rasmus_w
Forumsvar skapade
-
En nyfiken fråga: Om man blåser av race där lättviktarna planar men inte tungviktarna (nu antar jag rakt av att det är vikten det handlar om och att tekniken inte ”hjälper”), blåser man då också av race där tungviktarna seglar med full kontroll medan lättviktarna flyger som vantar helt utan kontroll och kanske med fara för eget liv?
Jepp, jag drar saker till sin spets och utgår från att allt hänger på vikten (vilket det ju inte gör), men jag är nyfiken.
-
@Spray 394418 wrote:
Var ute en sväng idag med!
Det började gå undan rätt friskt på en slörbog och jag höll i bommen för kung och fosterland. Plötsligt ökade trycket ordentligt i seglet och jag flög som en vante föröver och landade med ryggen på masten 😀
Tog mig upp på brädan och denna gång lutade jag mig bakåt som sjutton när jag såg att en vindby kom. Brädan bara stack iväg och jag blev helt salig! Min första planing var ett faktum =)
Jag kan fortfarande inte gippa eller slå, än mindre använda hängselen. Det faktumet att jag inte får dit hängkroken är frustrerande då det känns som om att hänga i sin kroppsvikt så fort det blåser lite grann. Jag hade gärna kört längre idag (5-7m/s) men armarna var helslut efter nästan två timmar… Hur når man upp till tampen?!
Jag har sån NP justerbar tamp, men jag vette fanken hur man länger tampen. Låter lite löjligt men konstruktionen är konstig.
Grattis! Nu tycker jag det är dags att försöka komma i fotstropparna. Prova att ta nåt kliv bakåt på brädan när den planar, och så ett till. Resultatet kommer bli att brädan lovar upp. För att hindra brädan från att lova, häng i bommen så du får tryck på mastfoten. Sen kan du prova att lyfta på framfoten och segla en stund ståendes på en fot. Eftersom du nu visat att du inte behöver framfoten, kan du lika gärna sätta den i sin fotstropp. Med framfoten i sin stropp är det dags att göra om proceduren med bakfoten. Sen har du bägge fötterna i varsin stropp och har bevisat att bägge är onödiga. 🙂
När du står i stropparna så kommer du dessutom befinna dig betydligt ”närmare” hängselelinorna och det blir mycket enklare att kroka i.
-
-
Getwet: Tror du Hagbard Handfaste, Prins Valiant eller Ivanhoe kan ha nån passande hjälm att låna ut? De två senare kanske dessutom har nån form av med heltäckande skydd att låna ut för speedseglare som är mån om både image och personlig säkerhet?
-
@Spray 394263 wrote:
Jag pratade med butiken. Förmodligen blir brädan utbytt, bilder har skickats till tillverkaren.
Jag har då och då samma problem med en av mina brädor, men huvudsakligen vintertid. Det som brukar locka fram bubblorna är att jag stoppar in den blöta brädan i boardbagen när det är minusgrader på nätterna. Problemet avtog när jag slutade stänga boardbagen efter att ha surfat sena decemberkvällar och liknande. Och som de flesta säger så verkar blåsorna försvinna om man struntar i dem.
Sen funderar jag på var blåsorna uppstår. Kan det vara så att de uppstår under plasten du har på för att skydda nosen? Tar du av den när du inte surfar?
-
@Spray 393899 wrote:
Några actionbilder från gårdagen!!!
[IMG]http://www.elldes.se/pics/surf1333.JPG[/IMG]
[IMG]http://www.elldes.se/pics/surf2222.JPG[/IMG]
Bild 1 ser ut som en typisk beachstart med för lite tryck på mastfoten och seglet över dig. Seglet är inte tillräckligt upprätt så när du kliver upp river du bara seglet över dig. Dessutom har du inte kroppstyngden i bommen så när du ställer dig på brädan tippar den och nosen reser sig, speciellt som du kliver upp på brädans kant och inte mitt på.
Res upp riggen mer, häng ordentligt i bommen och släng upp foten på brädans mittlinje. Inte för mycket vikt på hälarna.
Vet inte vad du försöker göra på bild 2 så ingen kommentar.
Du seg ut att ha lurat ut hur seglet ska riggas i alla fall och det är bra!
-
Jag tycker att det där med tamparnas hållbarhet beror på en hel del. Jag har en LS och när jag brukade rigga min 9.7:a med den höll tamparna för 3-4 seglingar var. Men det är också en jäkla kraft i det nedhalet. Jag bytte till en streamlined och med den håller tamparna länge, både på grund av att man inte drar tampen genom cleaten och för att linan som följde med är himla bra.
-
Jaja. Oregistrerad pratade om att pumpa sig genom racet och det tycker inte jag att man gör bara för att man måste pumpa hårt och länge för att plana, bara man till sist planar.
-
Nu klyver jag hår här (och är inte formulaseglare) men jag tyckte inte Jona skrev att man behövde pumpa sig genom racet, bara att man behöver rätt många tag innan man faktiskt planar. Sen kan man ju såklart hålla på och tokpumpa fast vinden räcker till planing. Ska man blåsa av ett race i säg 8 m/s för att nån tokpumpar konstant trots fullt drag?
Som jag ser gäller den regeln såna där marginella förhållanden där man kan pumpa sig upp i planing, men slutar plana så fort man slutar pumpa.
-
Det är stor efterfrågan på nybörjarkit så jag skulle råda dig till att inte sälja brädan alltför billigt. Tyvärr vet jag inte vad det innebär i kronor.
-
Visst men en 4.0 på 430-mast brukar i allmänhet bli okontrollerbart i samma ögonblick som vinden räcker till planing.
-
Det beror lite på bommen. Vissa kan vara ”elaka” mot bommen, med smala hårda anliggningsytor, andra har bredare mjukare anliggningsyta och då behövs oftast inte shimset.
Sen kan man ha en bomkoppling som inte grejar smala master och då kan shimset vara bra för att få dit bommen tajt.
-
Var bor du? En nybörjarkurs är ofta en utmärkt investering som leder till att du slipper köpa rena nybörjargrejor som är kul i en månad och sen begränsar dig.
Sen har ju Spray här på konfen börjat med en 9.0:a och en bräda liknande sharken, från absolut nybörjarstadium. Såvitt jag vet gör han nån slags framsteg så nog funkar det.
-
Förmodligen har de inte uppfunnit något helt nytt material eller nåt annat revolutionerande, men om Formuline är den tampen jag tror det är så är det storbritanniens OS-seglare Nick Dempsey som provat ut den åt marlow. Trots allt vet man ju ungefär vilka krav man har (typ nötningsbeständig, minimal töjning och låg friktion i nedhalsblock) på en nedhalstamp och är man då en repjätte som Marlow borde man ha ett visst hum om hur man producerar en tamp som löser uppgiften.
Troligen är det inte en klättertamp, såna har ju visserligen enorm tålighet mot nötning men ska ju helst ha en viss elasticitet till skillnad från nedhalstampen som ska vara så stum som möjligt.
-
Ta du det där kittet och köp till ett lite mindre segel. Det kommer inte dröja länge innan ni har glädje av en 7,5:a.