sourra
Forumsvar skapade
-
Hmmm… det där verkade ju funka måttligt bra. Testar lägga dom någon annan stans än på Steffo. Hittade en bild också som får det att kännas bra att man håller på med Kite och inte med nåt annat. Notera åskådarnas ansiktsuttryck 😀

-
Ptja, några till blev det men det var ont om actionbilder den korta stund jag stod där.
[Problem med uppladdningen av bilder]
-
Jag tror det får bli att låsa Sigmat på 300 resp. 420 mm och se hur det är att ha de brännvidderna. En annan fråga: Vilket autofokusläge brukar du köra på?
-
Många fina bilder där Ola. Tre frågor slår mig rent spontant när jag kollar din sida:
1) Känner du aldrig att du ”hamnar för nära” motivet när du är låst till 300/420 mm?
2) Jobbar autofokusen bra med extendern?
3) Hur långt ifrån motivet är då du tar bilder som t.ex. den här? -
Det finns silvertejp med temperaturbeständigt klister så inte kladdet blir mjukt och segt och glider vid belastning om kiten legat och solat sig lite (om det nu blir någon sol och värme i svedala i år).
-
@Eddie 400788 wrote:
Har de ställt in svenskundervisningen för alla kids… eller bara just där du bor?
Skärpning för böveln…!!Hahaha, men det är ändå rena Horace Engdahl-svenskan jämfört med många inlägg man läser här på Steffo.
-
@hattfan 400627 wrote:
Oh, låter nice! Jag hade varit galet på om min kite va lagad och jag va i Göteborg…
Men man kan inte få allt här i världen
Du kan ju inte sitta där i hålan och odla. Ta ditt flygande lapptäcke och pallra dig till rain city.
-
@nic 400543 wrote:
Om det bara var så enkelt skotten hade vi nog inte haft denna tråden här.
nic
Hehe, jag skulle våga påstå att de bra instruktörerna nog vet vilka de är men problemet är att de sugiga tror att de hör till de bra instruktörerna.
-
@WakeNils 400302 wrote:
Om de åkt hela vägen från umeå är det väl inget problem att lägga på en timme o glida ner till varberg?
Nej det har du rätt i Niels. Tanken har slagit mig men ”Morsan, sitt här i regnet medan jag surfar några timmar. Farsan! Du kan gå och plocka lite sten där borta.” skulle nog göra mig arvslös. Fast om jag kan få dom att strosa loss i fästningen och kolla in bockstensdammet i några timmar är jag safe. Jag meddelar ifall jag kan göra er sällskap.
-
Fan vad fint att päronen kommer på besök från Umeå så man slipper njuta av kvällens och helgens fantastiska prognos. Men det är ju fint att ni får åka. Ingen är ju gladare än jag för det. Verkligen.
-
@Bjornen 399799 wrote:
Ingen aning, hur vet man att det är rätt inställt ?
//Björn
Hallå Björn!
Precis som Knatte skriver så vrider du filtret tills reflexerna avtar som mest. I och med att det inte är inre fokusering på objektivet får man jobba med lite framförhållning då man fotar med polfiltret på. Dvs, ställa zoomen som man vill ha den, fokusera för avståndet och sedan vrida filtret rätt.Något som jag tänkte på men aldrig kom till skott med var att göra två märken (med limpärla, nagellack etc.) på utsidan av polfiltrets ytterring, ett vid 90° och det andra vid 270°, dvs helt i linje med polariseringen. På så vis känner man hur det ska vara vridet och det är lätt att justera det ”in action”. Något annat som jag tycker du ska göra innan du går loss på allvar är att fotografera ett och samma motiv med olika bländaröppningar och olika zoom för att se var du hittar den bästa skärpan. I stort sett alla objektiv som inte heter nåt med L kan sakna den perfekta skärpan på max bländaröppning samt i ena eller båda ändlägena på zoomen så det är bra att ha koll på det innan man fotar. Själv fick jag bittert erfara det efter en fotosession med ett Sigma 170-500 häromveckan. Lycka till.
-
Oooh, D1 är en dröm att montera. Kolla in instruktionerna. Men passar verkligen Grav-bindningarna på icke Naishbrädor? Jag har ett svagt minne av ett det var ett eget hålmönster för just D1.
-
@psychonauten 399982 wrote:
Kanske, men bara kanse skulle man itne stå mitt på en strand där det launchas och landas med en filmkaera och vara helt fokuserad på att filma polaren och inte se sig om kring vad som händer.
Jag säger inget om det. Jag säger bara att om det finns en risk att man har skadat någon så kollar man att den personen är ok. Allmänt hyfs, simple as that.
-
@CooperVickis 399955 wrote:
Aa precis!!
Men precis som alla andra verkar du ju också ge fullständigt fan i om han överlevde eller inte så va fan gnäller du om?Vad snackar du för skit kaktusmuttan? Det framgår ju i tråden att det gick bra med killen. Disleksy?
-
Säga vad man vill om vem som ska stå var men det verkar ju inte vara någon som är framme och kollar så att palten med kameran är ok. Käääässt.