Forumsvar skapade

Sida 256 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 19:41 som svar på: Vilket märke ger bäst pris/vikt-förhållande?

Ett fint exempel på viktens betydelse härrör från den gamla goda tiden då världscupseglarna hade med sig 30 slalombrädor var till ett enda race. Medan Bringdals brädor hade ”normal” världscupprotovikt (jag har en av hans gamla RRD-kossor, jag har hittills aldrig lyckats hitta nåt kol i den, det verkar vara glas rakt igenom) och ursnabba men rätt svårseglade shaper, så hade Dunken betydligt mer förlåtande och lättseglad (men inte så snabb) shape på sina brädor, men de hade i stället extremt låg vikt. Enligt Dunken gjorde den låga vikten att hans ”långsamma” shaper i slutänden blev minst lika snabba som Bringdals missiler.

• rasmus_w

Medlem
    23 oktober, 2005 vid 19:23 som svar på: hur länge håller ni på.

Jag surfar så länge inte isen ligger.

Fast oftast brukar det vara nån slags tabbe som avslutar säsongen. Förra året hade jag lagt in brädan i vått skick i containern. Nästa gång jag kom ut för att segla var fotstropparna stenhårda isklumpar. Bara att ta hem brädan på tork. Nästa gång det blåste låg isen.

• rasmus_w

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 20:15 som svar på: Kära speedsurfers – något att bita i…

Hörrö, vi får nog bara snö, inte is. Och jag har alltid velat surfa i snöfall nån gång, så det har väl sina positiva sidor det med.

• rasmus_w

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 19:46 som svar på: stora segel små brädor

Massor av anledningar.

En är rent reklam-bullshit. Tillverkarnas rekommenderade segelstolekar har inte alltid med verkligheten att göra. Min 75 cm breda Techno II kan enligt Bic seglas med 6.5-11.0, men jag är rätt övertygad om att jag inte skulle plana ett dugg tidigare med en 11.0 än med min 9.7:a, antagligen är 9.0 det största som är vettigt. Andra har i stället en löjligt smal rekommendation, typ en 80 liters vågis som enligt tillverkaren ska seglas med segel mellan 4.7 och 5.0. Har inte den tillverkaren gjort nåt riktigt dumt klarar nog den vågisen egentligen det mesta mellan 4.0 och 6.0 hyfsat.

Sen är dagens brädor tunnare och bredare än äldre brädor med samma volym. Det här gör att de kan bära mer segel, och även om br.dan sjunker av seglets tyngd så sjunker den långsammare än en tjock och smal bräda hade gjort.

Slutligen så nämnde du F2 Missile, och det är en speedbräda och såna är tänkta att seglas rätt annorlunda mot vanliga brädor. Vattnet ska vara platt, man ska slöra brant och man ska ha tokmycket drag i seglet. Det sista är viktigt, det är aldrig några större problem att segla med ett tokstort segel på en liten bräda om man bara har massor av drag. Det går nog att segla en 11.0:a på en 70 liters vågis om man bara lyckas vattenstarta och har drag nog för att plana upp och komma iväg, men det går nog inte att göra mycket annat än att slöra och risken är stor att man får simma hem. För övrigt tänker jag inte prova nåt så galet. smile.gif

Men ett fullcambrat 6.7-segel är ett hårdvindssegel som funkar utmärkt på missilen.

• rasmus_w

Medlem
    20 oktober, 2005 vid 19:26 som svar på: drops???

Vad jag har lite svårt att fatta är varför seglare med nån typ av utvecklingsansvar kör custombrädor. Att de som bara får spons för att promota märket kör sosa eller Quatro som ser ut som Mistraler eller F2 kan jag fatta, men Goya hade väl ansvar för att se till att Fanatics vågisar blev riktigt vassa? Han har ju påstått i flera intervjuer att hans mål var att vågisarna skulle bli så bra att alla Fanaticseglarna skulle kunna tävla med dem i världscupen.

• rasmus_w

Medlem
    19 oktober, 2005 vid 19:18 som svar på: Hur bra vindsurfare rekommenderas för Sydafrika

Ska ni segla vågor har jag ett tips: Öva vattenstarter som tusan!

