rasmus_w
Forumsvar skapade
-
getwet wrote:Ett mycket bra alternativ som jag ser det om man inte vill lägga x antal pengar på en rigg är NP:s V8, påminner oerhört mycket om ett fullblod men kräver inte lika mycket av masten. V8:an har också presterat riktigt bra tider både i Sverige (vilket är mest relevant för oss att titta på) och utomlands.
Nu läste jag fel, du pratade om tider, jag tyckte det stod tester, men en sak jag har märkt med NP är att de verkar ha för vana att skicka med en X9-mast (eller X9 wave om det är våg/freestylesegel) till så gott som alla segel som ska testas av tidningar, även freeridesegel. Kan vara värt att ha i bakhuvet när NP får bra resultat i ett test, klart som fan att seglen funkar kanon när de seglas med en mast som kostar dubbelt så mycket som seglet.
-
Det trevliga med Landcruisern är att den sägs vara totalt oförstörbar. Jag hörde att nån biltidning bestämt sig för att testa vad den tålde. Efter diverse varianter på avsiktlig försumlighet och extrem vanvård placerades bilen på taket till en större byggnad som skulle sprängas. Efter kabooomandet undersöktes bilen och man konstaterade att ramen var knäckt. Ändå visade sig bilen vara körbar, för den knäckta ramen hölls på plats av karossen.
Tidningsfolket var förbluffade: ramens uppgift är att hålla ihop karossen, men här hade man alltså ett fall av att karossen höll ihop ramen.
-
Jag tycker 7.8 är läskigt på min techno2. Fast det tror jag mest beror på att min 7.8 är ett racesegel med sju cambers. Brädan kan helt enkelt inte hantera fartpotentialen hos ett fullcambrat racesegel som drar för fullt.
Med lite lagom drag har jag däremot seglat brädan med 6.6:an, som också är en fullcambrad historia, och det funkar hyfsat. Summa summarum så funkar det nog under vissa omständigheter med 5.3, men det kan nog hända att brädan börjar konstra rejält långt innan det känns som fullt drag i seglet.
-
Och, som jag sa igår: Nu har två av stans surfmånglare fixat tevliga events under samma vecka. Dags att spänna ögonen i de övriga och fråga vad de har att komma med. 🙂
-
donpedro wrote:Mycket trevlig sak som man kan hänga lite i så fort man går förbi. Eftersom man tränar med kroppens vikt som tyngd minimeras risken för skador som man får när man går till gymmet.
Har nån berättat för dig om viktbälten? Pauline Nordin (hyfsat känd muskeltjej) skrev nånstans att om man kan göra mer än sex chins i rad så är det dags att hänga på sig (mer) vikter.
Fast då handlar det iofs mer om att bygga synliga muskler än surfmuskler.
-
AV bilderna att döma så verkar du ha slipat helt galet jo. Du har slipat dem så att de i princip bildar en knivsegg rakt ner i isen. Det funkar inte alls, det som ger glidet är att medarnas underkanter bildar en plan yta som ligger an mot isen och utövar ett tryck på den så att den smälter en aning och en tunn vattenhinna bildas. Det är på den tunna vattenhinnan du glider. Kolla på skridskorna och jämför, deras underkant bildar inget v utan är tvärt avhuggen.
-
rasmus_w
Medlem29 januari, 2006 vid 23:26 som svar på: Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)gurra1978 wrote:Efter min tripp till Sydafrika har jag insett att aluförlängare inte duger för min del. En böjd Chinook som gick till soptunnan och en böjd Streamlined (ska inte de vara de hållbaraste!?) som tyvärr någon crackneger snodde av mig. Jag vill fan ha det bästa av det bästa nu. Är det Libertys kolförlängare som gäller då eller? Kan man lita på den?Liberty och Kelapro är väl de som marknadsförs som superförlängare.
Å andra sidan misstänker jag att en aluförlängare som böjt sig betyder en rigg som går att segla iland med, medan en trasig kolförlängare antagligen exploderat i tusen bitar och tvingat dig att simma iland.
-
MGS wrote:Women: Kicke Loov 500m 21.56knots
Info från ISAVem av landets damer ska bjudas på en åktur med en missile, Warp speed eller liknande? Sara Beckman? Nån av alla freestyletöser? Den som först anmäler intresse?
-
rasmus_w
Medlem28 januari, 2006 vid 22:56 som svar på: kanske kunde man skriva vad proffsen har och seglarNej, han styrketränar nog bara lite. Men å andra sidan har jag hittills bara minskat i vikt sen jag började styrketräna så om han helt enkelt håller sin fettprocent på minsta möjliga så kan han nog ha en del muskler och ändå vara rätt lätt. Ska man bygga muskler för att gå upp i vikt så måste man trots allt köra rejält tunga vikter så man inte orkar mer än kanske 6-8 reps per set, och den typen av styrka har man bara nytta av i vissa specielfall, typ när man ska pumpa igång ett stort formulasegel eller göra ett högt hopp, och även då är nyttan ganska begränsad. Jonas Ceballos ser inte ut som hulken och han hoppar rätt högt.
-
Humm. För det första har jag inte varit med om problemet, men jag misstänker att du greppar lite väl hårt om bommen. Det som brukar hända är att gummit skavs bort lite här och var på hårt använda bommar.
För det andra så är enda gången jag har handen där alldeles innan jag ska gippa eller slå. Har man händerna där under normal segling så gör man fel. Händerna hamnar enormt brett isär om man har framhanden hela vägen fram. När man seglar rakt fram i normala (inte idiotöverriggat och inte livsfarligt byig vind och inte två sekunder innan nåt skoj trick) förhållanden så tycker jag det funkar bäst att ha händerna ungefär axelbrett isär och då hamnar framhanden ofta ett par decimeter från nitarna, speciellt om det är ett stort segel.
-
rasmus_w
Medlem27 januari, 2006 vid 20:30 som svar på: Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)Jag köpte min LS på skidsport, tror de tog 599 eller 699. Surfers har nog också den. Däremot har de bara bilder på äldre LS på sina hemsidor vad jag kan se.
-
Själv har jag märkt att det tycks handla lite om när seglet är tillverkat. Med mina Simmersegel, som alla är från 03/04 så känns hans trim perfekt. Sist jag seglade kände jag mig väldigt trött i ena handen och flyttade därför fram linan på den sidan där den trötta handen hamnade närmast masten och det gjorde att jag kunde segla med det var ingen hit. Med lagom drag funkade det men i byarna var kontrollen klart sämre.
Däremot har jag upplevt en nackdel med trimmet: Är man toköverriggad blir det väldigt svårt att skota ut och det får i alla fall mig att känna mig rätt liten och rädd.
Däremot funkar inte hans trim alls på äldre segel. På mitt gamla Gaastra F1 från -95 blir jag genast slut i framhanden med det trimmet och i byarna blir det grymt jobbigt för framhanden.
-
adde wrote:Feta som höga och långa ja men inte feta som enfots-enhands bakåt, dubbla framåt, airchachos, Nachos och allt vad de heter 😀
Fast även de hoppen ska enligt mig vara höga och långa för att få kallas feta.
-
rasmus_w
Medlem26 januari, 2006 vid 22:09 som svar på: Jaaaaa då har man hamnat i ett djungelvrål (rdm förlängare?)jonaish wrote:Var köptes den? Bild? Pris? Är den 45-50 cm?…:DHittade ingen bild och har ingen egen kamera, men den förlänger som mest 45 cm.
-
I senaste boards påpekas en sak till: Det är inte bara seglen som behöver anpassas till lättare seglare, utan även brädorna. En tjej på 65 kilo ska ha samma typ av bottenkurva på sin 85-litare som en 90-kiloskille ska ha på sin 115-litare, dvs en ganska rak freeride-rocker. Hennes vågis ska vara på runt 65 liter.