Forumsvar skapade

Sida 184 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 22:34 som svar på: Min första surfdag!

@ego 387523 wrote:

Låter bra att veta, kanske e därför jag blir så satans trött i armarna så fort jag har surfat en stund…? 😀

Ska ta med mig det till min nästa surftur… Hoppas det blir snart!

/Patrik

Det är fullt möjligt. En dag i slutet på förra sommaren var jag ute och seglade 9.7 (62 cm fena på brädan) i kanske 10-12 m/s och vågade inte kroka i hängselen för jag var så överriggad. Jag körde så i kanske en timme innan jag kom på att flytta fram mastfoten två cm och jag kan garantera att jag aldrig hade pallat en minut av det med böjda armar.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 22:05 som svar på: Min första surfdag!

@ego 387519 wrote:

Vill inte komma å säga att jag är nån expert ( har bara surfat 30år gamla brädor och nån hyrbräda en gång eller två, men nu ska jag köpa grejer själv!) men när jag lärde mig surfa så fick jag höra att man ska ha böjda armar när man håller i bommen. Detta för att då kan man hålla emot när seglet drar vilket är jättesvårt med raka armar. Har man raka armar blir det lätt att man håller emot med rumpan vilket blir fel fel fel.

Så rak kropp (möjligtvis böjda ben när det börjar luta) å böjda armar.

Då rättar jag. Rak kropp är i det stora hela bra, men suger det i är det bra att böja knäna lite för då blir det lättare att använda kroppstyngden för att hålla seglet.

När det gäller armarna är det alltid bra att ha dem aningens böjda men om vi börjar snacka 90 grader i armbågen så börjar det bli brottningsmatch med riggen och framförallt så betyder det att man seglar med kroppen väldigt nära bommen och då har man väldigt lite reaktionsutrymme. Så fort seglet gör en oväntad rörelse, följer man med. Befinner man sig i stället en bit från seglet är det betydligt lättare att hoppa undan, skota ut eller vad man nu vill göra.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 22:00 som svar på: Min första surfdag!

@Spray 387504 wrote:

Jag lyckades dessutom känna på ”styrningen” lite grann genom att vicka ganska överdrivet på riggen! Det var häftigt men jag lyckades bara göra det en gång.

Blev tvungen att justera ner bommen ute i vattnet. Den var alldeles för högt inställd vilket försvårade balansövningarna.

Problemet nu är att när jag skotar hem seglet så tappar jag jämt balansen mot lä, dvs seglet vill dra ned mig och jag vet inte hur jag håller emot. Det verkrar vara en jävulsk kraft i seglet även i dom här vindarna! Jäklar vilket drag det blev nån gång, nästan planing! Det märks att det är ett 9.0segel man hanterar, vilket även känns viktmässigt.

Det där styrandet kan ibland kräva att du håller riggen ”framme” eller ”bak” rätt länge, ibland svänger brädan bums. Det beror på vind, brädtyp och en massa annat.

För att hålla emot, ta nåt kliv bakåt och kanske närmare kanten. Böj knäna lite. Inte för kraftigt böjda armar, en lätt böjning på armbågen räcker bra. Ju närmare riggen du befinner dig desto mindre reaktionsutrymme har du. Bak med axlarna. Räcker inte det, ta fler kliv bakåt/mot kanten.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 20:46 som svar på: Funkar det

Då är nog en 120-litare lite i minsta laget. Brädan är en formula, en extrem tävlingsbräda och seglet förmodligen ett lika extremt tävlingssegel. Det kan nog funka men eftersom formulabrädor är extrema lättviktsbyggen så är det rätt lätt att nån ringrostighetsmiss slår brädan i småbitar. Vidare väger ett tiokvadrats formulasegel en hel del och innan du lärt dig hantera ett sånt segel på effektivast möjliga vis så brukar en del råstyrka komma väl till pass, jag drog på mig nån slags skada i armbågen genom att vara för klen för min 9,7:a när jag köpte den och även om jag har blivit starkare och har rätt lätt för att hantera den numer så finns smärtan i armbågen kvar och sticker fram lite då och då.

I princip tror jag en freeride runt 160 liter skulle vara ett bättre val, och kanske ett lite mindre extremt segel.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 20:30 som svar på: Funkar det

Vilken typ av segling tror du dig föredra? Vad är realistiskt där du bor? Hurpass vältränad är du? Om du tror att du fortfarande skulle greja en gammal semisinker så kanske en bräda på 120-130 liter kan vara nåt, men bor du vid nån liten insjö blir det nog rätt lite seglat med den som endabräda för sen seglare på 115 kilo. I Skåne kan det däremot funka rätt bra.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 20:04 som svar på: Funkar det

Vad för prylar surfade du på för 20 år sen? Våra svar kommer skilja sig en del beroende på om du oftast seglade på en 65 liters vågbräda eller om det var en 230-liters allroundbräda.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 19:34 som svar på: Ryktet går…

@Knatte 387446 wrote:

Man han har ju skadat nacken en gång innan, för länge sedan (om jag mins rätt) + att han har ont igen. Då hade jag varit försiktigt som tusan.
    Min nacke har ju hållit mig på land i snart två år nu 😡

Jodå, jag resonerar enligt nåt liknande vad gäller ryggen. Den fick sig en rejäl kyss i tonåren och sen dess har jag varit rätt mån om att relativt ofta utsätta den för tung träning så det inte händer fler incidenter. Nu har jag i stället problem med att ryggen är för stark i proportion till magen.

Vad gäller nacken så var jag rätt galen i trampett på gymnasiet och landade på huvet 2-3 gånger med resultatet att nacken böjdes i olika riktningar tills jag hörde knastrande ljud från den. Vid ett tillfälle fick jag stickig, domnad känsel i bakhuvudet i ett halvår efteråt, men som sagt, jag belastade nacken med hela kroppstyngden och den höll, alltså tål den rätt mycket. Lärdom två är som sagt att även en minimal skada tar lång tid att läka och kan vara läskig.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 15:43 som svar på: Ryktet går…

@Knatte 387400 wrote:

Var försiktig med nacken bara… ömtåliga saker som tusan. ”vet vad jag talar om i nackväg/smärtor..”

Nåja. Inte ömtålig, men minsta lilla skada är ett rejält problem…

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 15:03 som svar på: Ny fena, men vilken??

Klart det funkar men då yr det omkring en massa damm som man inte alls vill ha i ögon eller luftvägar. Den stora fördelen med våtslipning är just att det är mycket enklare att hålla sandpappret blött än hålla på och krångla med andningsskydd och skyddsglasögon och sånt.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 14:10 som svar på: Min första surfdag!

Vindsurfing är minsann ofta en sjusovarsport. 🙂 På morgonen är det vindstilla, men med eftermiddagssolen kommer vinden.

Obs, det gäller inte alla väderlekar och surfställen, men sjusovare som jag söker oss till såna surfställen. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 14:09 som svar på: Min första surfdag!

@Spray 387309 wrote:

Jag ställer brädan 90grader mot vinden och positionerar mig i lovart tillsammans med riggen. Jag ”lyfter” seglet från vattnet ungefär som en stående armhävning men problemet är då att jag lyfter upp hela brädan i luften istället för riggen. Ska jag testa att sätta bommen längre upp på masten eller hur löser jag detta?

Det där beror antagligen på att vinden tar tag i segeltoppen och trycker ner den. Lyft i masten, en bit ovanför bommen, så går det enklare. Du kan till och med prova att lyfta i masttoppen så lär du dig för/nackdelar med det.

När det gäller roterandet av brädan så har folk förklarat det viktigaste. Tryck neråt, som om du försökte pressa ner bommen till mastfoten så faller brädan av, att skota in hjälper också till. Skota ut och låt bli det där tryckandet eller dra bommen mot dig så lovar brädan.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 13:59 som svar på: Ny fena, men vilken??

@hellgren 387327 wrote:

Bra fråga, verkar bara sjukt mäckigt att slipa fenor.. Flisor här o där.. Och så känns det ju som att det är ganska känsligt med form och allt.

Plus allergent epoxidamm -> våtslipa är det som gäller.

Fast man måste inte slipa till det petnoga. Någorlunda symmetriskt plus att hacken är borta räcker en bra bit. Men jo det är för jobbigt för att jag ska orka göra det speciellt ofta.

• rasmus_w

Medlem
    31 maj, 2007 vid 13:55 som svar på: Dum fråga ang bommens längd

Ja, du borde hamna ungefär rätt om du ställer in på det hål som är märkt med 40 cm. I alla fall om hålen är märkta på det viset. Ibland är hålen bara numrerade. Plus att det som sagt var kan vara vettigt att kontrollmäta. Efterhand som du skaffar mer erfarenhet av segel så kommer du antagligen kunna se om uthalet verkar lagom, och känna det när du seglar, men innan dess är det nog kontrollmätande som gäller.

Sen kan det vara värt att labba lite med uthalet med efterhand som du lär dig segla. En centimeter hit eller dit kan märkas rätt väl.

• rasmus_w

Medlem
    30 maj, 2007 vid 23:59 som svar på: Min första surfdag!

Långsmala brädor har viss höjdtagningsförmåga bara för att de är smala. Men visst, det blir klart bättre av lite kantning.

• rasmus_w

Medlem
    30 maj, 2007 vid 23:13 som svar på: Min första surfdag!

@Carl R 387223 wrote:

Vill man hem så vill man…
    Jag å tigan, vi har kantat vi. 😉

Var det inte en 270? Den är ju smal som ett spjut, den borde kryssa som tåget underriggad, min gamla smala rrd 286 behöver knappt kantas för att göra det. På min Bic Techno2, däremot, tryckte jag ner halva nosen under vattnet för att ha nån slags centerbord…

Sida 184 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA