rasmus_w
Forumsvar skapade
-
rasmus_w
Medlem15 maj, 2005 vid 21:43 som svar på: utomjordingar, problemfria bilar och bris på Haga.Jag brukar surfa i Lökenäs (har stuga i Röhälla) och brukar chansa på vind på Haga om det är stiltje i Lökenäs. Hittills kan jag inte minnas att det har funkat. Blåser det kanske lite mer på Haga de dagar det blåser bra i Lökenäs?
I lördags passade jag i alla fall på att hyra 7.0:a och alldeles ny Shark 142. Synd att 7.0 verkade vara det största som fanns, en 10.0:a eller så hade nog suttit himla fint…
-
Novisen: Varför Gaastra Neutron när Maui Sails Tr-1 i stort sett samma segel, fast med lite extra finslip?
Knatte: Dunky var väl inte snabbast till bojen, det var väl Anders B som var. Dunky körde väl om när Anders B kraschade, eftersom Bringis hade en tendens att offra kontroll till förmån för fart.
-
Bic Nova tycker jag verkar lite intressant för att den nästan är en formula. Deras ”Techno Formula” verkar vara samma bräda fast utan mittfena och softdäck. Vilket gör att jag tror den kan vara rejält lättvindskul för en duktig seglare, allt som återstår att se är om den är nybörjarkul med.
Sen drömmer ju inte alla duktiga seglare formuladrömmar heller…
-
Om jättesegel vill jag påstå att det har lite med referenser som har flyttat på sig. När jag köpte mitt Gaastra F1 7.8 runt -96, tyckte jag seglet var toktungt och fick flera gånger simma iland för att jag inte orkade mer. Nu har jag en 9.7:a, men jag har kvar F1:an. Nu tycker jag att F1:an känns som en näsduk, 9.7:an har ändrat min uppfattning om vad som är tungt.
Å andra sidan känns det som att 9.7:an har blivit nåt kilo lättare under vintern, så mina segel kanske helt enkelt har börjat banta.

-
Det var slalom jag syftade på. Jag vet att utprovning av viktvästar ingick i världscupseglarnas rutiner på 90-talet. Däremot vet jag inte om de var tillåtna i course eller bara i slalom.
-
Sist jag var på GranCanaria var inte Arinaga helt platt. Däremot var det trevliga små vågor som bröt där, inte mycket mer än midjehöga och långt mellan dem så man hann få upp rejäl fart innan det var dags att hoppa.
-
Förr var det tillåtet i alla fall.
-
Lite kul, var det inte så att formula från början hette ”Formula 42” och specade just två brädor och fyra segel, där man förutsattes ha en lättvinds/kryssbräda och en hårdvinds/slörbräda. Sen försvann visst den där slörbrädan.
-
Som jag har förstått saken så är sömmarna mest för syns skull, det som faktiskt håller ihop seglet är limmet/tejpen. Jag minns ett tillfälle när Anders Bringdal var förbi i Linköping, han hade med sig ett segel utan en enda söm.
Har aldrig sett ett mer protomässigt segel, det fanns inte heller några förstärkningar i akter/underlik, monofilmen var bara tvärt avklippt där segelmakaren tyckte att seglet skulle sluta, men det fick mig att inse ett och annat om segelkonstruktion.
Vad gäller dräkt: Varför är det så viktigt att bara ha en dräkt? Går du till vardags omkring i nån slags ”allroundplagg” som funkar ungefär lika bra i -30 som i +30? De flesta människor jag ser brukar gå i shorts på sommaren och ha täckjacka, ylletröja och handvirkade långkallingar när kvicksilvret börjar frysa i termometern.
-
Läs Peter Harts kommentar om vikt på sista sidan i senaste numret av brittiska windsurf.
Sammanfattning: Det är bra att vara tung, men det är viktigare att tro att man är tung. Utom när man knappt planar, då ska man tro att man är lätt.
-
Jag kör själv med en sommar- och en vinterdräkt. Sommardräkten är en NP 2000 shorty, vinterdräkten är en NP 4000 torrdräkt. Nackdelen är att det blir ett rätt stort hopp mellan dräkterna, men det funkar hyfsat. Eventuellt köper jag en tunn heldräkt nånn gång, men det får vara osagt.
Vill man köra mycket rekommenderar jag klart nåt liknande upplägg: Lägg en rejäl slant på en varm höst/vinterdräkt, det är från augusti till isläggningen som det blåser i sverige. Pengarna som blir över köper du shorty för. Clas ohlsson sålde en för 5-600 förra året, annars går de på en tusenlapp ungefär.
-
rasmus_w
Medlem11 maj, 2005 vid 15:27 som svar på: Vilka segel har bäst bottendrag för tidig planing?Nu funderar jag på om inte ett NP Warp Speed -87 eller nåt liknande gammalt fossil spöar de flesta moderna segel i frånga om bottendrag. Att bottendrag sen är allt som finns är en annan sak.

-
6,7 planar rätt sent, tycker jag. Jämför med formula och 12.5. Jag gissar att kiten kommer igång lite tidigare än formulan.
-
Jag har provriggat mitt RafCam Wave 1990 på min nya SC-RDM. Men jag har inte provseglat.