stickan
Forumsvar skapade
-
Kolfiber är betydligt svårare att jobba med om man jämför med glasfiber. Det är mycker svårare att forma och är styvare även när det är genom vätt med epoxy. Klippa går ganska lätt om man har en vass sax till skillnad från kevlar som är nästan omöjligt att klippa i. Ett tips som vi kom på när vi byggde delbara kite bommar i kevlar var att tejpa på mattan men en tejp som är lätt att dra bort. Klipp sedan över tejpen så får man en rak och snygg kant som inte fransar upp sig. Funkar bra både på kevlar och glasfiber men har inte testat på kolfiber men det borde funka lika bra.
Ett annat tips är att använda gladpack för att slå in det man plastat. Epoxyn fäster inte på gladpack utan det är bara att dra bort sedan och man får en hyffst slät yta om man lindat på gladpacken noga. Våtslipa ytan med ett fint sandpapper så får man en riktigt fin yta.
Läs lite mer om epoxy och sånt t.ex här:
http://www.nilsmalmgren.se/Jag har handlat hos våran lokala båtmeckar affär. Nån som har nått tips på var man kan köpa billig epoxy och väv ??
NM som jag använt har funkat riktigt bra.
Ett till tips är att värma epoxyn men en t.ex en hårtork när man blandar den,då blir en mycket mera lättflytande och går in i väven lättare och snabbare.Som svar på Pers fråga om det fäster på alu så ska det vara ganska bra vidhäftning men det är nog en bra ide att försöka göra ytan lite skrovlig.
Mvh Stefan
-
Ca 500 kr/kvm om man inte köper en stor rulle och epoxy är inte billigt det heller 250-300 för ett kg (allt gå visserligen inte åt). Så det blir nog inte en så billig bom till slut.
Åtgång ca 2dm*bomlängd*2 (för två varv)
Mvh Stefan
-
Inte omöjligt! men prognåsen ser inte jätte bra ut men det visar ju sig.
Blev lite sugen att sticka ut idag på eftermidagen om jag hinner göra det jag måste innan.1. Mälaren:
Torsdag förmiddag: Ost, 3-6 m/s.
Sannolikhet 10 m/s*: 0%
Torsdag eftermiddag: Ost, 3-6 m/s.
Sannolikhet 10 m/s*: 0%
Torsdag kväll: Mellan ost och nordost, 2-5 m/s.
Sannolikhet 10 m/s*: 0%
Natten till Fredag: Nordost, 2-5 m/s.
Sannolikhet 10 m/s*: 0%annars ser det ut att kunna fläkta lite på lördag.
Flerdygnsprognos:
Fre: Nord vridande till sydväst, 1-4 m/s Dygnets högsta vindhastighet 4 m/s.
Lör: Sydost, 2-5 m/s Dygnets högsta vindhastighet 6 m/s.
Sön: Syd, 1-4 m/s Dygnets högsta vindhastighet 6 m/s.
Mån: Sydost, 2-5 m/s Dygnets högsta vindhastighet 6 m/s.Ring om du är sugen att sticka ut idag!
Föresten skaffa ett inlogg så man vet vem du är!?
Mvh Stefan
070-594 11 73Bild från Åreskutans topp:
-
Som Rickard sa så är vi ett gäng som kör på vintern, är nog fler än 10 vid det här laget!! I stort sätt är alla vindsurfare på sommaren. Vi kör oftast vid Framnäs/Mälarparken.
Är du intresserad att dra igång verksamhet är du välkommen!! JKV (JolleKapsegalrna Västerås) Vi är ett 30 vindsurfare i JKV och det blir fler och fler, det vore jätte kul om det kunde bli en kite sektion också!!
Ring om du vill ha sällskap, får se om jag har tid nu i veckan men till helgen blir det nog köra av!! Eller om du har funderingar om JKV
Mvh Stefan
070-594 11 73
83 00 13
eller maila: [email protected] -
Jo jag och Rille snackade ju lite i lördag om att man skulle kunna integrera en kite sektion i JKV precis som vi har en surf sektion. Om vi ses på isen till helgen skulle vi ju kunna snacka lite om det. Jag sitter i styrelsen så jag kan ju framföra de önskemål som dyker upp.
ser förövrigt ut som det kan bli lite vind till helgen!
Flerdygnsprognos mälaren:
Tor: Mellan ost och nordost, 1-4 m/s Dygnets högsta vindhastighet 4 m/s.
Fre: Mellan nord och nordväst, 1-4 m/s Dygnets högsta vindhastighet 4 m/s.
Lör: Syd, 1-4 m/s Dygnets högsta vindhastighet 5 m/s.
Sön: Syd, 3-6 m/s Dygnets högsta vindhastighet 6 m/s.Mvh Stefan
-
Så här jag jag !
http://dev.vlt.se/pub/vasteras.asp?art_id=33707&h=Tycker det är ett perfekt komplement att hålla igång på vintern.(när det inte går att issurfa så klart eller vara på varmare breddgrader)
Mvh Stefan
-
Vlt gjorde ett besök på Västerås isen i lördags och idag kom det med på förstasidan!!
Här är artikeln:
http://dev.vlt.se/pub/vasteras.asp?art_id=33707&h=Tyvär var det så klart lite dåligt tryck när dom fotade så man kunde inte bjuda på några hopp m.m. men men…alt kunde ju inte vara perfekt…
Mvh Stefan
-
Ähh blev ändå en väska extra så båda får åka med…tack för svaren…
Nu bär det strax av

Mvh Stefan
-
En ide!!
Om man använder en styv pinne som diskuterats tidigare skulle man kunna fästa den i bommer så den kan röra sig längs bommen. Pinnen fästs sedan med en tamp i uthalet och kommer då att följa med när ”hålet” flyttar sig!!! En elasto tamp som går framåt drar tillbaka pinnen när man släpper på uthalet. Dock bör ju inte bommen vara allt för konisk bakåt eftersom det kommer att bli samma avstånd hela tiden.Gjorde en liten skiss så det blir lättare att fatta!!
Mvh Stefan
-
Ett sätt att skydda beslaget kan vara att ta en bit rörislolering och trä på över bombeslaget och en bit ut på bommen. Sen ett par varv tejp på var sida så har man gjort ett riktigt tjockt bomskydd!!!
Dock är det ju inte svar på din fråga men en variant för skydda din befintliga bom

Mvh Stefan
-
stickan
Medlem3 februari, 2003 vid 22:58 som svar på: Tjäna 1000:- OM du ska till GC el. på väg hem!Jasså två nya brädor…vad blev det??
Har du krängt dina gamla…Fuerte 13 feb
hoppas det blåser…Mvh Stickan
-
japp det är jag…
så här fort gick det i fredags men jag tror nog vi körde fortare i lördags vid några tillfällen…
