Forumsvar skapade

Sida 201 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    22 mars, 2007 vid 17:08 som svar på: Stadium XXL

@andersbq 371654 wrote:

Jag tycker att det hade varit en kul grej, men jag skulle aldrig ställa upp om jag inte tror att jag har en realistisk chans att vinna…
    Och jag tror det finns ganska ”många med mig” som tänker likadant. Dvs jag har tävlat hela 80- och halva 90-talet. Vunnit en massa tävlingar, även långdistans såsom Björkö Runt och varit högt rankad i raceboard, uttagen till några VM etc. Men sedan snart 10 år så har det mest blivit hopp i Apelviken.

Jag tycker det här är lite av ett tidsfenomen. På 70- och 80-talet var det ofta mycket snack om att tävla för att vara med, och att ”alla vinner för de förbättrar sin kondition” och sånt. Idag verkar det, med undantag för vasaloppet och de andra klassikerloppen och några andra tävlingar, som att allt handlar om att vinna. Resultatet blir färre deltagare för att de enda som ställer upp är de som tror de kan placera sig högt och så blir det elittävlingar av allt.

”Sail for the sea”-förslaget är såklart bra, men det grundläggande problemet är den här attitydförändringen, tror jag. Det borde vara möjligt att göra ett breddevenemang av det och ändå låta elitseglarna ge järnet på sina tokdyra prylar.

Sen… Vafan, det är en kappsegling till havs, med allt vad det innebär av väderberoende. I rätt förhållanden kan det mycket väl hända att vinnaren har en gammal F2 Sputnik 270 eller RRD 271 under fötterna.

• rasmus_w

Medlem
    21 mars, 2007 vid 13:15 som svar på: Någon som minskar friktionen i nedhalet?

Ett litet messerschitt-påpekande: Själva seglen möglar inte, det som möglar är alger och diverse smuts på seglet. Fast det är hur som haver rätt jobbigt att få bort möglet när det väl hittat dit.

• rasmus_w

Medlem
    21 mars, 2007 vid 13:02 som svar på: Erfaren paddlare avled i Vänern

Som sagt, jag drar ofta rigg med 4.5 och vågis för det går ofta fortare och ger mer segling och mindre simmande.

Men alright, jag gissade att det handlade om vidöppen dörr i ditt fall.

• rasmus_w

Medlem
    21 mars, 2007 vid 00:16 som svar på: Erfaren paddlare avled i Vänern

@Oåxen 371200 wrote:

I söndags blev jag rejält överriggad och klotade i första gippen. Seglade 5 minuter och simmade/vattenstartade(försökte) i 31 minuter. Jag var aldrig i närheten av någon nedkylning, blev heller aldrig rädd. När jag tröttnade på att ligga därute så tog jag av linan jag altid har lindad runt hängselekroken och knåpade ihop ett upphalsskot till mitt (förbannade) cambersegel med superbred mastficka. 200 meter från land blev det vindskugga så jag fick ta simborgarmärket med grejerna på släp sista biten.

Det här blir jag inte riktigt klok på. Vad hände egentligen?

För det första brukar du alltid verka så klok och förnuftig. Ändå seglar du utan upphalslina. Okej, jag gjorde jämt det förr i tiden men för en gångs skull har jag blivit lite klokare. Att jag kör med lina handlar inte bara om nödlägen utan om att det i många situationer helt enkelt går fortare att dra rigg än att vattenstarta. Dessutom har jag märkt att ju jobbigare position riggen ligger i ur vattenstartsynpunkt, desto perfektare ligger den för att dras upp. Om du oroar dig över att linan ställer till det ur aerodynamikhänseende, gör som formulakillarna och använd ett spännband som upphalslina och rulla ihop/knöla in det i mastfickan när du inte använder det. Eftersom spännbandet alltså inte är fäst vid mastfoten blir det dessutom en mer ergonomisk ställning när du drar upp seglet.

För liten bräda? Med perfekt teknik kan du dra rigg på en 60 liters bräda. Med mindre perfekt teknik gör du som vi andra i det läget, drar upp seglet och river det över dig så du hamnar i vattenstartsläge, med mastfickan tömd på vatten.

Nästa fundering: Vet du inte hur man vattenstartar cambersegel med bred vattenfylld mastficka? Det går faktiskt att göra, simma bort till masttoppen och lyft den en aning så rinner vattnet så sakteliga ut ur mastfickan om det är hopplöst. Annars brukar knepet vara att hålla i masten och sakta simma mot vinden snarare än att trycka upp seglet högt upp. Till och med formulaseglen brukar lyfta om man gör så.

Om det handlade om att du var så toköverriggad att du åkte på däng så fort du ens tänkte vattenstart har jag ingen lösning. Dra rigg eller simma är vad som gäller i det läget. Är man tillräckligt överriggad gäller bara simma, men det har bara hänt mig en enda gång.

Men som sagt: skaffa upphalslina!

• rasmus_w

Medlem
    20 mars, 2007 vid 23:46 som svar på: www.emmajohansson.nu Ny hemsida!

