stickan
Forumsvar skapade
-
Inte expert hjälp men en teori vad gällande master och riggning…
Det flesta nya segel (01-03) runt 6.0-6.2 har ju en luff på ca 460+lite till men rekomenderas att riggas på en 430mast. Dock lär det ju funka utmärkt att rigga på en 460 för dig eftersom du väger lite mer och inte borde lida av en lite styvare mast. sedan kan ni ju använda 430in till tjejen eftersom hon är lättare. Visserligen lär ni ju behöva en 400 om ni ska ha en 4.4a men det handlade väl i första han om 7.6-6.0-5.0.
Kör själv med 7.4-6.0-5.0 och då har jag en 460 och en 430 pch kan alltid ha två riggar uppriggade.Mvh Stefan
-
Seglar en del issurfingbräda på vintern när förhållandena är bra. Eftersom det går 2-3ggr fortare än när man seglar på vattnet så är min erfarenhet att man behöver väldigt platta segel för att det ska gå fort. Dock gäller det ju när det blåser lite mer och en buk gör ju att man inte kan ha lika liten anfallsvinkel på seglet vilket gör att det inte går lika fort. Vi använder i alla fall vågsegel när vi kör som är platta. Visserligen finns det ju inte så små race segel som behövs å andra sidan så…
Själv kör jag med en gammal 3,7 och det har man fullt häng med i 10m/s och då går det i 70-80km/h… kul är det i alla fall…se bild.
Mvh Stefan
-
Skulle kunna vara ett alternativ då jag tänkt sova bilen men om det är dåligt väder så är det ju inte så mysigt… Hur är det annars att fulcampa där?
Är dock inte 100 på att jag kommer att åka över.Mvh Stefan
-
Vilken årsmodell har du på supersonicen (med eller utan shear tip)? Vilket märke har du på masten? Om du inte har en NP mast så kan det vara nödvändigt att byta pluggen i mast toppen. En sådan borde medfölja seglet om du köpt det nytt, ligger förmodligen i ”locket” på segelpåsen.
MVh Stefan
-
Hej!
Webmastern i WWC är inte längre med i WWC utan i JKV (Jollekapseglarna Västerås)och han är lite slarvig med att tömma sin låda ibland. WWC är förövrigt inte speciellt aktiv längre och består mest av äldre långbrädeseglare. Kom med i JKV på framnäs istället där är vi ca 25 vindsurfande medlemmar och vi har möjlighet att förvara utrustning m.m Ring eller maila mig om du har några frågor och du är välkommer ner och kolla hur vi har det!.Mvh Stefan /ansvarig för WS i JKV
070-594 11 73
[email protected] -
”We certainly gave it our best shot, but we could not overcome the lack of the Passat winds. The 20 to 30 knots winds made it impossible to challenge the existing record” Björn
sidan nyss uppdaterad
http://homepage.mac.com/bognerp/World-Speed-Sailing/PhotoAlbum22.html
Mvh Stefan -
Sidan uppdaterad men inga spår av det mystiska vad det nu är/var….Inte heller några resultat på hur fort det gått…
Mvh Stefan
http://homepage.mac.com/bognerp/World-Speed-Sailing/Menu8.html
-
Packtejp är inte så bra eftersom det inte kan töjas så mycket och spricker. Bättre är 3M:s lagnings tejp som är seg och har bra vidhäftning. Finns på COOP, lite dyr (70kr/10m) men betydligt billigare än monofilmstejp på någon surfaffär.
Mvh Stefan
-
Sas nått om varför det inte varit några uppdateringar på http://homepage.mac.com/bognerp/World-Speed-Sailing/Menu8.html
de senaste dagarnaMvh Stefan
-
det följs av följande vilket inte gör det mer trovärdigt:
That post on the G-site is by an unregistered ”Frederick Wigington, IYRU” of no fixed address and references ”ratification by IYRU”…yeah ?? So, before we all go nuts over the technicalities of sailing to 50kts, (let alone 54 kts), maybe we should consider what the IYRU has to do with it ?
It USED to have ALL to do with WSSRC ratification..back in the old daysHowever, WSSRC is now a committee of ISAF..and IYRU doesn’t feature..
Now, should we discuss 54 kts ??

I for one hope he’s blown it right out of the water, but ….
Aloha Ian,
54 does sound a bit too good to be true, doesn’t it?I’ve sailed Sotavento. I know Bjorn. If were ever going to happen, it would be there and it would be him.
We’ll know soon enough…
Best regards, Kevin
Why can not someone who knows the phone number of those involved just make a call and sort this out, is it true or is Mr Wigington just playing us all along…
David in HK -
Aloha,
Here’s that mysterious post:”Greetings:
History was made quietly at the Sotavento sailing site on Fuerteventura late this afternoon. An unexpected gale arose sending thus-far disappointed record seekers Roddy Lewis and Bjorn Dunkerbeck out onto the water.
For this day the wind co-operated reaching 8+Bft during several passes through the 500 meter speed course. By evening a best speed of 54.55 knots, or 100.38 Kilometers per hour had been credited to Mr. Dunkerbeck.
Presuming ratification by the IYRU, that speed moves Mr. Dunkerbeck and his rig to the head of the list of the all-time fastest sail-powered craft, besting the high-tech trimaran Yellow Pages by an incredible 10.76 knots.
Further details will be provided as they become available.”
I’ll be checking the link below regularly today for confirmation….
Best regards, Kevin
Detta verkar dock inte vara 100%igt…. Och nu funkar ju inte deras sida.
Mvh Stefan -
Ev några Västeråsare också!
-
Saxat…blir inte mindre skummt….
Aloha Wouter,
Honestly, I have no idea what that sail is. Or I should say I have an idea as to what it is, just not who made it or where it came from. This would seem to be Bjorn’s secret ”black” project. I can’t wait to see more!Let’s hope they get some classic Sotavento wind!
Best regards, Kevin
-
Var finns den? Adress?
Mvh Stefan
-
Ving segel var min tanke också men varför finns det bara med på en bild och bara en lite del.
Ska sanningen avslöjas i morgon (day 8)???? Eller vill dom bara spela ”åskådarna” ett spratt för att vi ska bli ännu mera nyfikna.
Mvh Stefan
