Forumsvar skapade

Sida 217 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    28 november, 2006 vid 18:19 som svar på: Flest inlägg!!

licka på ”medlemslista” uppe i menyn. När medlemslistan kommer upp, klicka på ”Antal inlägg”. Nu sorteras medlemslistan efter antal skrivna inlägg. Visserligen blir det globalt så man ser vilka pratkvarnar kitefolket är, men det är en global lista i alla fall. Några av surfarna har allt kommit upp i 3000 inlägg.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 19:40 som svar på: Vågkraftpark med 1 000 våggeneratorer på Västkusten

Klart. Likaså är vi beroende av energi. Ändå har vi viss rätt att bli purkna när det t.ex. byggs vindkraftverk på Middles i danmark.

Och jag anser mig fortfarande inte sagt att vågkraftverken förstör bra surf, bara att man kan. Man kan också förstöra bra surf på en massa sätt som inte gynnar miljön eller ger energi.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 19:24 som svar på: Vågkraftpark med 1 000 våggeneratorer på Västkusten

Visst, men VILL de förstöra nåt bra surfbreak genom att bygga vågkraftverk så kan de. Däremot är det inte så himla troligt, det finns många kuststräckor som regelbundet utsätts för stora vågor utan att för den skull vara bra surfbreaks.

Man kan också bygga en fet vågbrytare tvärs över Apelviken om man vill, men chansen är hyfsat liten att nån kommer på tanken att göra det på riktigt.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 18:32 som svar på: Att åka billigt till surfet
    Henkish wrote:
    Såklart är det trist, givetvis vill vi lämna en bra jord till våra barn, om alla gör lite så blir det mycket, jag har till exempelvis valt en rätt så ny bil, dessutom diesel, den går efter chippningen på landsväg ca 0,8 , jag behöver min bil i mitt jobb, min bil är mitt kontor, därför väljer jag en bil från ett företag som använder säkerhet som ett första argument, men även i andra sammanhang såsom miljö, ligger säkert volvo högt i kurs med våra höga miljökrav, jag tänker även på miljön i detta. En mindre bil som tillverkas i ett helt annat land som kanske främjar barnarbete, prostitution etc, den kanske drar mindre soppa…men…förstår ni min tanke? En del tycker säkert jag är ute o cykl..förlåt trampar med min trampbil, men kan det inte ligga nåt i det?
    Det är bra att köpa produkter som tillverkas i fattiga länder, det hjälper ländernas befolkning att öka sitt välstånd. Jag förstår inte alls resonemanget att vi gör industriarbetare i fattiga länder en tjänst genom att bojkotta deras produkter så de blir av med sina jobb.
  • rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 18:30 som svar på: Att åka billigt till surfet
    feg wrote:
    Problemet med ditt resonemang är att när det tillämpas så sker ingen förändring.
    Angående lagring av koldioxid i marken så finns det redan kopiösa mängder lagrat i permafrosten på norra halvklotet. När permafrosten släpper kommer dessa växthusgaser släppas lös och accelerera uppvärmningen.

Vilken nytta vi människor skulle ha av ett varmare klimat är bland det mest naiva jag hört i hela livet. All forskning visar att i takt med att klimatet blir varmare så försvinner odlingsbar mark. Att sedan redan varma/heta platser blir ännu varmare gynnar varken människor, djur eller natur.

Jag har alltid trott att nästa stora konflikt i världen kommer röra drickbart vatten men jag har nog ändrat mig nu. Till vatten får nog läggas tillgången till odlingsbar och bebolig mark. Främst de som redan är fattiga kommer drabbas först men slutligen kommer naturförstöringen att ställa alla jordens folk mot varandra.

Tycker det är trist att se att folk drar sig för att tänka miljömedvetet i liv och konsumtion. Så hemskt är det inte att förbruka mindre energi och naturresurser. Ett första steg vi alla bör ta är att se till att bli informerade om vart vi är på väg. Jag tycker att dokumentären ”Planeten” som SVT sänt är ett bra steg i riktning att göra problemet gripbart även för folk som stoppar huvet i sanden och bara kör på.

Med nuvarande hantering av problemet är vi alla snart välkomna tillbaka till medeltiden eller kanske tom stenåldern.
    Dystert va? /feg
    Problemet med att inte ifrågasätta vedertagna sanningar är minst sagt välkända även de. Det blir rätt lite tänkt när alla tänker likadant.

Självklart finns det nyttoaspekter av ett varmare klimat. När dinosaurierna levde var medeltemperaturen närmare tio grader varmare än den är nu, och livet frodades i högönskelig välmåga. Antarktis var täckt av stora skogar eftersom ingen av polerna var isbelagd. Ett varmare klimat betyder mer energi lagrad i atmosfären, och därmed att de kraftverk som utvinner energi ur atmosfären (vindkraft vattenkraft etc) potentiellt kan utvinna mer energi. Vidare minskar behovet av energi till uppvärmning i tempererade zoner.

En annan detalj är att miljö och naturtillgångar är långt från det enda som bestämmer välståndet i ett land. Ingen svälter i Las Vegas trots att stan ligger mitt i en het och torr öken. En av världens största kraftverksdammar ligger i närheten och förser stan med all energi den behöver och lite till.

Jag anser att väldigt många fattiga ökenländer skulle kunna öka sitt välstånd ordentligt genom att klä stora delar av sina öknar med solfångare och bli storexportörer av solenergi. Vad som behövs är viliga investerare och det kan nog komma på sikt när oljepriserna stiger. Sen kan inkomsterna från den energiexporten användas till att köpa bättre vattentillgångar och att importera mat som inte kan produceras där. Eftersom ökenländer i allmänhet är rät glesbefolkade så borde det ge ett rätt rejält uppsving för de länderna.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 17:40 som svar på: Att åka billigt till surfet
    getwet wrote:
    Märkligt att du ska ha en sådan hånfull attityd till andra som har den globala miljön i siktet istället för statusprylar.

Man kan också vända på resonemanget och påpeka att om du nu är så otroligt säkerhets medveten kanske du och din familj inte ska åka bil alls……Att färdas på vägarna är enligt statistik bland det farligaste vi kan göra.
    Det är ganska lätt att få en sån attityd anser jag, eftersom man dagligen serveras väldigt många ”sanningar” om miljön, som inte ”får” ifrågasättas. Man tycks inte få ifrågasätta att vi ökar växthuseffekten, att alla effekter av ett varmare klimat är katastrofala och ”förstör” världen, och man tycks inte få ifrågasätta de metoder som föreslås för att komma tillrätta med problemet.

Jag är rätt säker på att miljön inte gynnas av det. Vi behöver idéer som bygger på lagring av koldioxid i marken, vi behöver ställa oss frågor om hur vi vill att vår påverkan ska se ut och vi behöver idéer om vilken nytta vi människor kan ha av ett varmare klimat eftersom det oavsett orsak faktiskt tycks bli varmare.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 17:26 som svar på: Tjejen på stranden i en månad…

Köpa lite surflektioner åt henne?

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 17:09 som svar på: varför så få inlägg??

Det är väl rätt normalt att bara nån procent av de som läser ett forum också skriver.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 17:07 som svar på: Vågkraftpark med 1 000 våggeneratorer på Västkusten

Om de utvinner energi ur vågorna så måste vågornas energi minska, och det betyder självklart att nåt måste hända med vågorna, antingen krymper de eller så tappar de fart.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 17:02 som svar på: Väderrekord

På den lite stillsammare änden av skalan vill jag minnas att nån under min tid som Linsurfare berättade om en dag på ”udden” när det blåste som fan och alla var ute på vattnet så ingen märkte att en björk inne vid land knäcktes på mitten och nästan prickade klubbstugan. Tydligen ska Linsurfs vindmätare ha visat 28 m/s men den som berättade det här för mig trodde att vindmätarens siffror var i underkant på grund av mätarens konstruktion.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 16:49 som svar på: ojrå.

Jag tror inte att den just suger in luft, det handlar snarare om nån slags temperaturskillnad. Det kanske var väldigt varmt sist du hade skruven öppen och nu öppnade du skruven när brädan var svinkall, då har lufttrycket i brädan sjunkit och ett undertryck har uppstått. När du sen öppnar skruven uppstår ett sug eftersom undertrycket jämnar ut sig. Är brädan tät borde det också pysa om du låter brädan ligga ute med öppen skruv i svinkallt väder i npgra timmar, stänger skruven, tar in den inomhus och öppnar skruven efter några timmar i stugvärmen. Eller om du ställer den i duschen och sploar hett vatten på dem en stund och sen öppnar skruven.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 16:41 som svar på: Torr träning
    Bjornen wrote:
    Varför är det en bra inkörsport till styrketräning ? Idag tycker inte jag att man behöver någon inkörsport för att börja styrketräna. Går man på ett seriöst gym så finns det instruktörer som man kan får instruktioner av. Många förknippar styrketräning med stora, starka personer men man kan faktiskt träna med lätta vikter, många repetioner tillochmed så att man blir svettig 🙂 Viktigt är att man värmer upp och stretchar men det gäller ju inte bara styrketräning…Kör man på det ”klassiska” viset tunga vikter, få repetioner så fungerar body pump som ett utmärkt komplement för att få bättre uthållighet. Kan man varva med en massa olika typer av träningar så är det nog bäst. Jag tycker tex att brottare verkar vara grymt allsidigt tränade.
    Bodypump är en bra inkörsport av flera anledningar.
    – Det är kul att träna i grupp.
    – Många repetitioner med lätta vikter är ett bra sätt att nöta in tekniken, såvida instruktören är någorlunda bra på att förmedla tekniken och korrigera.
    – I början växer musklerna och råstyrkan även om man inte belastar musklerna tungt som fan.

Jag körde själv upp till tre bodypump i veckan under nåt år, och cyklade de dagar jag inte ”pumpade”, plus en vilodag per vecka. Problemet var snarast att jag rätt snart nådde en platå och inte längre kunde öka vikterna nåt nämnvärt, plus att jag efterhand fick lite ont här och var i kroppen. Jag kör fortfarande bara med 25 kilo i benlåten och 22 i rygglåten och betydligt mindre i övriga låtar. Många som instruerar pump ligger på rätt låga vikter år efter år utan att nånsin öka, och har dessutom en hel del skadeproblem. Däremot kör min tjej, som styrketränar mycket men bara kör enstaka pumppass, med 30-35 kilo på stången i nästan alla övningar och hon har inga problem att orka hela vägen.

Efterhand har jag fått en förklaring till varför jag ”stannade” och varför jag började få ont.
    1: Man kan inte bli uthållig förrän man har styrkan. Pump gör musklerna uthålligare, vilket betyder att man orkar köra längre med samma vikter, men eftersom musklerna inte växer så kan man aldrig öka. Man måste köra i gymmet och lasta på tunga vikter för att få större muskler, sen kan man göra dem uthålliga med pump och då klarar man på sikt betydligt tyngre vikter hela låten igenom.
    2: Pump belastar inte skelettet speciellt tungt och därför förstärks inte skelett och leder speciellt mycket och det leder efterhand till skador. Styrketräning belastar däremot skelettet väldigt hårt och leder efterhand till ett mycket starkare skelett som tål väldiga påfrestningar utan att gå sönder och det är nåt man har nytta av hela livet, speciellt när man börjar bli lite äldre och ens jämnåriga börjar bli lite bensköra.

För övrigt håller jag med allt vad Styret säger om coreträning. Väldigt bra för surfare, speciellt som vi tenderar att få überstarka ryggmuskler som behöver balanseras av en lika stark inre bukmuskulatur för att vi i längden ska må bra. Däremot stärker tung styrketräning också core-musklerna, att t.ex. hålla bålen rak när man gör djupa knäböj med en tung vikt på axeln belastar core-musklerna väldigt tungt.

• rasmus_w

Medlem
    27 november, 2006 vid 02:26 som svar på: Torr träning

Bodypump är en utmärkt inkörsport till styrketräning ja.

Och efter allt prat om pulsnivåer vill jag ta och rekommendera Patrik att köpa en pulsklocka. Av alla tekniska prylar är det nog bara GPS:en som har större potential att förbättra ens segling, och är man inte ute efter fast och vmg så är pulsklockan nummer ett.

• rasmus_w

Medlem
    26 november, 2006 vid 00:19 som svar på: Väderrekord

Estoniastormen?
    Jan Heweliusz-stormen?
    Gudrun?

Ett mannaminne är den tidsrymd som förflyter mellan säsongens första och andra storm.

• rasmus_w

Medlem
    26 november, 2006 vid 00:16 som svar på: Vindsurf fotografering

Eller att folk inte lärt sig gallra. Det har ju alltid hetat att man ska ta många bilde och slänga 90 % om man vill bli bra, men det är först nu det blivit ekonomiskt försvarbart för gemene man, och än så länge är det nog många som bara lärt sig första delen: Att ta mycket bilder.

Sida 217 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA