Forumsvar skapade

Sida 224 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    29 oktober, 2006 vid 16:59 som svar på: Ni som surfade Torö stenstrand i fredags..

Som sagt jag har kommit underfund med när jag tycker ett shorebreak är svårhanterligt och inte. Det är möjligt att det gör Torö svårhanterat, eller inte. Troligen gör det det.

Som jag ser det är storleken och rörligheten det som avgör om jag får stora problem eller inte. Kan jag hela tiden hålla mig i rörelse så klarar jag mig antagligen. Det här är en faktor som inte bara har med vind och vågor att göra utan hur mycket energi jag har i kroppen, hur tunga grejorna är etc. Men om stenarna är hala och det är fullt av hålor att trampa ner i, då kan jag inte springa runt för glatta livet i brytet och då blir det genast mycket svårare.

Storleken, kan jag kasta hela kitet över shorebreaket med nosen före och ha händerna på bommen så har jag en hyfsad chans att vattenstarta direkt på vågens baksida och hinna få upp lite fart och komma ut en bit innan nästa våg kommer. Det gör också situationen mycket enklare.

Summan av kardemumman är att Torö har minst en besvärlig omständighet, det är toksvårt att hålla sig i rörelse för man snubblar och halkar hela tiden. Inklusive när man försöker sig på det där kastet.

Det ska väl tilläggas att det enda lite värre shorebreak jag haft att göra med är Vargas i rätt stora vågor och där kunde jag oftast ta mig ut genom att bara springa rakt ut, slänga huvet in i shorebreaket samtidigt som jag kastade brädan uppåt/utåt, flyttade händerna till bommen och sträckte armarna rakt upp för att nå upp. Jag kan tänka mig en hel bunt situationer där den taktiken inte hade funkat, men där, i mindre än gubbhögt (från botten) shorebreak funkade det så gott som varje gång.

• rasmus_w

Medlem
    28 oktober, 2006 vid 21:54 som svar på: Ni som surfade Torö stenstrand i fredags..

Jag har bara seglat stenstranden en enda gång och upplevde inte shorebreaket i sig som speciellt svårhanterat, men däremot botten. Hade botten varit någorlunda jämn hade det varit en barnlek att ta sig ut, men eftersom det ser ut som det gör så… Precis när det känns som man har koll på läget halkar endera foten ner i en djup skreva mellan två bumlingar, nästa våg som kommer vrider en runt benet och det gäller att vara mjuk och följsam i kroppen om man vill ha kvar sitt knä…

Däremot fick jag kastfall på typ andra skummet och blev ilandspolad när jag var där, delvis på grund av orutin (min första vågdag på fem år) och delvis på grund av dräkten (shorty i slutet av september) som gjorde att jag tappade ork väldigt fort.

• rasmus_w

Medlem
    28 oktober, 2006 vid 21:45 som svar på: Bilder vågsession Torö 27 oktober

Vill ha ett jobb. Vill ha råd med en ny vågfena. Vill ha råd med en ny vågbräda att sätta den nya vågfenan i. Vill ha råd med en bil/buss att åka till Torö med, och att åka till Marocko med i sommar. Cykla till Torö var skoj, men gav såklart ingen segling och inte var det nån kvällssurfare kvar att spana in.

Nån som har ett jobb åt en ringrostig f.d. sysadmin/IT-tekniker med starkt Linuxfokus?

• rasmus_w

Medlem
    28 oktober, 2006 vid 21:04 som svar på: Batteri uppvärmd våtdräkt

Det där med kyla om händerna har jag inte riktigt begripit. Ibland har det funkat alldeles utmärkt för mig att segla utan handskar fast det varit snorkallt, ibland har handskar inte hjälpt.

• rasmus_w

Medlem
    28 oktober, 2006 vid 20:51 som svar på: En annorlunda vindsurfingupplevelse…

Jag funderar på om inte du hade kunnat ha lite bättre tur med ett annat uplägg. Att bara säga att du ska vindsurfa förklarar ingenting eftersom kreti och pleti tror att man kan vindsurfa närhelst solen skiner. Det hade varit bättre att börja berätta om vilka väderförhållanden som väntades.

Folk vet i allmänhet oerhört lite om vindsurfing så vill du ha en större chans nån annan gång så undervisa dem i förebyggande syfte. Berätta om hur det kan gå månader mellan bra vindsurfingvindar, varför man vill ha bra vindar, att man planar, att fartrekordet är 90 km/h och att somliga hoppar 10-15 meter högt. Framförallt det där med fartrekordet är sånt som har rätt stor förmåga att få poletten att trilla ner i folks huvuden.

• rasmus_w

Medlem
    26 oktober, 2006 vid 21:21 som svar på: Nybörjarkurs utomlans??

Jag gissar att Dahab i Egypten och El Yaque i Venezuela är två av de bästa ställena, vad jag har hört. Instruktörer brukar finnas om det är blåsigt och populärt bland vindsurfare så det handlar nog om nybörjarvänliga förhållanden och de ställena jag räknade har bra vindstatistik och platta, lättseglade vatten.

• rasmus_w

Medlem
    26 oktober, 2006 vid 21:14 som svar på: Ensam själ på väg till Torö från Söder fredag morgon?

Jag är ute efter samma sak. Fast i mitt fall gissar jag att jag i slutänden kommer cykla ut bara för att titta på när det lyckliga folket surfar.

• rasmus_w

Medlem
    26 oktober, 2006 vid 17:23 som svar på: Saknas…

Ingen? Jag går att nå på 0709-92 80 81…

• rasmus_w

Medlem
    26 oktober, 2006 vid 16:34 som svar på: Apropå vind…

Vad jag är rätt nyfiken på är hur det här påverkar speedseglingen. Ska luften vara varm eller kall om man vill slå speedrekord? Kall luft ger ju mer kraft så accelerationen borde bli bättre, men det begränsar hur hård vind man kan segla i, medan varm luft ger mindre kraft vid samma vindhastighet, så man kan segla i hårdare vind. Fast frågan är om den varma luftens densitet begränsar förmågan att nå sluthastigher som ligger nära vindhastigheten?

• rasmus_w

Medlem
    26 oktober, 2006 vid 15:47 som svar på: Apropå vind…

Dessutom, att luft upplevs som fuktig beror på att den är mättad med vatten, vilket gör att det lätt faller ut små vattendroppar. Eftersom det behövs mindre vatten för att mätta luft ju kallare den är så kan kall luft upplevas som väldigt fuktig fast den egentligen innehåller väldigt lite vatten. Det är därför daggen faller när luften kallnar, och det är därför man får så torr hud på vintern, värmer man kall luft till inomhustemperatur så kan den bära mer vatten, och det gör att huden lätt avger sin fuktighet till den.

Jag seglade nån dag i apelviken för några år sen, och såg en handskriven skylt som sa 17 m/s, men jag kände mig aldrig överriggad med min antika 3.5:a, och eftersom det var sommar och rätt varmt (jag seglade i badbyxor) så gissar jag att luften var varm nog att göra 17 m/s ganska snällt och lätthanterligt.

• rasmus_w

Medlem
    26 oktober, 2006 vid 14:56 som svar på: Apropå vind…

Som sagt, det är mer kraft i vinden här eftersom det är kallare. Även när det blåser pung på Pozo ligger lufttemperaturen ofta på 25 grader, hur ofta händer det i Sverige?

Vad gäller luftfuktighet: En syremolekyl väger nästan dubbelt så mycket som en vattenmolekyl, och en kvävemolekyl väger ungefär som syremolekylen, så fuktig luft minskar kraften i vinden. Däremot behövs det mindre vatten för att mätta kall luft än varm, så chansen att varm luft innehåller mycket vatten är större än att kall luft gör det.

Kombinationen av de här effekterna gör att det på flygplatser ibland utfärdas varningar för varm fuktig luft eftersom sån luft är såpass mycket lättare att det märkbart försämrar flygplanens lyftkraft.

Lite vad gäller själva seglingen. En sak som är lätt att göra när man seglar med toksmå segel och pytteliten bom är att man förväxlar ryckigheten i såna grejor med att vara överriggad. Allt händer så jävla fort i hård vind, det går lätt mindre än en sekund från inget drag alls till fullt drag när man skotar in, med en 10.0:a i lättvind tar sånt flera sekunder, likaså om man överskotar försvinner draget mycket fortare än man hinner fatta och innan man vant sig vid det känner man sig lätt konstant överriggad med småsegel.

Sen finns det nåt mer element som jag inte riktigt har koll på. Jag har ibland upplevt bra kontroll och fin segling med 3.5 i tokmycket vind, bara för att nästa gång känna mig toköverriggad och hela tiden tailwalkat i betydligt mindre vind. Exakt samma prylar bägge gångerna så jag gissar att trimmet har haft inverkan, eller så har jag felbedömt vindstyrkorna, men exakt vad det handlar om vet jag inte.

• rasmus_w

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 15:29 som svar på: Apropå vind…

Några olika iakttagelser:
    Vana. En anledning till att ni inte grejar så himla mycket vind är att ni helt enkelt inte är vana. Sen är det rejält mycket mer drag i en 4.2:a än i en 3.5:a, jag har själv jämfört 4.0 vs 3.5 i ca 20-25 m/s på Gran Canaria. 4.0 var inte roligt uppe på vågtopparna, kan jag lova.
    Temperatur. Luften här är oftast betydligt kallare när det blåser rejält och har därmed högre densitet. Även om vinden har samma hastighet som i Pozo på sommaren så är luftmängden i seglet större per tidsenhet här.

• rasmus_w

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 00:26 som svar på: Håll I Hatten!

Attans! Nån som har en vågfena att låna? Kommer det nåt jag inte kan hantera med fullcambrad 7,8:a så får jag snällt sitta på land.

Iofs, behöver jag mindre segel än 4,5 är det kört ändå, det är det minsta jag har.

• rasmus_w

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 01:08 som svar på: Kontrollproblem/för stor fena???

Provat att flytta fram masten? Jag får ofta den typen av kontrollproblem med masten för långt bak. Sist räckte 2 cm framflyttning för att göra överlevnadssegling till njutbar ”gasen i botten”-segling.

Sen ska tilläggas att de flesta brädor jag ägt har haft tendens till att lyfta om jag plötsligt skotar ut när jag seglar med fullt drag, speciellt på halvvind och kryss. Optimalt inskotat är vad som gäller om man vill ha kontroll.

• rasmus_w

Medlem
    24 oktober, 2006 vid 01:01 som svar på: Walvis

Alltså, det är inte givet att man blir snabbare för att man äter upp sig. Många blir snabbare av att gå NER i vikt. Visst kan några extra kilon göra att man kan hålla ett större segel men det kan också leda till att man blir mindre rörlig och inte kan reagera lika snabbt, smidighet och reaktionssnabbhet ger också fart. Vill man äta upp sig för att bli snabbare så bör man alltså kombinera det med hård träning så man bibehåller rörligheten och smidigheten.

Sida 224 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA