sailortrash
Forumsvar skapade
-
Kör en 9:a. Även om det går att ha 4 kvm mellan storlekar, jag kör 13-9, så är 3 kvm bättre. En 9:a kan du säkert ha bra koll på upp i 12-13 m/s, och säkert ”hålla” lite till…
-
Jag har funderat på alnäs, men var det bättre/jämnare än Brevik? Är det värt resan?
-
allt annat lika.. – brädorna var snyggare förr!!
-


Ok
Pluggarna stack upp avskräckande mkt imorse, men efter slip sitter fenorna som en smäck, och går därtill i botten på pluggen så allt grönt!Innan jag lägger glas airbrushade jag lite schabloner på pluggarna eftersom de var rätt fula..kunde inte låta bli att smacka dit ngt surfigt på mitten också..för den intresserade är det vanlig modelfärg från hobbyavdelningen, som man späder med thinner. Får se om det gör sig bra under ett lager glas också. Schablonerna skar jag ut av styvt papper.
-
Det är ju lite crazy i början..timmar på vattnet så löser det sig..kolla/köp ”beginner to winner” av Jem Hall, så gör du allt rätt sen.
-
Bra jobbat! Kroppen ska inte fram, bara höften så blir det rätt..vill du upvind/ta höjd så luta riggen lite försiktigt bakåt. Inte mot dig, utan i brädans längdriktning
-
@Robin 740263 wrote:
Den ser fantastiskt fin ut! Snygg!
Tackar!
Ja det blir snyggt med smala träpaneler
-
-
Ja, epoxi och MB blir det. Ska försöka tejpa fast fenorna, men de är så korta och botten inte helt jämn så det kommer blir knepigt. Återkommer…sannolikt blir det inte fcs plugg nästa gång, rätt puckat att ha en 2 delad infästning på detta sätt, helt begripligt att de valde att göra ett stycke/fena som alternativ
-
En del jobb återstår med outlinen, att få den jämn. Sen blir det ett lager glas, spackel och röd båtfärg med halskydd i på ovansidan. Två stroppar kommer Gå att montera vid behov..
-
Det kom fasadmålning och familjesemester emellan…men nu har jag plockat upp brädbygget igen. Bandslip inhandlades och träbotten slipades ordentligt med 60 papper. FSC öluffarna var väldigt svårt att få till. Jag borrade med 26 mm borr, men nästa gång blir det fräsmaskin (kanske annan plugg oxå). Kommer blir extremt svårt att få det rakt i längs och tvärled vid montering..vet inte riktigt hur det ska gå faktiskt. Får försöka fixera fenorna på ngt sätt..ska klura på det. Imorrn blir det småspackel och eventuellt ett lager glas på träet innan pluggsen ska in. tror det blir lättare att installera om jag lägger ett lager glas först.
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/>
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/>
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/>
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/>
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/>
.jpg' target='_blank'>
.thumb.jpg'/> -
En klassiker för freeride segel är att 3:e lattan ska vara halvt bakom masten. Personligen tycker jqg det är ett bättre riktmärke än avstånd från bas på förlängaren, då lufflängden på seglet inte alltid stämmer med hur man måste ställa in förlängaren, av olika själ. Att få bra riggning kan du göra på land. Reser du seglet upp i svag vind får du en ganska bra uppfattning om var du ska hålla för att få lika drag i händerna, och därmed var linorna bör sitta
-
Mera nedhal..det typiska rådet som knappast löser hälften av alla problem och knappast detta. Mer nedhal funkar oftast på Cambrade segel, men tvärtom kan för mkt nedhal ställa till det rejält på vanliga freeridesegel och verkligen fucka upp balans och dragpunkt. Håll dig till ”inställningarna” och fokusera på var du har bakfoten, och framförallt om linorna sitter rätt. Är linorna får långt fram kommer du alltid gå upp så mkt i vind så du tappar planingen (och får seglet över dig) i byvind, speciellt när du klivit i bakstroppen.
-
Det finns faktiskt vissa tumregler som funkar kanon för 99% av alla seglare. Kollat man den på proffsen så ser man att alla har i princip samma grundinställningar för bomhöjd och linor.
Enligt Guy cribb, så utgå i från att bakre tampen ska sitta på en tredjedel av seglets längd (boomlength) och främre tampen en handbredd framför. Tanken med tamparna är ju att de ska sitta precis i seglets dragonpunkt, dvs mitt mellan dina händer när du har lika mkt tryck i båda armarna
Bomhöjd ska vara kring nyckelben.
Hängdeletamparna ska vara så pass långa att du kan hålla avslappnad i bommen och vara ikrokad samtidigt. Med ovan bomhöjd så är det oftast 30 eller om du är lång 32 tampar.
-
Sannolikt hängseletamparnas placering, låter som om de sk längre bak. Kanske står du för mkt på bakfoten. Häng framåt i selen, fram med höften..
