rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Det räckte i alla fall till en någorlunda trevlig kvällssurf på Görväln, med 9.7:an.
Fast det känns som det börjar bli lite för kallt för att segla barfota nu. Visserligen var vattentemperaturen rätt OK, men satan vad kallt det var att knalla omkring i det daggvåta gräset efteråt…
-
Med tanke på att Anderna ligger precis vid kusten så gissar jag personligen på att det finns en djuphavsgrav längs sydamerikas västkust, och det skulle ju i så fall betyda att vågorna inte tappar överdrivet mycket energi innan de når kusten.
Däremot går det en kall havsström längs nästan hela kustremsan, så jag skulle nog ta med mig nånting mer än bara badbrallorna att surfa i.
-
Utan att veta nåt om FW78:an så gissa jag att Tigan är minst tre kilo tyngre. Det betyder inte bara att 78:an planar tidigare, den har betydligt bättre flytförmåga och kommer kännas betydligt stadigare och större än Tigan. Att den är 56 cm bred gör också sitt till, men även om man gjorde en exakt kopia av Tigan men med FW78:ans konstruktion, skulle den kännas som en btydligt större bräda.
-
Verkar misstänkt så ja. Varför säljer man surfprylarna om man ska flytta till Japan? Jag hade åtminstone tagit med en 4.0:a och nåt mindre segel och en 70 liters vågis och hoppats på att Omaezaki skulle leverera bums.

-
Fiskebäck är väl någorlunda välkänt, och det finns en klubb där. http://www.gwc.se är hemsidan, och de listar en bunt spots. Personligen satsar jag nog på ett ställe med en surfklubb om jag tvekar, det ökar chansen att nån mer ska vara ute på vattnet.
-
Du kan ju prova, men jag avstår av hälsoskäl. I en flaska Stroh-80 är innehållet i princip 80 procent sprit och 20 procent vatten. E85 är visserligen 85 procent sprit, men resten är i princip bensin.
Samma gäller mig veterligen i E95 som bussarna kör på och den E95 jag har för mig att brassarna kör. Vitsen med att blanda i bensin är dessutom just att soppan ska fylla bilarna och inte förarna.
-
Det finns utöver boardsartikeln en artikel om Oman i senaste windsurf. Oman verkar vara ett klart trevligt surfplejs om man får tro artiklarna. I den senare är dessutom Nayra Alonso med, så man får veta lite om hur det är att besöka landet som tjej. Kanske kan vara bra att veta.
-
En annan sak är att en halvfull etanoltank till skillnad från en halvfull bensintank är explosiv.
Varför? Jo, etanol har lägre ångtryck än bensin. I en halvfull bensintank kommer det finnas så mycket bensinångor att det knappt får plats nån luft, och utan luft brinner inte ångorna. Ska du göra en bomb av en jeepdunk ska du ta i ungefär tre droppar bensin, har du i mer, blir det för lite syre och dunken kommer inte explodera.
Det här gäller inte i en etanoltank. Det kommer fortfarande finnas spritångor i en halvfull tank, men de kommer inte tränga undan luften utan bilda en brännbar blandning. Mackarna har samma problem, att inget allvarligt har hänt än kan vara ren tur. Nu håller man visserligen på och åtgärdar problemet, men i en ”hemkonverterad” bil ska man absolut vara väldigt försiktig, akta sig så man inte råkar få några statiska gnistor när man tankar och så.
Sen antar jag att man vid nån viss bensinhalt får såpass högt ångtryck att det blir lika säkert som en bensintank, men när det händer vet jag inte. Nån som har koll på kemi vet säkert.
-
Jag har förvisso inte provat nåt annat än sittsele de senaste många herrans åren, men mitt minne av bröstsele (såna där midjeselar med axelband som en del av er kanske minna) var att det kändes som att ha midjan i ett skruvstäd. När jag belastade selen klämde den som fan på sidorna. Däremot lyckades jag konstigt nog få mastfotstryck även med bröstselen.
Sen har jag en känsla av att tekniken inte är så olika ändå. Min första sele var en bröstsele och när jag använde den, hamnade den uppe i srmhålorna efter fem minuter. Två månader senare hade jag en sittsele och använde inget annat på flera år. När jag sen en dag fick för mig att prova min gamla bröstsele hade jag inga som helst problem att få den att stanna där nere.
Däremot vill jag inte råka ut för kastfall ikrokad i en midjesele.
-
Jag gillar Fanatics vågisar från -04 och framåt, och jag gillar förra årets Goya.
Fast egentligen tycker jag inget slår customs från 80-talet. Grafiken direkt på skumkärnan och sen ett genomskinligt lager laminat på det. Oslagbart när det var välgjort.
Synd bara att clarkfoam, polyester och glas inte är bra att göra surfbrädor av. Hur snyggt det är blir så är epoxybaserad kolfibersandwich fan så mycket bättre, trots att kolet är svart och epoxyn måste målas över för att den annars gulnar och bryts ner av solljuset.
-
Säkerligen. Somliga filmer får man t.o.m. gratis om man har lite tur och känner nån snäll handlare.
-
Nej, det stämmer att jag gled över på plattvattenssegling. Så fort man inte seglar rakt fram ändrar sig ju allt. Gippa, loopa, bottensväng, bakhanden hur långt bak som helst. Cutback – händerna långt fram så man inte överskotar. Och så vidare.
-
Nu tänkte jag bara skriva ett sånt där menlöst ”håller med”-inlägg.
På mediasidan gör du så jävla rätt. Pressreleaser är kanon, journalister älskar text de kan sno och göra artikel/notis av rakt av. Förser vi vindsurfare dem med sånt, kommer de gilla oss.
Ta bara Ålandsracet. Med lite bearbetning av pressen, hade det kunnat bli rejält pådrag.
Sen är det väl i och för sig så att jag tror Haga hjälper. Ett enda ställe som är bra nästan jämt, till skillnad från oss Stockholmare som måste åka hit och dit för att få lite byigt åkande. Fast det är bara undanflykter, en del borde verkligen kunna hamna i tidningarna här med.
Man skulle ju f.ö. kunna spamma tevesporten med filmer från bra dagar i Törö, Grönis, Gislöv, Läjet och så vidare. Förr eller senare kommer väl nåt hamna i rutan…
-
Själv tycker jag vågekvationen är surfekvationen nummer ett.