Forumsvar skapade

Sida 177 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    28 juni, 2007 vid 14:13 som svar på: Lämpligt nybörjarkit?

Ta du det där kittet och köp till ett lite mindre segel. Det kommer inte dröja långe innan ni har glädje av en 7,5:a.

• rasmus_w

Medlem
    27 juni, 2007 vid 13:58 som svar på: Större segel

Jepp, det är när fenan ”släpper”.

Surfbutikerna har oftast en del begagnat, annars tror jag Steffo är den bästa beg-markaden. Blocket finns också men varning för antika prylar till groteska överpriser.

Sen ska sägas att tidig planing handlar en del om teknik och inte bara om segel. Fast de flesta av oss brukar ändå köpa ett knippe stora riggar i väntan på att bli sådär tekniskt fulländade så vi planar med 3.3 kvadrat i lika många m/s. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    27 juni, 2007 vid 13:35 som svar på: Större segel

Okej. DÅ kan nog ett större segel funka och då är väl i princip 7.0 ett mer lagom steg upp från 5.7 men det beror lite på brädan. Enligt JP så ska det funka med upp till 7.5 på den så antagligen är det grönt. Om du sen får en massa problem med spinout kan du köpa till en större fena senare.

• rasmus_w

Medlem
    27 juni, 2007 vid 12:55 som svar på: Större segel

Vet inte riktigt hur du seglar den, men freestylare brukar ju rätt ofta tycka att allt över 5.7 är meningslöst. Däremot kan jag tänka mig att den kan ta lite större segel vid raktframsegling på plattvatten, många freestylebrädor är ju lite av formulabrädor i miniatyr.

• rasmus_w

Medlem
    27 juni, 2007 vid 12:23 som svar på: Större segel

Och vad är det för bräda? Vilken segelstorlek som funkar och inte kan variera en del på brädor med samma volym. Om det är en freeride eller slalom tar den t.ex. antagligen större segel än en freestyle.

• rasmus_w

Medlem
    23 juni, 2007 vid 01:06 som svar på: Min första surfdag!

Håller med ovanstående. Prova selen när du lärt dig plana. Det händer att jag krokar i selen fast jag inte planar men det beror i allmänhet att jag varit ute i 4-5 timmar och är så slut i underarmarna att jag knappt orkar böja fingrarna längre. När man väl planar ger selen fördelen att det går att hantera mycket mer drag i seglet och på så vis få upp farten ännu mer.

Angående 0.1 m/s-bilderna, notera hur mycket jag lutar fram riggen på nån eller bägge bilderna. Det är för att jag försöker falla av. Om man både lutar fram masten och lutar den åt lä så faller brädan av ännu bättre.

Ett tips när man seglar i toksvag vind: långgrunt och klart vatten är jättebra, man behöver bara titta ner på botten för att avgöra om man har styrfart eller inte.

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 23:42 som svar på: Premiärturen

@Consigliere 391865 wrote:

Aha, jo jag märkte att flytta foten så att den pekar lite mot nosen hjälpte en del i kombination med att flytta blicken ditt jag vill. Skönt att höra att det är fler som har svårt att flytta bak fötterna i dessa vindstyrkor för det kändes löjligt att stå en halvmeter framför stropparna.

Nåja, svårt och svårt… Om jag absolut vill kan jag till och med ställa mig i stropparna i toklite vind, men det finns helt enkelt ingen mening med att göra det om inte vinden räcker till planing, utöver förstås för att visa att det är möjligt. Man kliver bak när man behöver göra det, inte tidigare.

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 23:37 som svar på: Längd på hängseletampar – varför längre?

@kinetic 391779 wrote:

Rasmus_W: Testa din gamla Tiga med ett modernt full-on race segel, det blir en jäkla skillnad…Kör själv en gammal -94:a med ett -06:a race rigg o det funkar kalas. Säkerligen inte lika snabb bräda som en modern slalom men när jag var i Klagshamn senast ”slörade” jag på bra mot någon annan med nån ny slalombräda o vad det såg ut att vara ett MS TR3, men inte fan skiljde det mycket i fart, o skiljde det något så var det till min fördel isf för jag tog definitivt in på honom….Förvisso kan de mycket väl va att den andra körde ”halvskotat” men jag tyckte inte det såg ut så…
    Gamla ”slalomspjut” är snabba än idag, speciellt med en up-to-date rigg….
    Gällande hängseltampar har ja ingen aning om hur långa mina är men de är definitvt inte korta.

Jo det kan nog hända att det hade gått fortare med en racerigg, men jag är inte säker. Min gamla RRD (från -95) är väldigt enkel att hålla bra fart med, även med den tidens raceriggar. Å andra sidan minns jag redan när jag skaffade RRD:n att jag noterade att den kunde köra i åttor kring tigorna, flera kompisar hade likadana tigor.

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 23:16 som svar på: Premiärturen

Hej.

För det första, Håll masten långt ifrån dig så blir det lättare att ta tag i bommen. För det andra, vingligheten känner jag igen från ett misslyckat återfallsförsök (jag gav mig ut på en smal 110-120-litare och ömsom sjönk nosen, ömsom tailen), men det är en vanesak. Numer är det inga problem att stå och guppa fram på 85-litare.

Att flytta framfoten gör du genom att vrida hälen/foten så tårna pekar framåt. I så svaga vindar som du var ute i, behöver du antagligen inte flytta fötterna så värst långt från dra rigg-position, men det kan vara bra att placera foten straxt bakom masten när vinden ökar lite. Jepp, man måste flytta omkring fötterna för att kompensera för fenans och seglets kraft, men när man väl planar så går det bra att ha dem i stropparna hela tiden.

Jag längtar efter att komma ut på vattnet man har inte bil, så hämta upp mig nån dag så kan jag hänga med ut.

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 23:01 som svar på: SMHI, sluta flippa med mig!

Jag vill uppleva ”växlande vindar, 8-12 m/s”, eller gärna ännu mer. Varför inte kuling eller halv storm, växlande?

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 23:00 som svar på: Mystiskt

Det är typ kolfibersandwich med en styrofoamkärna i mitten.

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 22:57 som svar på: Min första surfdag!

@Carl R 391775 wrote:

Javisst!
    Men det är inte heller så att du skulle riskerat att dratta i sjön pga en körare om du hade haft masten rakare heller som det ser ut.
    Känns som en non issue vart man har masten. Tror knappt ens man skulle känna skillnad på clewfirst där.

Tja, jag har för mig att det talades om extremt lätta vindar. Och visst, man kan ha masten hur man vill, men det är rejäla rörelser som gäller om man vill styra i sådär svaga vindar. Och på en smalare bräda brukar det bli väldigt vingligt om man står nära bommen i så svaga vindar. Med riggen långt ifrån sig funkar den som motvikt, man kan luta en aning bakåt eftersom riggens tyngd drar åt lä.

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 15:09 som svar på: Mystiskt

Hm. Det där med röda SLE har jag inget minne av, trodde alla var orangea. Men jag har en och annan gammal tidning med tester av SLE så nog går det väl att kolla om jag minns rätt eller inte.

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 14:20 som svar på: Längd på hängseletampar – varför längre?

@fredrik.ygge 391656 wrote:

Har också försökt följa rådet att köra med riktigt långa tampar, men det går värdelöst för mig. Tycker att jag får för mycket tryck i sidled och får lätt spin-out. Fattar att det är en tekniksak och att jag är halvkass. Frågan är om man ändå skall hålla kvar vid det och försöka förbättra tekniken eller bara ge upp och köra det som känns bekvämt just nu. Sedan är ju stance som många skriver väldigt individuellt. Erik Larsson t.ex. ser ut att köra väldigt korta och tätt placerade, mot alla nya rön. Och det går ju rätt snabbt för honom ändå …

Jag har kört rätt korta tampar de senaste åren men provade ett gammalt kit jag seglade mycket med i början av 90-talet: Tiga 275 acr, TP Slalomlite 5.7 och gammal ful fena full med hack. Tamparna var också oförändrade sen -94 eller så. Visst var det riktigt svårseglat ett tag, spinout hela tiden och jag kände mig duktig när jag lyckades blåsa ifrån nybörjarna som stod och drog rigg på meterbreda seglande ryamattor. Efterhand gav det sig och det var helt klart ansträngande segling, det gick att få brädan att gå hyfsat fort så länge ingen var ute på en modern slalombräda och visade vad riktig fart innebär…

För mig var knepet just att trycka för allt jag var värd i sidled med bakfoten och framförallt låta underbenen jobba hårt. När den brännande känslan i underbenets framsida blev outhärdlig tog jag det som en signal att det var dags att gippa och låta andra benet jobba.

Men fan vad tung och trög den kändes, tigan var ju den första bräda jag provade som kändes riktigt snabb. Tiden springer definitivt ifrån en del brädor…

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2007 vid 14:02 som svar på: Mystiskt

Vid en andra titt får jag nog hålla med om att det knappast är en standard 294. Den enda den verkar ha gemensamt verkar ju vara den orangea färgen. Helt annan stropplacering, betydligt bredare tail, plattare däck, rejält annorlunda outline och så vidare.

Sida 177 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA