Forumsvar skapade

Sida 249 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    22 januari, 2006 vid 20:43 som svar på: Gun Sails katalogen idag
    Knatte wrote:
    Kör man Gun och inte är snabbast, så kan man alltid muttra om materialet. Det måste ju vara tyngre för de som kör North Warp och RS6 och får stryk av andra.
    Vad skall de skylla på?? Det funkar ju inte med fel vindriktning, äh jag var underriggad idag i längden :tongue:

Och tänk, jag har alltid resonerat tvärtom. Jag vill ha grejor jag INTE kan skylla på när det går dåligt. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    22 januari, 2006 vid 00:12 som svar på: Träning….

Polakow väger 81 kilo enligt pwa:s sidor. Men han är 182 cm lång också, så han är nog hyfsat lätt för sin längd.

Själv har jag så sakteliga rört mig neråt i vikt under året och det märks, jag sjunker inte riktigt ända ner till midjan längre när jag seglar min vågis och vinden lägger av. Dessutom verkar den ha fått lite tidigare planing.

• rasmus_w

Medlem
    21 januari, 2006 vid 21:49 som svar på: Detta borde testas…

Undras vad som händer om man sätter hydrofoilen i nåt av sandreven på Haga? Bryter man bara alla ben i kroppen eller går foilen sönder med, månntro?

• rasmus_w

Medlem
    21 januari, 2006 vid 20:35 som svar på: Träning….

Angulo får hyfsat ofta stryk av Jason Polakow. Är han smal? Har han gott om brädor över 70 liter?

• rasmus_w

Medlem
    21 januari, 2006 vid 20:21 som svar på: askim tisdag?
    Hak wrote:
    Det e för kallt nu alltså, snö och surf går inte ihop.

Äh. Det som inte går ihop är tio grader minus och surf. Tror jag, jag har inte testat. Men folk säger att skillnaden mellan att surfa i +1 och -2 är väldigt stor.

Själv funderar jag mest över varför man blir så SJUKT trött i kroppen av att segla i kallt väder. När jag vaknade på morgonen efter senaste surfet orkade jag knappt lyfta armarna och trots att jag svullade rejält tog det över ett dygn innan den där orkeslösa känslan i kroppen var borta. Jag är aldrig sådär slut efter några timmars sommarsurf.

• rasmus_w

Medlem
    21 januari, 2006 vid 20:07 som svar på: Träning….

Själv kör jag väldigt mycket spinning (2-3 pass/vecka, minst ett 90-minuters), det är något som jag upplever gör skillnad. Att ha satans bra kondition gör att man kan tillbringa betydligt fler timmar på vattnet. Speciellt när man har fullt drag i småseglen tycker jag att kondition är A och O.

När det gäller lättvind är visserligen kondition också viktigt, men där kommer råstyrka in. När man ska tampas med ett stort formulasegel kommer det alltid tillfällen när allt blir mycket enklare om man är brutalt stark. Lite styrketräning fixar den biten, och antagligen är ”funktionell träning” (enligt mig ett himla tillkrånglat sätt att säga att man kör fria vikter i stället för träningsmaskiner, men okej, det betyder lite mer än bara det) oftast bättre än de där maskinerna.

Tycker man det är tråkigt att köra individuellt så är Bodypump ett himla kul sätt att styrketräna, med inriktning på lite lägre vikter och fler reps. Dessutom brukar andelen kanonsnygga tjejer vara väldigt hög på de flesta bodypump-pass, högre än på de flesta andra sorters pass. 🙂

Bålstabilitet är alltid bra, vad man än gör. Core-pass på gymet är ett trevligt sätt att öva upp den.

Andra saker jag tänker på är att om man seglar mycket så får vissa muskelgrupper, t.ex. ryggen, väldigt mycket träning, medan t.ex. mage och bröst knappt får nåt, vilket ger obalans i muskulaturen. Därför är det vettigt att under säsongen träna de oanvända musklerna rätt mycket så man får lite mer symmetrisk kropp.

En annan sak är att den bästa träningen är den som blir av, vilket för mig betyder att det är viktigare att hitta en träningsform jag gillar än att hitta en som är optimal för vindsurfing. Jag tycker lågintensiv träning är mördande trist så jag kör inte fem timmar spinning med pulsen på 75% av maxpuls utan jag kör ett 90-minuterspass med pulsen över 80-85 % av max under det mesta av passet och jag lastar hellre på rejält på stången och kör lite färre reps än tvärtom.