Det är inte så himla svårt att segla vågor men man ska vara hyfsat hemtam på riktigt små brädor, typ kroppsvikten i liter eller 10 liter mer än så, och man ska kunna segla i stropparna. Men det viktigaste av allt är att kunna ta sig upp på brädan grymt fort, om man vurpar i någorlunda kraftfulla vågor så är varje sekund man ligger i vattnet en sekund närmare att behöva köpa nya grejor.

Att kunna gippa bra och sånt är såklart bra, men inte lika viktigt. Man klarar sig rätt hyfsat i vågor även om man trillar i varenda gipp, bara man tar sig upp igen och gör det fortare än sin egen skugga.

Så om ni är på nivån ”vattenstarterna funkar om allt ligger precis rätt och det blåser exakt lagom men det går inte fort”, så blir det dyrt. Är det mera så att ni alltid har en färdig plan för att komma upp snabbast möjligt så fort ni är på väg ner i vattnet, då kommer ni ha rätt mycket kul i vågorna.

Ta inte det här som att det är omöjligt, vattenstartsproblem är ofta en fråga om lättja. En långsam vattenstart på plattvatten är inte hela världen, alltså försöker många inte snabba upp starterna. Energi, kreativitet och att ge grejorna en och annan rejäl spark när de ligger helt fel brukar vara det som krävs.

• rasmus_w

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 21:51 som svar på: Blocket 😉

Åh. Ett NP Funsail. Mitt första segel var ett sånt, fast en 4,8:a.

Fast det kostade nog inte ens 2400 då. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 21:35 som svar på: Kära speedsurfers – något att bita i…

Kan man inte bara bygga nån svängbar sak som är ca 2 km lång? Typ en lång svängbro fast den flyter i vattnet?

smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 21:24 som svar på: När man är trött…….

Jo, så brukade jag nästan alltid göra mina kastfall förr. Jag skotade egentligen inte in, jag hade bara linorna väldigt långt bak och skippade det där med att kroka ur när kastet kom. Fast man sparkade sig nästan i bakhuvet.

• rasmus_w

Medlem
    18 oktober, 2005 vid 20:45 som svar på: Flyttplaner

Finns det några söderförorter till göteborg som går att du kommer närmare varberg men slipper pendla en timme per dag? Det kanske kan vara ett alternativ i så fall.

• rasmus_w

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 21:27 som svar på: Kära speedsurfers – något att bita i…

Noteras bör att dunken ligger 0.56 knop efter med 39.41 knop, och Albeau är riktigt långsam: Bara 38.5 knop på sjömilen.

/I tabeller blir man fartblind

• rasmus_w

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 21:17 som svar på: Speed lördag?

Själv är jag tveksam till om jag hade vågat köra formula på görväln i lördags. Det måste har varit bland det byigaste jag varit med om. Jag körde 5.7 och i enstaka byar kändes det rätt stort medan det i vindhålen kändes som jag hade 5 kvadrat för lite. Visst hade jag planat mer med 9.7:an, men i byarna… HU!

• rasmus_w

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 20:30 som svar på: F-n va trött i underarmarna man blir av handskar!

Svar till:

Låt mig återigen slå ett slag för Da Kine Cold Water Mitts. Fungerar dramatiskt mycket bättre är exempelvis NPs tumvantar med öppen handflata m.m. Körde 3h i sträck med dem i söndags. Inte en tendens till att känna någon form av kyla trots 7-8 grader i luften och ingen kramp heller. De är slutna men har ett tunt slitstarkt material i handflatan + att de är förkrökta.

[/ QUOTE ]

En fördel till: Det är inte bara slitstarkt, det är tätt också. Jag har haft andra ”vinerhandskar” med tunna slitstarka handflator, men de har sugit åt sig vatten som tvättsvampar så handflatorna har blivit iskalla på direkten.

• rasmus_w

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 13:43 som svar på: Bilder från i lördags?

Samma sak på Görväln. Bra drag i byarna med 5.7 och liten vågis, i hålen hade jag vatten upp till höfterna och jag hade nog behövt pumpa även för att hålla igång min 9.7:a på stora brädan.

• rasmus_w

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 13:34 som svar på: Segeltest i Windsurf

För att göra det ännu lite roligare så påstod väl Windsurf dessutom att de gillade SO -05 bättre än -06. Sen har de väl gnällt lite över att de tycker att Hot är svåra att lyckas trimma optimalt.

Sida 256 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA