rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@Carrera 382123 wrote:
Bringan är väl känd (ökänd) för att designa radikala linjer= svår seglade segel iallafall! Men som är grymma i rätt händer!
Fast ibland lite för svårseglade för honom själv dock. Han hade t.ex. en viss tendens att segla med tajtare akterlik än de flesta andra, det ger drag som fan i medelhårda vindar men med fullt drag ska man vara grym om man ska kunna hänga på och inte slå sönder sig helt.
-
@Oscar 381932 wrote:
Känns som att slalom och speed är en riktig gubbsport. Men det finns ju hopp nu när Robby Swift börjat köra slalom annars inte många nya ansikten i PWA….
Om man får tro Albeau, Phil McGain m.fl. så beror ”gubbdominansen” i slalom och i viss mån wave (ja, Kauli och några till är bra) på att den unga generationen inte tränar lika hårt.
Å andra sidan är det nåt som gubbar i alla sporter har sagt i alla tider…
-
Väldigt intressant att vindsurfing på nåt vis utvecklas på samma sätt som skate och många liknande sporter. På 70-talet åkte skejtarna i ramp och det balla var att göra tricks tokhögt över rampkanten. Den som inte åkte tyckte det såg tokballt ut. Sen flyttade fokus mer och mer till teknik och inte så mycket stora, balla grejor och diverse hypertekniska tricks som är grymt imponerande om man kan skejta och vet hur svårt det är, medan jag som har rätt lite koll mest tycker att de hoppar hage med en bräda under fötterna.
Visst, loopar är alltid imponerande men hur svårt det än är att göra en plattvattensloop så kan jag inte låta bli att tycka det ser ballare ut när Victor Fernandez eller Jonas Ceballos gör loopar uppe på ”tredje våningen”…
-
Torrdräkt och förmodligen skor. Ingen huva och inga handskar.
-
Och ja, Tiga 270 är nog svårare att gippa än sputnik 270. Surfsport testade båda två gånger och sputniken gippade mycket bra enligt dem medan tigan ”kräver att man seglar in sig på den”…
-
Snabbmetoden för att lära sig vindsurfa heter landsimulator. Genom att lära sig rigghanteringen på en grunka som inte vippar och vinglar så kan du fokusera helt på vinglandet när du väl kommer ut på vattnet. Inlärningströskeln beror på att man utan simulator blir tvungen att lära sig rigghantering samtidigt som du lär dig balansera på brädan och det blir väldigt komplicerat. Att lära sig dem var för sig är ingen match.
-
Du kanske var ganska vältränad på den tiden, och för den delen nu med, trots att jag vill minnas att du hade en viss kagge framtill. Det har gjorts experiment som visar att sår av olika slag läker betydligt fortare (funderar på om det till och med var 2-3 gånger snabbare) på vältränade personer än på otränade.
-
Carl R: Var det inte du som åkte på en Tiga 270? Klart vindsurfing kan upplevas som lite knepigt om man försöker lära sig på en av de mest svårseglade brädor som nånsin serieproducerats.
-
Nåt fel på att hoppa typ tio meter upp och sen låta nosen dyka RAKT FRAMÅT (för det är väl det som är killerloop)? Känns som att det måste vara den loop som känns läskigast att försöka…
-
Jojo, har man bara schysst teknik kan man få igång slalomsegel hyfsat tidigt, speciellt om man mest seglar halvvind. Däremot känns det ofta som att slalom/racesegel har en vindgräns när de planar och en annan när de ”vaknar till liv”. Min 9,7:a planar vid ungefär 5 m/s men när vinden ökar till 8-9 m/s bli man varse om att det är ett hårdvindssegel för formulaseglare, inte ett glidarsegel för freeriders.
-
Jag väger 70 kilo (nja, vissa dagar neråt 68,andra uppåt 73) och jag har seglat 9,7 i uppåt 10 m/s. Det funkar att hålla stort även om man är liten och lätt.
-
@Ola_P 380733 wrote:
När vi ändå håller på, varför inte ett vridbart rev..?
Kanonidé. Fast jag vill gärna ha en ”feature” till: Gör revet höj- och sänkbart så det kan anpassas efter storleken på swellet, grunt när vågorma som kommer in är små, djupt som fan när dyningarna kommer in med 20-30 meters längd så har vi ett eget konstgjort jaws…
-
Inte heller förvånande. Jag har själv en bräda med rätt liten volym (ca 70?) och den har jag aldrig lyckats slå med. Det närmaste är att jag har hamnat i vattenstrartsposition på halvvind på nya bogen.