Sen finns ju alltid en bunt dilemman. Man kan ju t.ex. försöka gå ner några kilo så man kan chocka sin surfhandlare med att beställa en 65-liters vågis till nästa säsong, eller så kan man bygga tio kilo muskler och hoppas det ger utdelning i form av nytt personbästa på gps-speedsurfing.

• rasmus_w

Medlem
    20 januari, 2006 vid 22:46 som svar på: kanske kunde man skriva vad proffsen har och seglar

Inte bara, han håller jävligt hård koll på sin vikt. I nån intervju tror jag att han sa att om han går upp mer än några kilo så måste han göra nya brädor.

Själv tycker jag det känns som en bra idé. Skippa ”fast is fast”-tugget och banta ner sig så man kan köpa en 65-liters vågis. Hm. Vägde jag 65 kilo skulle mitt bmi vara drygt 22. Låter ju rätt realistiskt, när man tänker på det…

• rasmus_w

Medlem
    18 januari, 2006 vid 23:07 som svar på: North Warp 06

Förmodligen av samma skäl som Hot har sitt superfreak: De osynliga seglen gör vindsurfingen osynlig.

• rasmus_w

Medlem
    18 januari, 2006 vid 19:17 som svar på: Dubbel inomhus!!!

Problemet med de där ramperna är att det är rätt lätt att skada sig på dem, i alla fall har det varit så tidigare, jag vet inte om det kan ha ändrat sig. Om fenan fastnar när man åker uppför rampen så kraschar man in i rampen i full fart. Jag har för mig att Jessica Crisps karriär tog slut när hon slog huvudet i en inomhusramp, även om jag inte vet vad hon fick för skador.

• rasmus_w

Medlem
    18 januari, 2006 vid 18:22 som svar på: Torö fredag.

Nu säger prognosen -7 i stället för +2. Tror det blir spinning i stället för surfing.

• rasmus_w

Medlem
    17 januari, 2006 vid 21:42 som svar på: Torö fredag.

Hm. Nu ser det ju inte riktigt lika lovande ut, sydväst blev sydost. Då är det väl i stort sett bara stenstranden som funkar och är isfritt just nu va? Det känns plötsligt rätt tufft. Få hoppas det ändrar sig.

• rasmus_w

Medlem
    17 januari, 2006 vid 00:18 som svar på: Spots
    Jester wrote:
    Bästa tipset är att ha koll på sin utrustning, och se till att falla av rejält från vinden. Går naturligtvis inte att köra på allt för sega prylar, men jag har sett smått fantasitska tider (40+ knop) med rena våg-prylar.

Jag har en känsla av att det där med de fantastiska farterna med vågprylar (i alla fal brädorna, jag tänkte ”glömma” seglen) beror på att vågbrädor helt enkelt är rätt snabba i rätt förhållanden. Trots allt betyder massa rocker och taillift att man teoretiskt kan få väldigt liten våt yta och det borgar ju för fart. Kruxet är väl mest att det krävs massor med drag i seglet för att få den lilla våta ytan, och att en vågbottenkurva antagligen inte är det ultimata för högfartsstabilitet, även om det behövs en del sånt när man gör bottomturns på riktigt stora och snabba vågor.

• rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2006 vid 22:31 som svar på: Spots

En annan fråga: Om man vill segla fort, ska man segla i kallt väder eller varmt? Luftens densitet ökar ju när det blir kallare, så kraften i seglet blir större i kallt väder än i varmt för en given vindhastighet. Men hur påverkar det toppfarten? Å ena sidan behöver man inte lika stort segel i kallt väder och små segel gör ju mindre motstånd, å andra sidan gör varm luft att man kan segla i högre vindhastigheter, och i slutänden borde vindhastigheten avgöra hur fort det kan gå.

• rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2006 vid 22:12 som svar på: kanske kunde man skriva vad proffsen har och seglar

Att Polakows prylar är lite special kan man läsa på fler ställen. När han och Josh Angulo intervjuades i windsurf för nåt år sen fick de frågan om de skulle kunna segla varandras brädor. Josh svarade ”Jase rides a 4.7 in ten knots of wind bro, on a twenty-one inch wide board. Nobody else cn ride his stuff.”, och det säger väl redan det en del om hans brädor.

• rasmus_w

Medlem
    14 januari, 2006 vid 01:24 som svar på: Bästa allroundseglaren?

Sluta nu jiddra och visa oss en 40-knopsrepa med avslutande grubby eller funnell på mållinjen, segelsnurrare där!

Sida 249 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA