Forumsvar skapade

Sida 262 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    21 september, 2005 vid 20:43 som svar på: Tack Konfen!

Svar till:

Ta på dig dräkten först, då?

[/ QUOTE ]

Visst, det kanske funkar, men jag lär nog i alla fall rigga med bara fingrar, så jag tror ändå mysigaste alternativet är att rigga ett segel som torkat hemma och fortfarande är lite varmt.

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2005 vid 00:56 som svar på: Sweden Windsurfing Tour 2006

Lite spridda tankar, mest om formula.

Det är nåt fel med formulans image, jag vet inte vad. Alla som inte seglat formula säger att det är aptrist att segla formula, verkar det som. Surfbutikerna nämner knappt formula. Jag har fortfarande inte sett en surffilm innehålla mer än några sekunder formula.

Sen pratar man en stund med Jimmy Hellberg. Enligt honom är formula världens åttonde underverk. Jag håller inte med honom, men jag håller med honom om att det är bra att ha en bräda man kan segla ofta, det gör att man blir bättre på 60 liters vågisen med. Jag har inte pratat med så många fler, men om det nu är så kul, borde det verkligen gå att marknadsföra.

En jättebräda, visst, jätterigg, visst. Tungt som fan va? Nä, inte när du använder hängselen, och tänk så stark du kommer bli om du envisas med att baxa omkring grejorna i tid och otid.

En positiv sak med formulan är att det är rätt lätt att ta sig nånstans och inte bara segla fram och tillbaka med den. Det borde kunna utnyttjas när man planerar tävlingar. Fram för fler distansrejs! Minst ett om året. Färjestaden-Borgholm (Man måste väl inte korsa ett stort vatten för att det är distansrejs? Folk längs en stor del av kusten skulle helt plötsligt se 50 surfare svisha förbi) , Haga Park – Kalmar. Stavsudda – sandhamn. Nynäshamn-Gotland.

Distansrejs är spektakulära saker man kan berätta om för media. Skrev nån tidning om ålandsrejset? Syntes det i teve? Det är segelbåtens dag varje år i Stockholm. Kan man inte arrangera nåt rejs i innerstan i anslutning till det?

Jeff Henderson har en poäng med SuperFreak även om jag inte tror dacron är rätt väg att gå, men till 2006 har vartenda vågsegel massor med färgad X-ply i sig. Att synas är ballt och sjöräddningen hittar en lättare. När kommer det lite färg i formulaseglen? Ska man behöva ta fram penseln själv och kludda för att det ska hända? Jag tror definitivt att färgglada segel skulle öka intresset för formula. Robby blev ju legend på att vara killen med det rosa seglet, har nån blivit legen på att ha det genomskinliga seglet än?

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2005 vid 00:11 som svar på: Tack Konfen!

Det är rätt sällan jag seglar i minusgrader. Däremot har jag seglat en hel del när det varit minusgrader på nätterna och då fryser grejorna.

Till saken hör väl att man inte vill blöta ner grejorna innan man börjar rigga, det gäller att hushålla med kroppsvärmen innan man fått på sig dräkten.

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2005 vid 00:07 som svar på: Laga småhål i våtdräkt?

Största felet med sikaflex är att det är ett sånt där material som kladdar ner allt om man inte är försiktig. Har använt en del sikaflex i samband med att jag la nytt däck på en träbåt.

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2005 vid 00:03 som svar på: Atan Marabunnta?

Prova den. Okända märken går lika bra att reklamera som kända, eftersom du köper av en svensk återförsäljare.

Tänk bara på att den bästa våtdräkten är den som passar din kropp.

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2005 vid 00:00 som svar på: Knäproblem!!??

En sak att tillägga är väl att den underliggande orsaken till korsbandsskador är att man inte har symmetri i benmuskulaturen. Fyrhövdade lårmuskeln på lårets framsida är en stor maffig sak som man gärna tränar upp så den blir mycket , mycket starkare än muskeln på lårets baksida, och har man tränat upp sig på det viset så kan fyrhövdade lårmuskeln i vissa situationer dra söner det mesta i knät, i synnerhet korsbanden.

Så se till att bägge lårmusklerna är ungefär lika starka!

(Det här var alltså riktat till de lyckliga som fortfarande har friska knän)

• rasmus_w

Medlem
    20 september, 2005 vid 21:01 som svar på: Tack Konfen!

Jag har sett mögel på en del av mina segel, men det är ju inte egentligen seglen som möglat, utan skit på seglen som möglat. Skit i det här fallet antar jag är alger och plankton och annat som efterhand hamnar på seglet, främst på de delar av seglet som inte är monofilm eller x-ply.

Däremot brukar det vara klokt att låta seglen torka mellan seglingarna framåt slutet på säsongen. Jag har flera gånger fått skippa en bra seglingsdag för att en fuktig mastficka har blivit en isklump och vägrar låta sig rullas ut, än mindre få en mast i sig. Samma sak med fotstroppar, är de stenhårda isklumpar blir det ingen segling.

• rasmus_w

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:48 som svar på: Var är alla slalomprylar?

Jag tycker det dyker upp en hel del begagnade slalomriggar här på konfen. Problemet är väl mest masterna, att köpa t.ex. ett warp 7.0 -01 för en tusing (har sett just det flera gånger) är ju rätt ok men ska seglet komma till sin rätt behöver man ju en viper race och ska man köpa den ny så blir det ändå en rätt hög totalkostnad.

Sen tillkommer att mastkurvor, diametrar och -styvheter har ändrat sig en del, köper man t.ex. ett Simmer Sc5 eller Neil pryde Z1 utan att få med rätt mast så är ju chansen rätt stor att man helt enkelt inte hittar nån modern mast som funkar med seglet.

Jag är där med mitt gamla F1 7.8, som jag riggar på en North Xcellerator 80. Alldeles för lite buk, den smalare masten gör att cambrarna inte passar vidare bra och att mastfickan får dålig passform. Akterliket är toklöst och fladdrar som fan även med fullt tryck på slören, så det går åt massor av tejp varje gång jag seglar med det.

• rasmus_w

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:37 som svar på: Minstasegel på en 148l bräda

Klart man kan köra en jättebräda i massor med vind, kolla bara på formulaseglarna som kör 9.0 i över 15 m/s.

Däremot tycker i alla fall jag det är läskigt med alla ofrivilliga flygturer, som för mig även inträffar på slören ibland. Man har helt enkelt mycket roligare på en bräda runt 100 liter om man har fullt drag i 6.5:an, man kan hoppa och tricka, kan gippa utan att flytta hela familjen till läkanten och så vidare.

• rasmus_w

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:25 som svar på: Minstasegel på en 148l bräda

Okej. Jag kanske skulle ha uttryckt det lite annorlunda. Har man mindre volym än kroppsvikten i liter, kan man nog glömma att dra rigg, har man kroppsvikten i liter kan man antagligen göra det.

Men visst, dra rigg på en riktigt liten bräda är snarast ett trick.

• rasmus_w

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:22 som svar på: VG idag, saknad surfer

Har en känsla av att många inte kan konsten att vurpa rätt. Egentligen är det ju så enkelt: Skota in och släpp inte bommen, vad som än händer. Har man sittsele (med midjesele kan det här tydligen skada ryggen) kan man till och med låta bli att kroka ur.

För tio år sen skotade jag alltid in när jag fick kastfall och krokade nästan aldrig ur, numer lyckas jag nästan alltid fega på nåt sätt som leder till farliga vurpor.

En tumregel inom vindsurfing tycks vara att man skadar sig om man är feg. Ska det vara så jäkla svårt att begripa? Varför lär jag mig inte?

• rasmus_w

Medlem
    18 september, 2005 vid 20:49 som svar på: Minstasegel på en 148l bräda

Väger du 90 kilo så bör du kunna dra rigg på en 90-litersbräda.

Men lär du dig vattenstarta kan du segla en 75-litare, i alla fall om det tokblåser som i onsdags.

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2005 vid 17:26 som svar på: det är för få ungdomar som åker…

Hörru Kenta, när fjårtisarna speedar förbi dig i 40 knop och sätter en spock under tiden så ska du säga till folk att det minnsann är tack vare dig fjårtisen har blivit så bra!

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2005 vid 17:00 som svar på: det är för få ungdomar som åker…

Svar till:

Gör något åt saken då!
    Du lär ha bättre förutsättningar att sänka medelåldern tillsammans dina fjortispolare än vad någon gubbsurfare har.

[/ QUOTE ]

Nåja. Vi gubbar kan allt göra en del om vi verkligen vill. Vi kan hålla surfskolor på somrarna (som jag har sagt att jag ska tre somrar i rad utan att göra nåt), just när lovet börjat, och vi kan sätta upp annonser om kurserna i skolor.

Det är som sagt oftast vi gubbs som har pengar, och vet hur man gapar så man får vad man vill ha. Vi kan fixa containers för brädförvaring i närheten av bra surfspots så man inte behöver släpa med sig brädan.

Vi kan eventuellt ge ungarna skjuts ut till stranden med, men är de tuffa nog för att ha en chans att bli bra surfare så har de inga problem att cykla ut till Playan.

Containrar är förresten bra för många av oss gubbs som inte vill ha lägenheten fulla av prylar, men personligen anser jag att alla klubbar borde ge medlemmar under arton förtur till containerplatserna.

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2005 vid 16:22 som svar på: 2007 prototyper?

Wind weapon hette den, upphovsmannen var Tim McGruder. Jag hittade lite grann när jag googlade, den som har vassare google skills än jag kanske hittar mer.

Sida 262 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA