

stang
Forumsvar skapade
-
Japp det är kartan som ligger lite galet!
Det är med andra ord bra att hålla ögonen öppna och ha lite marginal till ”hinder” trots att man kör med GPS 🙂
-
lbj;370974 wrote:Knatte: Jag har talat med en kemist och han avråder på det bestämdaste att använda silikon i segel. Silikon är ett ypperligt glidmedel men är aggressivt mot den dubbelhäftande tejp som håller ihop skarvarna i seglet. Tejpens lim åldras och tappar i förtid sin vidhäftningsfårmåga och det är inte bra.
Det stämmer, men då måste siliconet komma i kontakt med tejpen. Ytan som man smörjt med är helt torr, om man inte visste om att ytan var sprayad med siliconet så hade man aldrig märkt det. Dvs det yttepytte lilla som möjligen gnuggas av på seglet kan knappast tränga igenom och nå tejpen. Jag har använt sprayen rätt många år och aldrig på något sätt märkt av något onormalt slitage eller att skarvar helt spontant börjat släppa.
-
Knatte;370304 wrote:Stang ! Har du bilder eller länk till underverket ??
Visst kan jag fixa det 🙂
De verkar ha gjort om produkterna lite sen jag var och handlade min silicone spray.
Men det är denna jag använder:
http://www.crcind.com.au/catalogue.nsf/web_brands/808+Silicone+Spray?openDocumentManul finns här:
http://www.crcind.com.au/catalogue.nsf/(TDS)/TDS3055/$FILE/TDS.pdfÄven denna verkar intressant:
http://www.crcind.com.au/catalogue.nsf/web_brands/Extreme+Duty+Silicone+Lubricant?openDocumentMen fördelen med den första varianten är ju att den är vatten avvisande.
Värt att veta om silicone om någon missat det är att det mer eller mindre blir omöjligt att måla eller limma/plasta på en yta med silicone på. Använd med andra ord med viss försiktighet eller se till att göra underjobbet nooogrannt 🙂
-
Jester;370211 wrote:Finns det inte risk att tampen inte fäster ordentligt i cleaten om man håller på men oljor/silikon? Eller kraften som läggs på tampen är kanske tillräcklig för att cleaten skall bita ordentligt?
Nix, funkar hur bra som helst.
Jag har däremot gjort misstaget att smörja masten för att det skall glida lätt i mast fickan vid riggning. Ingen hitt alls om man inte skippar området där bommen skall sitta. Bom fan åkte ner jela tiden, det spelade ingen roll hur hårt jag satta fasten den 🙁 -
MacTS;370213 wrote:Jag kör silikonvarianten. Tycker det funkar helt OK även för stora formulariggar.
Jag med, å då menar jag inte cykel olja utan ”industri” varianten på spray burk. Den används normalt för att ”smörja” båt formar så att inte plasten/epoxyn fastnar. Denna är inte klibbig utan är ett helt ”tort” smörj medel.
-
Hehehe…
Japp, bara å hålla tummarna för att det blir blåsa av!!!
-
Oooo sweet!
Om jag kan komma ifrån så kommer jag!!
Har svärföräldrarna på besök men av någon anledning så är dom mest inresserade av att leka med min 13mån gammla/unga dotter 🙂Det är inte säkert att de märker att jag varit borta några timmar hehehe…
-
Jag tävlar inte men måste säga att jag uppskattar 12.5an ändå. Jag kan plana tidigare än med min 11.0 men framför allt så går jag MYCKET högre med 12.5 an i svaga vindar.
Vad jag uppskattar är att med 11.0an i svag vind så blir det bara halvvind fram och tillbaka + att jag måste pumpa som en galning för att börja plana. I samma vind så kan jag med 12.5an ta höjd och faktiskt segla iväg runt den där ön utan att behöva slita i en timme för att ta sig över den 🙂
Nu har jag iofs inte ett så fint segel som MacTSs 11.6 🙂 så det kan ju hända att utvecklingen går frammåt 🙂
-
Jag kör precis som MacTS på hobby nivå och tycker det är hur kul som helst, man får oändligt mycket mer seglings timmar med ett formula kitt i garderoben 🙂
Min rekomendation blir nog vad som helst från 03 eller nyare. Om du bara vill ha ett segel så skall du köpa ett som är ca 11Kvm.
Funderar du på fler riggar så tyckte jag det var nice att ha en 9.8 i början. Men nu när jag vant mig vid prylarna så har inte denna använts alls i år. Istället så är det 11.0 och 12.5 som gäller!
-
RAF_Gert wrote:är det jätte skillnad på hur riggen blir att hantera mellan 11.0 och 12.5?
Den största skillnaden tycker jag är att 12.5orna oftast verkar vara en hel del tyngre än 11.0. SÅ det är lite mer att bära på vid sjösättning. Rent seglings mässigt är det inte så stor skillnad, förutom att man planar i hur lite vind som helst förstås 🙂
Summa summarum, jag gillar min 12.5a skarpt!! Den ger en hel del extra seglings dagar varje år!
-
Emil_H wrote:Ny trailer utlagd
Ooo fan den där fick man ståpäls av!!!
Mmmm det blir nog till att förhandsboka 🙂
-
ATTANS… fan kan bli svårt för mig!
Jag skall bygga kök hela helgen så jag får nog svårt att slita mig grrrr….Jag hör av mig om jag trots allt kan ta mig ifrån en stund!
-
Jester wrote:Japp… Efter x antal svordommar fick jag min nyinförskaffade powerball att blinka blått… Med hjälp av Faster, via telefonsupport. Verkar vara riktigt bra, faktiskt. Känns i underarmarna idag…
Hehehe ja det är lite teknik innan man får rätta snurren på den!
Vill ni ha något att tävla mot eventuellt ett mål att nå….
http://powerballs.com/popup_akis.php -
faster wrote:Testade orginalet idag (powerballs) har själv en kopia från intersport(80 kr)
orginalet var klart bättre mycket mindre vibrationer plus att den har ett räkneverk så du kan se varvtal/minut. Ryktas om att teknikmagasinet säljer orginalet.Plus att den har ett sexigt blått ljus 🙂
-
En annan kul sak man kan göra med denna statestik är att tävla i sin egen vikt klass. Jag faller in i 75-80kg ”klassen”, om jag är snabbare än 30.xx knop så är jag alltså en vassare seglare än medeltalet av seglare i min ”klass”. En typ av värdemätare alltså 🙂