Snygg sak! Det enda är att jag har svårt att avgöra om den är snyggare än den gamla eller inte. Och det där scrollandet i sidled hoppas jag att jag snart slipper.

• rasmus_w

Medlem
    16 mars, 2007 vid 12:38 som svar på: Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

@tobhed 370370 wrote:

Jag sa inte att ART var först, jag sa tog patent…

Jovisst, men är man inte först brukar det leda till att patentet ogiltigförklaras. Sen kan man ju betala licenskostnader och sånt om patentinnehavaren går med på det. Har för mig att nån segelmakare påstod sig vara den ende som nånsin betalt licens till gaastra för camberpatentet.

• rasmus_w

Medlem
    15 mars, 2007 vid 12:10 som svar på: Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

I fallet Art kan det ju bero på att de knappast var först med snabbkopplingsbom.

• rasmus_w

Medlem
    15 mars, 2007 vid 12:03 som svar på: Rekomenderad första vågbräda

Vad jag förstår så har Boards sina ”testpaneler” av lekmän som hjälper till och testar och jag gissar att deras åsikt a: återspeglar vad testpanelerna brukar tycka, eller b: att de är bra på att övertyga testpanelerna.

• rasmus_w

Medlem
    15 mars, 2007 vid 00:12 som svar på: Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

@SWE 496 369582 wrote:

Ehhhhhhhh…Dagens racesegel -antar att det är de du menar med ”fullcambrade segel”- har ett väldigt stort register.
    De vindstyrkor man kan ha ett segel i har ju ökat betydigt jämfört med bara ett par års skillnad i årsmodeller.

Javisst, men det hidrar väl inte att man ökar ännu mer? Visst vore det väl trevligt att kunna använda samma segel i allt från 4 m/s till 20? Jolleseglare gör så, även om de revar och har sig i vissa fall.

GetWet: Jepp, North har patent.

• rasmus_w

Medlem
    11 mars, 2007 vid 21:47 som svar på: Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

@getwet 369550 wrote:

Eftersom du är riggexpert välkomnar jag dig att hädanefter rigga mina segel.

Jag vet inte heller för jag har inte heller speciellt lätt att ändra nedhalet. Jag vet bara att det kan göra viss skillnad.

• rasmus_w

Medlem
    11 mars, 2007 vid 21:43 som svar på: Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

Kan tillägga att Barry Spanier påstod att om det vore enkelt att göra rejäla ändringar på uthalet även i fullcambrade racesegel så skulle segeldesignern kunna ha det i åtanke och göra segel med mycket större vindregister än dagens segel.

• rasmus_w

Medlem
    11 mars, 2007 vid 21:37 som svar på: Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

Eller så vet du bara inte om det eftersom det är lite småjobbigt att göra.

• rasmus_w

Medlem
    11 mars, 2007 vid 19:18 som svar på: Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

GetWet: Hur lätt justerar du nedhalet ute på vattnet? Lägger du bara ner seglet, drar loss tampen ur sin cleat och drar/släpper den där lilla halvcentimetern som behövs för att trimmet ska bli precis rätt?

Visst ligger PowerXT långt ner på min önskelista, delvis för att den bara finns till pin-systemet, av uppenbara skäl, men jag inser ändå att idén är fruktansvärt bra. Ju enklare det är att trimma om sitt segel desto större chans är det att man faktiskt gör det. Visst händer det att jag lägger ner seglet i vattnet, simmar bort till bakänden på bommen och kortar av eller förlänger bommen lite men hade jag ställbart uthal så skulle jag justera det bra mycket oftare. Jag vågar inte ändra nedhalet utan att först kliva iland och oftast kopplar jag dessutom isär segel och bräda. Hur många gånger tror du jag går igenom den proceduren per session?

Hur många tror du fixade till en för hög/låg bom innan snabbkopplingsbommarna fanns?

• rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2007 vid 22:50 som svar på: Hjälp (mastförlängare med spärhandtag)

@Oåxen 369339 wrote:

Jo, vi är ju några frälsta.

Läs recensionerna på: http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=73&cat=7

Det är mycket märkligt att inte fler sett ljuset. POWER.XT-förlängaren är i mitt tycke lika nydanande som när bommarna med snabbkoppling kom!!!

Tror det finns några orsaker till att det inte slagit så hårt. Barry Spanier var lite inne på det nån gång.

Problemet är väl att det är en grunka som man måste köpa till, har man redan en förlängare är det lätt att säga att det man har duger.

Barry har ju en liknande idé på gång, som han kallar SID, sail integrated downhaul, men om jag har förstått det rätt så har han inte råd att prova ut den ordentligt. Men han skrev nåt på sitt forum att om han får den klar så vill han att den ska följa med som standard på alla Mauisails-segel, för gör den inte det kommer ingen använda den.

• Jodå, jag och dude hittade allt dit framåt kvällningen och körde en stund med skönt 5.7-drag innan vi testade att rigga om till 5.0 resp. 4.7 vilket mest ledde till en halvtimmes guppande i mörkret. Jävligt skönt att segla lilla brädan för första gången på över ett halvår.

Sida 201 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA