Forumsvar skapade

Sida 179 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 23:20 som svar på: Storlek på fena till NP V8 8,5

Jo, det går fortare. När seglet träffas av en rejäl vindby, deformeras det, och när sen masten rätat ut sig igen så återtar det sin optimala form. Alltså gäller att ju fortare masten rätar ut sig desto bättre.

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 23:18 som svar på: Nån som har rum för en rätt sjysst brutta från USA?

Du har bara inte provat rätt buttplug. Prova med mastförlängaren, gärna mastfotsänden först. River dödsskönt.

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 20:17 som svar på: Placering av mastfot långt bak – aldrig rätt

@____SA 390929 wrote:

Med mastfoten långt fram, det är sant att brädan blir trög i vattnet men samtidigt, att kunna hålla brädan ”plan” med vattenytan är mycket enklare och då planar den lätt upp, eftersom kanterna inte ligger i vattnet. Minsta lilla vridning neråt med ena kanten, får brädan svårt att frigöra sig från vattnet. Det handlar också om att det är lättare att lägga tyngdpunkten på rätt ställe på brädan.

Nu får jag snarare en känsla av att du kanske skulle jobba lite på det där med mastfotstryck och att skota in rejält. Jag vågar nog påstå att om man måste ha mastfoten längst fram för att få brädan att ligga plant i vattnet så skotar man inte in ordentligt.

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 14:17 som svar på: Utrustning

En ny nybörjarbräda ska väl ligga på en 6-7000 och uppåt. Sen är det rätt stort sug efter bra nybörjarbrädor så de har betydligt bättre andrahandsvärde än andra brädor, vilket gör dem lite dyra även beggade. Däremot är brädan du visade (kan inte avgöra om det är en Cat eller en Bat eller vad det kan vara för fanatic, men grafiken säger mig mitten på 90-talet) en -94 eller så och ska kosta mindre än 2900.

Sök på trådar skapade av ”spray”, han ställde hur många nybörjarbräd-frågor som helst innan han till sist slog till. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 14:08 som svar på: Nån som har rum för en rätt sjysst brutta från USA?

@jOHNjRAMBO 390896 wrote:

Rasmus, jag tror inte alls du gör det, det är en täckmantel, du e nog lite smygbög.

Det finns säkert en liten bög i dig med. Kom du bara, jag har buttplug och olja, så ska jag locka fram fikusen i dig.

…long as I gets a little golden shower…

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 13:29 som svar på: Nån som har rum för en rätt sjysst brutta från USA?

@JohanC 390885 wrote:

I min värld tycker jag att surfslusken ligger på rätt sida av den fina linjen mellan skarp ironi och frustande logementshumor medan Sprays första kommentar s.a.s. närmar linjen sig från fel håll och Rasmus är lite prinsessan-på-ärten-PC.. I detta sammanhang… tråden i sig inbjuder ju som sakt till lite skabrösa kommentarer.

”hon får bo hos mig om hon är snygg och vill knulla” är enligt mig ett grymt trist och utslitet skämt. Jag ser inte heller vitsen med att som nån gjorde, jämföra med surfsluskens lilla bildcollage. Jag tyckte den bilden var lite småkul och har inget att invända mot den och jag betraktar den inte som sexistisk. Sen ska sägas att jag överser med en hel del om det är kul, förmodligen även sexistiska skämt. Det är bara det att 90 procent av dem inte är roliga och mer påminner mig om en fyraåring som skriker ”pillesnopp” eller ”bajskorv” när hen är på fint kalas bara för glädjen över att folk reagerar.

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 13:21 som svar på: Placering av mastfot långt bak – aldrig rätt

Det där med ”aldrig rätt” går inte att säga sådär utan vidare, för det beror på var mastskenan sitter. Leta upp en gammal Sunset Slalom från 1986 så kommer du märka att längst bak är det enda som överhuvudtaget funkar.

Däremot brukar mastfoten långt fram i svag vind kunna betyda att för mycket bräda blir våt och då blir brädan mest bara trög.

Längst bak ger mycket riktigt instabilitet och livlighet men också mer tryck på fenan och om fenan kan hantera det så ger det tidigare planing. Med lagom drag i seglet blir dessutom instabiliteten lättare att hantera. I mer vind brukar det vara svårare att hantera mastfoten långt bak, dels blir det lite för stökigt när brädan är så livlig, dels blir det för mycket kraft på bakfoten.

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 12:17 som svar på: Storlek på fena till NP V8 8,5

Masttillverkare brukar i varje fall ofta skryta med mastens egenfrekvens, och det bör vara i princip samma sak som hur fort den rätar ut sig. Har för mig att på den tiden Fibersparmasterna hette 4000,6000,7000 och så vidare så syftade det på just egenfrekvensen. En 7000 skulle då ha en egenfrekvens på 7 khz. Frågan är bara vid vilken typ av svängning och så vidare. Sen misstänker jag att det är marknadsföringsavdelningen snarare än testlabbet som kommit på att frekvenserna lyckas bli jämna tusental…

• rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2007 vid 22:41 som svar på: Storlek på fena till NP V8 8,5

Seglet blir ”livligare”. Kolfibern är lättare än glasfibern, vilket gör att kolmasten rätar ut sig fortare från böjt tillstånd. Dessutom gör det lite för riggens totalvikt eftersom master med mer kol (oftast) är lättare.

• rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2007 vid 11:44 som svar på: Sittsele VS. Midjesele

Håller med Oscar. Sittsele vs midjesele påverkar inte seglets stabilitet ett dugg. Sittselen gör det enklare att hantera mycket drag men man offrar lite rörlighet. Lite samma sak med långa vs korta linor. Med korta linor är man mer ”låst” i förhållande till riggen, med långa linor är man lite rörligare.

Stabilitet handlar mest om hur saker är riggade. Utöver det oscar nämnde så kan segel kännas ”vingliga” (dvs aldrig rätt inskotat utan antingen över- eller underskotat) om man har dragit uthalet hårt så de är väldigt platta. Speciellt gäller det små segel och eventuellt spelar mastens styvhet in.

• rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2007 vid 11:25 som svar på: Nån som har rum för en rätt sjysst brutta från USA?

@surfslusken 390351 wrote:

Ja, jag gillar vackra lättklädda tjejer!

Det gör jag också. Det är fullt möjligt att göra det utan att vara sexistisk.

• rasmus_w

Medlem
    14 juni, 2007 vid 14:33 som svar på: Nån som har rum för en rätt sjysst brutta från USA?

@surfslusken 389939 wrote:

Foto, lättklätt o i helfigur, ska ALLTID bifogas i en sån förfrågan! Du måste förstå att man blir misstänksam annars. Tror du hon vill stanna till i Vabg på vägen?

Fan vad tråkig jag måste vara. Det har säkert att göra med en viss oförmåga att fatta ironi och så vidare. Jag tycker verkligen inte att sexistiska skämt är ett dugg kul, inte på nåt vis.

Säkert dags för mig att slappna av lite och skaffa en mer laidback attityd.

Edit: Det här var inte specifikt riktat till susrfslusken, jag bara högg en kommentar i raden.

• rasmus_w

Medlem
    14 juni, 2007 vid 13:54 som svar på: Va lack man blir!

Går kelapro att köpa? Jag hör mest om problem med att hitta tillverkare som levererar tillräckligt bra kvalitet för kelapro-folket.

• rasmus_w

Medlem
    14 juni, 2007 vid 11:57 som svar på: Min första surfdag!

Grattis! Nu utvecklas du! I början är det, precis som du säger, jättebra att ha framhanden långt fram och tänka på den som ”vantet” och bakhanden som ”skotet”. Men efterhand kan det vara värt att flytta runt händerna lite. En hand långt fram vill gärna strypa kraften lite. Man kan trots allt skota ut både genom att sträcka bakre armen och genom att böja den främre.

När man planar och seglar rakt fram brukar jag föredra att ha händerna ungefär axelbrett isär. När jag sen ska gippa flyttar jag bakre handen så långt bak jag kan för att kunna skota in rejält. Sen flyttar jag framhanden framåt så seglet roterar bra.

• rasmus_w

Medlem
    13 juni, 2007 vid 14:57 som svar på: Min utrustning – Tips !

Skit i om masten du köper passar till dina nuvarande segel. Det viktiga är att den passar till de segel du tänker köpa i framtiden.

Sida 179 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA