rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Dahab eller nåt annat ställe i egypten?
Barbados?
Aruba?
Maui?Blåsigt, jämn vind och plattvatten är väl vad man letar efter om man vill lära sig. Hur hårt det sen blåser är faktiskt inte så viktigt. 7 m/s kan vara lika nybörjarvänligt som 20, det handlar mest om hur jämn vinden är och hur skumpigt vattnet är.
-
rasmus_w
Medlem12 januari, 2005 vid 15:48 som svar på: Nybörjaren anfaler 😀 frågor om allt möjligt.En liten detalj. Kan du få lite nybörjarundervisning av en instruktör så är det en bra grej, men kan slippa en hel del badande på det viset. En van seglare behöver ofta bara titta på nybörjarens fötter för att kunna säga när det är dags för ett plums, hitta en sån och utnyttja kunskapen!
-
rasmus_w
Medlem11 januari, 2005 vid 23:04 som svar på: Vetenskapens Värld kl 20.00 ikväll…Tsunami vågorLördag 16:45 – 17:45
-
Sen finns det anledning till att vindsurfvästar ser ut som de gör: tunna och hårda. De ska ge så lite flytkraft som möjligt men se till att revbenen håller om du landar med bröstkorgen på bommen. Jag har inga problem att simma under vattnet med min flytväst men nog ger den en del skydd mot smällar.
-
Har jag förstått saken så kan hookipa vara etter värre. Vågen är snabb och vinden lite frånlands, så när du rider på väg in, har du fartvinden + grundvinden i seglet (det här gäller iofs på alla ställen med sideoff, men är vågen snabb så blir det tydligare), så om du väljer ett segel som är lagom när du är på väg ut så är du toköverriggad när du rider. Alltså guppar proffsen ut utan planing genom vågorna på den minsta bräda de klarar att stå på.
-
rasmus_w
Medlem10 januari, 2005 vid 22:03 som svar på: Vetenskapens Värld kl 20.00 ikväll…Tsunami vågorInte kvantfysikens lagar i sig. Det man har gjort är att ta vissa matematiska vågmodeller från kvantmekaniken och applicera på vanliga vågor.
Att vågorna kommer i set har nog inte så mycket med det att göra, det förklaras av de gamla vanliga linjära modellerna. Har du däremot nån gång varit ute en dag med knappt meterhöga vågor, och helt plötsligt sett en mer än gubbhög våg torna upp sig, för att sen under resten av dagen bara se midjehögt, då har du kanske sett en sån där ”ickelinjär” våg.
-
Visst är den. Spelad på hemmastereon reser sig nackhåren när man hör den, men det gör ju bara det hela bättre!
-
Hm. Det brukar inte hända mig, faktiskt. Om inte mina fötter domnar direkt så brukar de inte domna senare. Däremot har det hänt enstaka gånger att domnade fötter tinat upp efter en stunds segling.
Vad gäller ”oförklarliga” sår så är förklaringen antagligen att om det man skär sig på är tillräckligt vasst så känner man inte att man skär sig, man bara märker efter en stund att man skurit sig. Vid ett tillfälle råkade jag komma åt en sten när jag simmade inne vid land och märkte efter en stund att det liksom ”fladdrade” om hälen. Långt, djupt skärsår, som tur var hade inget viktigt blivit skadat. Det är vid såna tillfällen man är glad att det inte finns vithaj på Görväln.

-
Avståndet till Fågelöudde tycker jag är cykelavstånd, helt okej. Jag var där och kollade för några dagar sen. Däremot såg jag inget som liknade en container eller nån annan brädförvaring. Lever klubben därute? Deras hemsida verkar inte ha uppdaterats efter millennieskiftet. Vilka vindriktningar funkar där? Det vanligaste är ju sydväst här i landet och då såg det inte så lysande ut.
Erstan ligger förbaskat långt från Jarlaplan hur man än ser på saken. Lång bilfärd, ännu längre resa kollektivt.
-
Nej, med skor har man sällan halkproblem, snarast lite för bra grepp ibland. Å andra sidan ska man segla barfota om vattnet inte är för kallt, bara fötter mot ett däck med bra grepp ger överlägsen känsla, jag tycker den känslan är värd skärsåren man får om man som jag surfar på ett ställe med mycket vassa stenar, snäckskal och glas på botten.
-
Jag provseglade en evo en gång och blev överraskad av hur kul en gammal räv som jag kan ha på den. Däremot tyckte jag det berömda mjuka däcket var mer än lovligt halt. Hur är det med greppet på den, ni som använt den mer?
-
Visst, två av mina brädor står i lägenheten. Men hur då ut dem på vattnet därifrån utan bil?
-
Min favorit i genren är Ryska nationalsången. Att göra det till en riktigt bra låt är ingen dum idé alls!
Fast det kan också vara kul att studera [url=”http://http://www.zigo.org/~dennis/humor/Teleportera_Taliban.mpg”]talibanernas hemliga vapen[/url] nån gång.
-
Jag har en 4000-torrdräkt och är nöjd med den. Den dag gummit i den ger upp köper jag en ny. Skön och väldigt tät. Nackdelen är att det kan vara svårt att då igen dragkedjan på egen hand, vilket kan vara ett problem om man som jag oftast seglar ensam. Torrdragkedjor kräver ju en hel del kraft samtidigt som de kan vara ömtåliga. Dessutom har jag en huvaväst av märket Gul (tjockare än NP:s variant) som värmer bra.
En sak man kan ha problem med, och som jag hade problem med, är utmattning. Ibland kände jag mig helt slut innan jag ens hade kommit i vattnet, och efter bara en kort stund orkade jag inte mer. Boards dräkttest (tramstest, de testar torrdräkter och seglar barfota. Klarar man att segla barfota behöver man ingen torrdräkt) påpekade att ”tänk på att vinterdräkten är varmare än du tror, drick ordentligt för att inte riskera uttorkning”, så nu häller jag alltid i mig minst en halvliter vatten innan jag ger mig ut, och nu orkar jag segla lika länge på vintern som på sommaren.
-
Grejen är väl att toppsvängen är en situation där det är lätt att man överskotar, tappar draget och plumar in i vågen. Visst kan man hålla seglet öppet med handen långt bak, men det är svårare. Alltså flyttar många fram handen en bit.
Fan vad lärd jag låter. Jag har inte seglat i vågor sen 2001. (stora varbergsvågor) Undras om det kan vara dags att testa hur en 80tals-CLS funkar i Torö?