rickard_nr1
Forumsvar skapade
-
Nu vet jag inte om det stämmer helt men det verkar som jp funride 130l är runt 72cm bred, dvs kanske inte så väldigt lättvindsorienterad utan mer allorund med mycket volym. Ska du plana i lättare vind behöver du inte mer volym utan en bredare bräda med egenskaper som gör den mer lätt att komma upp i planing. jag körde i många år en tabou thunder på 130l som är 80cm bred och 46 fena. Den med ett 8.3 är underbar segling och det är en bräda jag nog aldrig kommer sälja för de är så mycket komfort i den 😉 jag väger runt 90 så mer volym behöver du inte bara en bredare bräda för lättvind.
-
instämmer. nypriset i annonsen är som att lägga ut sin gamla volvo 240 för 5papp å skriva att nypriset va 320.000. det är liksom inte relevant längre på prylar som är så gammalt. Och om man fortsätter på gammalt är det dessvärre inte bättre än att ts har blivit blåst på 3000kr för gammalt bös som endast någon enstaka entusiast skulle köpa för kaffepengar även om många av de där entusiasterna gladelingen jublar över att de är värt massor av någon märklig anledning.<div>
Vi hjälper dig gärna att hitta rätt grejer istället bara vi får chansen 🤙🤙
</div>
-
Byt om hemma så slipper man frysa med ombyte på stranden , går även att byta om hemma efter om man tar på sig tex regnkläder eller regnponcho.
gå upp efter 10-15min om de börjar bli kallt i fingrarna. 5min på land med lite rörelse å armarna neråt så händerna får cirkulation så står de sig bra länge än att man åker å fryser om händerna
-
hugo sjöberg går från duotone till gaastra 🇸🇪🇸🇪
-
jag köpte en blast 100 i våras. mest för att de inte fanns några 100l slalombrädor beg. Just då. att de föll på blast å inte fox å dyno var helt enkelt att blast har tuttlebox vilken underlättar avsevärt om du ska ha en bättre fena tex kol från zfin eller någon annan tillverkare som gör fenor mer åt slalom hållet än g10 freeride där merparten är powerbox. blasten går väldigt bra med kolfena och är både snabb och väldigt stabil. Den kräver en viss lära kännatid i gippar a men man vänjer sig och troligen förbättras gipptekniken med det.
PS jag ska sälja min 100l blast om nån läsare är sugen då jag tillslut hitta en falcon istället😊
-
Detta svar ändrades 1 år, 11 månader sedan av
rickard_nr1.
-
Detta svar ändrades 1 år, 11 månader sedan av
-
Så ser min senaste version ut av bomlås, har använts i snart ett år och funkar utmärkt



-
Om de håller för evigt så lär de inte sälja så många och blir nog så dyrt att ingen kommer ha råd. Monofilm är nog det sämsta materialet som finns egentligen, gjort för att man ska byta segel vartannat år. Säkert billigt att tillverka oxå.
Har du sett deras priser? Står på deras hemsida och är inte nämnvärt dyrare än något annat fabrikat. Om monofilm va så dåliga stt man tvingas byta varannat år, hur kommer det sig att folk fortfarande åker runt på segel som är över 10år gamla ?
Tillverkningsprocessen borde iaf va mycket dyrare. De kanske kör intropris då de är nya på marknaden och/eller kapar mellanhänder och säljer direkt, priset på hemsidan tyder på det.
Ja visst kan man köra på 10 år gamla segel. Beror på hur ofta de används. Poängen är att monofilm är ett väldigt känsligt material. Blir lätt repor, veck och bulor även om man är jättenoga. Det kan du väl ändå hålla med om.
givetvis kan det vara lockpriser men i windsurfing.tv poden lät inte som att de skulle vara konkurrenskraftiga än mycket dyrare än alla andra.
jo skynkliga och repiga kan jag köpa men de lär nog även north bli, ser man hur en del hanterar sina segel så är mycket av skrynkel och repor självförvållat när man riggar på grusplan, asfalt osv 😉
-
Om de håller för evigt så lär de inte sälja så många och blir nog så dyrt att ingen kommer ha råd. Monofilm är nog det sämsta materialet som finns egentligen, gjort för att man ska byta segel vartannat år. Säkert billigt att tillverka oxå.
Har du sett deras priser? Står på deras hemsida och är inte nämnvärt dyrare än något annat fabrikat. Om monofilm va så dåliga stt man tvingas byta varannat år, hur kommer det sig att folk fortfarande åker runt på segel som är över 10år gamla ?
-
Den såg väldigt kompakt ut men frikopplingen känns lite lurig om man inte har så spännt uthal, tråkigt om den slår i bommen och släpper, jag har gjort en ny variant som är mer kompakt som jag kört med sedan i höstas. Funkar kanon för mina behov och bygger inte så mycket mer än någon cm ut på var sida om seglet. Vet inte va de är för behandling på metallen jag kör för den rostar inte heller.
Senaste versioner ser ut så här
http://windsurf.elvs.se/models/smartlock/smartlock.html -
Sådär , första prototypen klar för test , känns faktiskt riktigt bra😁

-
Nytt experiment 😆, inspererad av lisa windsurfings snabbkoppling på uthalshornet tänkte jag försöka göra en liknande variant. Lite cad, några prototyper i skrivaren och nu är det snart läge att prova den. De är alltså en snabbkoppling på uthalet som sätts i öglan 👍🤙



-
Vad säg som adaptrar för att passa foilvingar mellan märken?
Kan nog bli en rejäl hit
Ja det är säkert en kanonlösning dock behöver någon göra modellen, jag är själv ingen vidare designer men hade jag haft två delar som ska passa ihop skulle de säker gå att prova sig fram. Jag är dåligt insatt i foil men har förstått att många foiler är låsta till sina vingar utan valmöjligheter så du har nog rätt i att en otroligt flexibilitet skulle uppnås av några adaptrar.
-
Hade tappat bort min masttopp någonstans men va gör väl de när man kan göra en ny 😉
Slänger även med bild på min ”remix” av en annan deep tuttle adapter som jag själv kör med (min har ingen text, den är för de andra i viken 😉


-
Jag kör västkusten och de enda jag märkt på alubommar är att plasten spricker av ärjet under. Aluminiumet håller allt ok. Däremot är de ju svikten som skiljer även på småbommar. Jag lär inte gå tillbaka till alu av den anledningen och de är bara därför. Viktskillnaden är försumbar men styvheten är märkbar.
-
Jo men de ska ju funka annars hade de ju knappast märkt den om den går av innan maxlängd. Kör på bara
