rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@Tim.Eriksson 389966 wrote:
Är det så negativt att segla med 460 mast där det är optimalt för 430? Lite annan ”böj kurva” blir det ju men borde väll fungera?
Jämfört med en 430-mast är en 460 styv som ett spett, som Ola var inne på. Resultatet om man seglar med en sån mast på ett segel sytt för en 430 brukar vara ett bångstyrigt segel som eventuellt funkar om man är 130 kilo tung och har jättemuskler. Jag som väger 70 kilo brukar ofta föredra lite mjukare mast än rekommenderat, det ger en betydligt mer lätthanterad känsla och det blir lättare att hantera mycket drag.
Jag tycker inte man ska snåla med master, det kan ställa till med så himla mycket konstiga problem.
-
Det är framförallt västkusten som kräver vind för att funka. I östersjön finns det ställen som funkar ändå. Anledningen till att Torö funkar så bra är ju t.ex. att vågorna ligger kvar i några timmar efter att det slutat blåsa. Likaså minns jag från min barndom att Norsta Auren på fårö hade stora vågor fast det var vindstilla, visserligen en tioårings uppfattning om stora vågor men ändå…
Fast några tjugo meters monsterbryt ska vi nog inte förvänta oss… 🙂
-
@Oregistrerad 389757 wrote:
Jag tycker nästan att försäljaren är kriminell. Att sälja en 145 liters Freeride med ett 9 (!) meters segel med cambers (!) till en nybörjare…
Antingen så var försäljaren oärlig, eller så berättade inte Spray om sin kunskapsnivå.
Nu tycker jag du tar i. Visst finns det lättare prylar att lära sig på men det är ett fullt användbart kit för honom. Jag håller med om att nio kvadrat är lite i största laget och att cambers inte gör nånting enklare men det är trots allt inte ett racesegel med en halv meter bred mastficka vi pratar om.
Däremot har jag inga stora invändningar mot brädan. Det hade varit enklare med centerbord men 145 liter är fullt tillräckligt för en nybörjare.
Hade jag fått bestämma så hade spray börjat med en 7.5:a men uppenbarligen funkar nio för honom. Jag tycker att han efterhand bör komplettera med en 7.5:a, förmodligen utan cambers men 9.0:an är ett segel som kommer ge honom mycket tid på vattnet och det är tid på vattnet som gör att man utvecklas. När Spray har lärt sig plana och använda hängsele föreslår jag en tripp till nåt rejält blåsigt ställe så han får möjlighet att öva på att segla lite mindre prylar. En bra variant inom landet är Haga Park, utomlands finns det hur mycket som helst att välja på.
-
@oldschool 389916 wrote:
Så om 300 miljoner år kommer vi ha bil noja?????? 🙂
Jajemän! Lita på det. I alla fall om vi kan hitta soppa till bilarna så länge. 🙂
Plus då pistolnoja, ställverksnoja och en massa andra nojor.
-
Risken att dödas av en fallande asteroid är ungefär dubbelt så hög som risken att dö i en flygolycka. Orsak: Visserligen vet man inte om någon har dödats av meteoriter i historisk tid, men när det händer, kan dödssiffran vara niosiffrig…
Jag tror iofs att vi har hajnoja för att hajarna funnits i minst 300 miljoner år och därmed alltid gjort vattnen kring Afrika, vårt ursprung, osäkra för människor. Bilar har vi haft i hundra år.
-
Badjanne: Varför krångla med ”transportfena” när man kan göra som formulaseglarna gör i t.ex. Haga Park: Ställa sig på nosen och segla ut brädan baklänges.
-
Hur kanar brädan sidledes? Som i att den driver eller som att häcken sladdar ut? Om den driver så är det vanlig avdrift och inte så mycket att göra åt. Om det är att ”mothållet” där bak från fenan försvinner så är det så kallad spinout, en stall, fenan belastas för hårt med för hög anfallsvinkel och i för låg fart. Det bästa du kan göra är att falla av på en kort slör och sen lova upp till halvvind när du fått lite fart.
Ofta är det även smartare att börja med en slör om man ska kryssa, den extra farten den lilla slören ger gör att man tar betydligt bättre höjd sen. Lite avancerat och kräver att man är på ett stort vattendrag, på en liten sjö eller i ett smalt sund är det bättre att ”pina” direkt och ha en jättestor fena.
-
Jag har hört så mycket om hajar och så mycket som är motsägelsefullt att jag numer mest väljer att berätta det som känns roligast att berätta om, oavset sanningshalt. Hajar är hämndlystna och följer sina hatobjekt från världshav till världshav, för det gör hajen i en av de sista ”hajen”-filmerna.
Mer trovärdigt: Vithajen är den enda hajart som huvudsakligen livnär sig på varmblodiga djur.
-
Jag har för mig att min mamma opererat dit tån på nån snubbe efter att en gädda bitit av den eller nåt liknande. Det var i alla fall en skada som uppkommit genom gäddbett.
-
Jag tror att jag har sett tampar som går att ”öppna” så man kan sätta på dem utan att ta isär bommen. Jag kan tillägga att jag inte tror jag skulle vilja ha såna. Det är rätt stor kraft i linorna och jag tvivlar på att en sån lösning håller i längden.
-
Köp segel och mast ihop. Blir ofta billigare och så får du grejor som du vet passar ihop. Butikerna säljer ofta riggpaket och det säljs gott om begagnade riggar.
Jag skulle rekommendera en ny rigg på runt 7 kvadrat utan cambers. Sen stämmer att Energyn säkert är lättast att segla men jämfört med en modern bräda på säg 130 liter blir det grymt svårt. Inte omöljigt, men hoppas du har bra balans. Sen blir det så klart lättare om du väger 45 kilo än om du väger 160.
-
Funkar säkert bra. Fast om du hade tänkt att 8,3 skulle vara ditt största segel kan du kanske köra med 120 litarn i stället. Fördelen med en stor bräda när man börjat bli ”varm i kläderna” är framförallt segelstorlekarna de klarar.
-
Billigaste brädorna är väl Bicarna. Lite tyngre i materialet än andra brädor men ändå helt OK. Har själv en T2 148 som jag är rätt nöjd med. Wallén säljer dem, Länna sport är det nog här i Stockholmsområdet.
Annars är JP X-Cite, Fanatic Shark, Starboard carve, F2 Hornet m.fl. populära brädor. De flesta freerides är bra. När det gäller rigg kan jag väl rekommendera att se till att masten och seglet passar ihop. Köper du begagnat, försök få en hel rigg, inte bara ett segel.
-
Tja, freeride, ca 130-150 liter kan nog bli bra. Som förstasegel kan väl en 7.5:a bli lagom, sen kompletterar du med en 9.0:a eller 6.0:a beroende på om du tycker att det oftast blåser för lite eller för mycket.