övergången mellan bakstycke och bomrör, inte där framme. Men den ska hur som haver hålla för att förlängas till max.

• rasmus_w

Medlem
    23 juli, 2007 vid 23:13 som svar på: En handfull tecken på att man haft en heldag på Haga…

@Speedkenta 398759 wrote:

Är det inte bättre att du skaffar dig en flickvän

Kan väl inte bli många öwc:are kvar om du tipsar alla om att sluta surfa och skaffa tjej istället…

• rasmus_w

Medlem
    21 juli, 2007 vid 12:15 som svar på: voblande bräda

@memark 399039 wrote:

Min bräda är 75 cm bred. Jag ser på F2s hemsida att de rekommenderar fenor 44-52 cm till min bräda.

Det jag är nyfiken på är alltså varför tillverkaren/försäljarens rekommendationer ofta skiljer sig en del från utövarnas. Är det för att det ska bli lättare som nybörjare?

Det finns massor av anledningar till att fenrekommendationer varierar. Bland annat så brukar duktiga seglare ha en förmåga att ”komma undan” med mindre fenor än mindre duktiga, bland annat för att de seglar fortare och mer aktivt, och ju fortare det går desto mer lyftkraft genererar fenan. Är man jävligt stark i benen så kan man hålla emot en vilt krängande bräda med för stor fena.

Sen är fenstorlek mer kopplad till tailens bredd än till brädans, även om mycket spelar in.

En ytterligare faktor är, som en vindsurfingtidning påpakade, att det är ganska knasigt att använda längd som mått på en fenas storlek. Det är som att använda förlikslängden som mått på segelstorlek. Får du mer drag med ett 433-segel än med ett 467-segel?

• rasmus_w

Medlem
    20 juli, 2007 vid 23:19 som svar på: En handfull tecken på att man haft en heldag på Haga…

@Oregistrerad 398805 wrote:

Konstigt att du kan bli trött du som är så vältränad. Var det inte du som var världsmästare på cykling.

Faster

Det var nog inbillning. Vi har ju fastslagit att vindsurfing inte ger nån träningseffekt. Jag blev nog trött i underbenen av att vicka på tårna när jag satt framför datorn.

@Oregistrerad 398805 wrote:

Om du använder selen till 90% och ”släpper” riggen så bör det inte kunna bli sådär, inte ens sju dagar på raken. Aj aj, du måste ha fått väldigt ont i ryggen också eftersom det ser ut som du drar mycket med överkroppen.

Ser ingen som helst anledning till att jag skulle ha ont i ryggen, och har det inte heller. Däremot inbillade jag mig att underarmarna var lite trötta, men det beror nog mest på att jag ibland krokar ur när jag känner mig överriggad, jag tycker jag får lite bättre kontroll utan sele i vissa lägen när tailwalken är nära. Sist jag hade det problemet så löste jag det genom att flytta mastfoten ca 2 cm framåt.

Och nej, jag tänker inte byta bommen eftersom den inte tilhörde mig utan surfers paradise. Jag vet att den där typen av blåsor är ett fenomen som beror på att man inte ger huden tid att härda sig.

• rasmus_w

Medlem
    20 juli, 2007 vid 23:09 som svar på: En handfull tecken på att man haft en heldag på Haga…

@Davo 398890 wrote:

Seriöst? Ja, jösses…

Klart jag är seriös. Vem är inte det?

• rasmus_w

Medlem
    20 juli, 2007 vid 23:05 som svar på: Vilket vindsurfingpaket passar mig…?

En mindre/smalare bräda reagerar snabbare och är allmänt lättare att hantera när man lärt sig segla med planing. Däremot kräver den mer vind för att plana och är mer svårseglad när den inte planar. Under en viss storlek bör man kunna vattenstarta för att ha nån glädje av brädan.

Större bräda: Behöver inte lika mycket vind för att plana, stadigare i icke-planing, kan bära större riggar men är i gengäld klumpigare, trögare i manövrarna och svår att hantera i hård vind.

• rasmus_w

Medlem
    20 juli, 2007 vid 22:49 som svar på: Vilken bräda ska jag välja?

Du tappar lite fart, stabilitet och höjdtagning men vinner ett segel som väger lite mindre, känns lättare och (oftast) inte roterar med en smäll som många cambersegel gör.

• rasmus_w

Medlem
    19 juli, 2007 vid 22:26 som svar på: En handfull tecken på att man haft en heldag på Haga…

Jodå, jag har ett par tyskhandskar. Placerade i en liten burk med glaslock och texten ”i nödfall krossa glaset”. Följer med vid resor till saltare vatten om händerna är otillräckligt härdade. I östersjön spelar det ingen roll, sår gör inte ont i bräckt vatten som håller ungefär samma salthalt som kroppens vätskor.

Eftersom jag för det mesta seglade med bara framhanden på bommen så skulle jag vilja säga att selen kom till viss användning. Bommen var såklart en Local Spirit.

Vad jag hade kunnat göra är förstås att gå upp på land lite tidigare. Jag såg att händerna blödde efter bara två timmars segling men valde att segla i två timmar till. Varför kliva upp tidigare när man har hyrt ända till 18.00 när det funkar rätt okej att köra nonstop?

Sida 171 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA