Forumsvar skapade

Sida 209 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    28 januari, 2007 vid 12:02 som svar på: Snabb segelbåt

@tbsurf 362308 wrote:

är du oseriös då som inte har gps? 😀

Absolut. Det är den teoretiske fysikern i mig som tycker speed är intressant, inte vindsurfaren. Och det vet du väl att teoretikern inte vill testa själv utan han vill att experimentalisterna ska göra det jobbet åt honom.

Men som sagt: Alla speedare behöver en GPS. Alla vindsurfare behöver en pulsmätare.

• rasmus_w

Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:44 som svar på: Snabb segelbåt

@getwet 362278 wrote:

Tack Surferboy, det var det jag ville höra! Väldigt många tycks tro att det bara är att ställa sig på plankan och skota hem och låta grejerna göra jobbet så går det fort som fan. Förmodar att de flesta som anser det antagligen inte ens passerat 30knops vallen, en del har inte ens mätt med GPS.

Nåväl. Ansträngningsnivå är rätt enkelt att kolla. Nån som kan posta en pulskurva från en speedsession? Det lilla jag har mätt min puls under segling så kom jag aldrig över 85 % av max trots att jag var rejält överriggad och jag vet att jag är kapabel att ligga på den nivån i över en timme.

Jag har sagt det förr… Jag anser att en pulsklocka har högre prio än GPS och att den som är seriös med sin speedsegling ska ha både och.

• rasmus_w

Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:31 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

@Oåxen 362289 wrote:

Ett annat ”problem” är väl att man i brädtesterna envisas med att bara testa med brädans medföljande orginalfena. Motivet lär vara att man vill få tillverkarna att skicka med så bra fenor som möjligt. Jag kanske är ensam,not , om att använda flera olika fenstorlekar/-modeller till en och samma bräda. Det är patetiskt att man inte har en ordentlig fen-quiver vid testerna.

De brukar också motivera med att de flesta faktiskt seglar med originalfenan. Om det är sant eller inte vet jag inte, det gäller uppenbarligen inte för dig och rätt sällan för mig.

Sen brukar de också skylla på att det blir besvärligt att hålla reda på ett rejält lager fenor. Undras hur de i så fall lyckas hantera alla brädor och riggar…

• rasmus_w

Medlem
    27 januari, 2007 vid 13:16 som svar på: Snabb segelbåt

@getwet 362177 wrote:

Hehehe…..en viss skillnad att köra 25knop i timmar, att pressa ur bitarna 35+är inte riktigt samma sak. Det blir inga timmar då inte……….prova får du se Rasmus.

Petitesser. Jag tror ändå att du får bra mycket mer effektiv tid på vattnet än MI, Yellow Pages, monofoil och vad de heter. Och med reservation för att speedseglande kan vara mycket mer ansträngande än jag tror, så har jag seglat överriggad i vågor i 5-6 timmar på raken så jag tror allt att det går att köra väldigt länge. Syreupptagningsförmåga är en bra grej.

• rasmus_w

Medlem
    27 januari, 2007 vid 13:04 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

Nåja. Har man sin altruistiska dag så kan det ju vara värt med massproducerade produkter eftersom man hjälper ”mellanhänderna” att behålla sina jobb när man köper dem. Iofs hjälper man customshaperns alla leverantörer att gå runt när man beställer av honom…

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 21:28 som svar på: Snabb segelbåt

Paravanbåten gick väl sönder? Vilket illustrerar ett av problemen många av de här båtarna har: Båtarnas konstruktion är dyra och extremt avancerade så de är bara byggda i ett ex. Pajar båten så tar det därför lång tid innan båten är tillbaka på vattnet igen, eller så tar pengarna slut innan båten är reparerad. Eftersom krafterna i jättestora båtar som går närmare 50 knop blir rätt stora så är risken dessutom rätt stor att nåt faktiskt inte kommer hålla.

Ett annat problem som monofoil-folket nämnde är att många speed-båtar inte kan slå och gippa vilket resulterar i mindre effektiv seglingstid. En av anledningarna till att vi surfare gör bra ifrån oss är ju att vi kan segla repa efter repa i timmar.

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 15:53 som svar på: Farter i senaste Boards

@getwet 362085 wrote:

Nä Rasmus, det är inte ett lättvindsproblem, det är ett hårdvindsproblem. Det är då den behöver tvista ordentligt för att släppa ut ordentligt för att det inte ska bromsa i toppen. Desto fortare vi kommer att segla desto mer tvist behövs och mer buk för att driva på slören. Vi snackar speed här nu Rasmus, inte 25knop!

För mig blev det här med tvist och buk oerhört tydligt när jag och TB körde i Holland bredvid Europas snabbaste speedseglare…..samt efter samtal med dom….

Jag ser det som ett lättvindsproblem eftersom det vi diskuterade (16 knops vind och 24 knops fart) helt enkelt inte finns när man snackar speed. Om vi tar 40 knops vind så skulle man behöva segla i 60 knop för att del relativa vinden ska få samma riktning. Den relativa vinden är betydligt mer framåtriktad i ”speed-vindar” och därför bör en djup buk vara det som krävs. Men det är fortfarande blåsigare vid masttoppen än vid bommen och därför är det olika vinkel på den relativa vinden. Ett bra segel måste hantera det.

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 15:33 som svar på: Köldgräns?

@Svenne 362082 wrote:

Varningssignalerna för nedkylning är dåliga och det är större chans att någon annan upptäcker att du är nedkyld.

http://www.utsidan.se/ddb/expeditionsinfo/traning/165.htm

Håller inte med. Varningssignalerna är bra till en början men om man inte lyssnar på dem eller inte har möjlighet att göra nåt åt saken så blir det efterhand svårare att märka/tolka signalerna rätt. Dessutom hjälper erfarenhet. Första gången man upplever nedkylning fattar man väldigt mycket mindre av vad som pågår än femte. Jag har upplevt lätt nedkylning rätt många gånger så jag borde veta.

Möjligen missade jag lite för ett tag sen, det jag trodde var en kylskada var i själva verket en klämd nerv som fick halva handen att domna.

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 14:45 som svar på: Köldgräns?

@surfen 362077 wrote:

En av mina polare från ungdomen blev 15 bast, på grund av att han tvättade håret satt på en mössa och stack iväg med moppen ett par km till tjejen, var inte så farligt kallt ute men det var minusgrader. När han kom hem till tjejen så började han klaga på huvudvärk och att han började tappa känseln i hårbotten/skallen 20- 30 minuter senare var han död. Nu är det snart 40 år sen men dom pratade om att hjärnan frös till precis som vattnet på sjön. Kanske är larvig men jag går inte ut med blöt skalle om det är minusgrader.

Det hela låter i mitt tycke mycket konstigt. Kroppen är utrustad med rätt tydliga varningssystem för kyla och börjar man bli nedkyld så brukar det märkas rätt tydligt långt innan det blir livshotande. Nu satt din polare visserligen på moppe och då rör man sig rätt lite och det kanske hämmar cirkulationen så skalpen kan bli nedkyld, men normalt brukar man ju tala om hur mycket kyla så går iväg via skalpen och det beror ju på att cirkulationen i huvudet brukar vara väldigt god, så blod i huvudet som kyls av snabbt sprids till hela kroppen och ger allmän nedkylning. Och för den delen, allmän nedkylning märks lätt, man huttrar, fryser om fingrar och tår och så vidare.

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:53 som svar på: Farter i senaste Boards

@Oåxen 362064 wrote:

MEN, ju högre fart du har desto större blir den relativa hastigheten.

Den största effekten den relativa vinden ger är att det trots allt lönar sig med bukigare segel på slören.

Givet blir differensen störst på kryssen.

Ett räkneexempel från Windsurfing mag:

Slör – 135 grader
    Vind – 16 knop
    Fart – 24 knop
    Relativ vind – 17 knop

Den relativa vindriktningen hamnar ju snarare in från ca 90 grader, när den riktiga vinden kommer från 0 grader, inte ifrån 180 grader!

Ja ja!

Rasmus vad har du för PB? Finns du med på GPSspeed…com?

Jo den relativa hastigheten måste absolut gå mot 180 grader när hastigheten ökar. Det räcker med att bogsera ekipaget efter en båt om man vill testa. Fast det kanske är det som begränsar toppfarten, att seglet börjar bromsa när den relativa vindriktningen blir större än 90 grader. Och sen är det här överlag mer ett lättvindsproblem än ett hårdvindsproblem, man seglar trots allt inte 75 knop i 40 knops vind.

Jag har inget personbästa och ingen GPS. Jag har varit arbetslös ungefär hur länge som helst (nån som behöver en sysadmin som är en klippa på Linux och hårdvara men inte gör bort sig nånstans inom dataområdet?) och kan i praktiken bara segla på prylarna tills de går sönder eftersom jag inte har råd att ersätta sånt som pajar. Vilket för den delen betyder att jag lär beställa en 3-4 brädor i hyfsat snabb följd om jag hittar jobb.

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:28 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

@Ola H. 362052 wrote:

Jo, hobby kanske var att ta i i underkant. Beroende eller begär, livsstil eller livsöde alternativt livsgärning eller kall ligger nog närmare sanningen.

I mitt fall är det i alla fall ett kunskapsbegär. Jag tycker i största allmänhet om att lära mig mer om hur saker funkar och en av de metoder som verkar funka bäst i det avseendet är att bolla idéer och hypoteser med andra.

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 13:24 som svar på: Farter i senaste Boards

@Oåxen 362057 wrote:

Att man kan segla snabbare än rådande vindhastighet hänger ju på att den relativa vinden är snabbare än den rådande uppmätat vinden.

Problemet är att det gäller främst på kryss. När man slörar så går den relativa vinden i stället mot noll, och slörar man fortare än vinden så har man i praktiken en relativ vind som kommer mer eller mindre rakt framifrån och hur den ska kunna ge driv har jag svårt att se.

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 12:58 som svar på: Farter i senaste Boards

Som jag ser det så bör vinden nånstans ligga i närheten av den fart man seglar. Annars har jag svårt att se hur man skulle kunna slöra i 25 knop när det blåser 15.

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 12:34 som svar på: Köldgräns?

@surfen 362031 wrote:

Nu är jag lite äldre och säkert ruskigt larvig när jag säger detta. Cykla för fan inte i -15 grader med blött hår, det är förenat med livsfara. Å du Rasmus_W var rädd om livet, för fortsätter du med sådana tester så har du nog inte mycket kvar innanför pannbennet när du blir äldre;=)

Det här får du gärna förklara. Varför är blött hår farligt när det är kallt? Är väl rätt vanligt att man tar en dusch precis innan man lämnar huset på morgonen? Kalufsen torkar även om jag ger mig ut på en promenad med, men det tar lite längre tid.

En annan sak jag brukade roa mig med var att kolla hur lång sträcka jag behövde cykla innan fingrarna återfick sin normala färg, de brukar ju bli rätt knallröda när man just gett sig ut…

• rasmus_w

Medlem
    26 januari, 2007 vid 12:28 som svar på: Mest effektiva brädshapen ?

Som jag har fattat det så är monokonkavitet i tailen en av de saker det absolut labbas med, plus tailkick. Fast det är sånt som kan ge väldigt tröga brädor om det görs fel.

Sida 209 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA