Forumsvar skapade

Sida 266 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 22:44 som svar på: Speedarenor i Sverige?

Östra Öland är ofta stenigt. Har för mig att Speedkenta nån gång sa att innan han provseglade nånting där så åkte han först ut med båt och tittade.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 22:08 som svar på: 5.7 400 mast

Sen kan man väl också göra som dunken, som åkte på nån av sina ”The search”-resor och bara tog med ett enda segel men fyra master av olika styvhet. I alla fall vad jag hört.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 21:35 som svar på: häng på till sydafrika

En månad i Marocko låtr inte helt fel även om jag är mer sugen på Pozo efter denna vindfattiga sommar. Hur stor är chansen att man får rasta 3.3:an i Marocko jämfört med Pozo?

• rasmus_w

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 23:33 som svar på: culing custom!

Själv väljer jag att se ut som Erik Beale eller Jochen Krauth och ändå vara snabb. Få se, var hade jag nu min 25 cm breda bräda och min 5.0:a?

• rasmus_w

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 23:30 som svar på: Slalom Film

Visst gör det, jag såg det sen. Grejen var att jag tittade efter första generationen, det som bara hette F1 och kom -95.

• rasmus_w

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 23:16 som svar på: Hängsele teknik????

Tittar lite på Sevenius sida. ”armbågen mot masten och armen längs bommen där handen är…”

Huh? Så om man har långa underarmar åker alltså seglets tryckpunkt automatiskt längre bak?

Nädu, Sevenius råd ska du nog inte lyssna på.

• rasmus_w

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 21:59 som svar på: Segel och riggnings/trimguide FAQ

Lägg till lite om vad seglen INTE är bra på/duger till. Den biten hjälper ofta en hel del när man ska välja segel. Liksom, vem vill inte ha ”det absolut snabbaste och stabilaste i segelväg”?

• rasmus_w

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 21:20 som svar på: Fotstropps storlek?

Jag är udda. Jag vill ha mina trånga. När jag provar andras brädor, tycker jag alltid att fötterna studsar runt i stropparna. Min princip är att om jag får in fötterna så långt om jag vill när jag står på stranden så kommer de kännas för lösa på vattnet. Väl på vattnet använder jag draget i seglet och motkraften från fenan för att pressa in fötterna 1-2 cm längre in än jag kan göra på land.

Är det bara jag som gör så?

• rasmus_w

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 21:10 som svar på: Antik vs ny vågbräda.

Det där har oroat mig lite, jag älskar också att kunna gå in i gippen genom att dutta lite med bakfotens stortå på läkanten. Ingen bräda jag nånsin seglat utöver min antika CLS har gjort så minimalt motstånd mot fotstyrning.

Just nu lutar jag åt att det är en klassisk vågis på runt 70-75 liter jag ska ha, eftersom det trots allt händer oftare att jag sticker ut med 4.0 på plattvatten än att jag råkar hitta bra vågor att rida.

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 23:15 som svar på: Slalom Film

Det är värre än så. 95 års Gaastra race hette kort och gott F1 och var mest känt för den tokbreda mastfickan (fast jag är rätt säker på att RS4/5 m.fl. har bredare mastficka) och för att det antagligen är rekord i antal cambers, sju av de åtta lattorna har cambers.

Året därpå, 96, hette seglet Flow F1 och hade lattor som var vinklade uppåt så de blev parallella med luftflödet när man vinklade bak det. Mastfickan var lite mindre tror jag och jag tror det blev färre cambers. Eftersom Anders hade hoppat av så blev det mjukare och fick betydligt lösare akterlik.

Total flow var seglet med fjongig topp och är väl anfadern till alla moderna toppdesigner. Revolutionerande och kostade Willy Blaauw jobbet eftersom seglet var ett kommersiellt fiasko, ingen ville köpa eftersom man var så gott som tvungen att köpa en ny mast, som var för kort för att användas till nåt annat segel.

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 22:59 som svar på: Vad har hänt med begangnat marknaden?

En petimeter-detalj: Det är inte bara köparen som avgör priset, det är säljaren också. Om ingen är beredd att sälja för en krona så är inte marknadsvärdet en krona.

Marknadspriset är den kompromiss där köpare och säljare kan måtas, om de kan.

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 12:24 som svar på: Grattis alla kiteare!!

Jag är också grymt less på det här. Jag måste komma på nåt sätt att få råd att tillbringa nästa sommar i Pozo, så är det bara.

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 12:10 som svar på: Hängselelinornas placering?

Jodå, det stämmer nog. Grejen är väl mest det att Cribb säger att ALLA segel som är mindre än 6.0 ska riggas efter hans mätmetod med bakre linan vid 1/3 av bomlängden.

Vad gäller större segel är det nog inte så nej. På min 7.8:a satt linorna en decimeter framför den punkten och säkert önnu lkängre fram på 9.7:an.

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 12:06 som svar på: Slalom Film

Svar till:

Efter att ha analyserat filmen ytterligare.. Det verkar som det gamla Gaastra F1 seglet står sig bra i konkurensen mot de nyare seglen som de andra kör på. Man kanske inte behöver uppgradera ännu…
    /b

[/ QUOTE ]

Jag tittar och tittar. Vem kör på ett F1? Alla seglen verkar ha moderna breda toppar och inte heller ser jag det karaktäristiska radialt skurna underliket som F1:an hade.

Men det är nog sant att F1:an står sig, min 7.8 är ett sånt och visst går det undan. Det som ligger det seglet lite i fatet är att akterliket är lite väl tajt även med den tidens mått, det är ju utvecklat för Bringdal och han är ju en av dem som helst kör med rätt tajta akterlik och llitar på sin extrema talang på kontrollområdet.

Sen har F1 en svaghet till, imo: Det är jävla mycket bökigare att vattenstarta än ett modernt racesegel, trots att mastfickan på RS5 rymmer minst lika mycket vatten…

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 02:45 som svar på: NYTT 2006: Prototyper från Fuerte…

Helt klart coolt att F2 har fattat att de har airpipes i sin bräda och vyggt riktiga scoops i stället för de där två små runda hålen från i år som inte såg ut att suga in så himla mycket luft.

Sida 266 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA