Forumsvar skapade

Sida 1 av 37
  • surfmeister

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 09:02 som svar på: 4-Lattat som "Tungviktare/+90kg" ?

    Vill man ha ett bra allround segel för vågor tycker jag Icon är ett bra val. Jag seglade för i tiden på Crossover men vägde då ca ca 85 (mot 76 kg idag) och valde för några år sedan att segla Icon vilket jag inte ångrat. Jag har seglat på 2008 och nu på 2010 och det är ganska stor skillnad i känsla, bottendrag och stabilitet. 2010 är faktiskt överlägsna 2008 på det mesta medan det är relativt liten skillnad mellan 2010 och 2012. Som jag har förstått det hände det en del till 2009 på Icon och därefter har det skett smärre justeringar.

    I vågor riggar jag mina Icon med lite extra nedhal och relativt lite uthal. Detta då seglen blir mjukare och mer neutrala i vågseglingen men samtidigt förlorar man lite i bottendrag. Vill man ha mer bottendrag och response är det bara att minska nedhalet lite och justera uthalet ngt. En av fördelarna med Icon är att de är väldigt trimbara och är inte så känsliga för “fel” riggning. De har stort vindregister vilket är en fördel i våra seglingsförhållanden; exempelvis har jag en surfpolare som seglar Crossover/Iron och när han seglar 5,7 seglar jag 4,7 och när han riggar ner till 5,0 seglar jag fortfarande på 4,7.

    Jag har aldrig testat ett 4-lattat segel så jag kan tyvärr inte jämföra mot ex Blacktip men det är svårt att bli besviken på ett segel som Icon.

  • surfmeister

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 09:08 som svar på: Nytändning för vågsegling – Quad/Twin för Onshore?

    Ola, helt rätt, man kan inte generalisera twin vs quad när man enbart har seglat ett brädmärke. Jag testade ex en Goya Twin 2010 och denna kändes på många sätt som en Quatro Quad då den till skillnad från Tempo ligger lågt i vattnet och var ganska seg i känslan. Jag tyckte inte alls om brädan men så snabbt vågen blev stor och snabb var den grym men till skillnad från Tempo skulle jag inte köpa den för segling i Sverige. Gällande Simmer FlyWave hade jag gärna velat testa vid tillfälle då jag vill ha brädor som ligger lite högre i vattnet men som samtidigt har driv och är snabba kant till kant.

    Gällande min rapport är detta hur jag upplevde Quatro’s brädrange och där anser jag att man har ett för stort gap mellan deras enda twin, Tempo och deras quads. Den bräda som jag anser fyllde gapet, Rythm Twin, som är en mer extrem vågtwin har man tagit bort då man enligt Keith ansåg att den inte längre hade en marknad (fyller gapet nu med en tri-fin?). Jag tycker det är synd då det är en bräda som uppfyller många av mina kriterier då jag anser att Tempo ibland med sin snabba rocker och feta rails kanske är för extrem åt andra hållet. Jag tror att en blandning mellan Rythm och Tempo har varit en grym bräda och att flera brädmärken tar bort sina twin är för mig förvånande då den har egenskaper som attraherar många. Därför tycker jag att det är riktigt kul att SB satsar på twin som koncept och att Köster seglar twin.

    Quatro´s quads är utan tvekan mycket utpräglade vågisar (och grymma sådana) men jag har ställt mig frågan om deras quads är något som jag skulle köpa som en allround bräda för Sverige. Jag hade utan tvekan velat haft en KT76 i min quiver för de där “episka” dagarna om jag hade plats och råd med flera brädor men om man behöver begränsa sig till en vågbräda anser jag att den är för “smal” i sitt register.

    Nu säger Keith att nya LS Quad är “…faster on the plane and turnier” och det återstår att se om så är fallet vilket kan göra den till en intressant sverigebräda. För mig hade en bräda där den i både twin- och quaduppsättning presterar väl vara en stark kandidat som ny bräda då jag ser fördelar med båda koncepten och vill kunna variera beroende på hur förhållanden ser ut.

  • surfmeister

    Medlem
    29 juli, 2012 vid 21:16 som svar på: Nytändning för vågsegling – Quad/Twin för Onshore?

    Hade förmånen att vara på Maui i 1,5 månad under årets vinter där jag testade samtliga av Quatro’s vågbrädor; singel (Quatro FSW/Wave), twin (Rythm och Tempo) och quad (LS/KT). Seglade samtliga i 75 och 85 liters storlekarna (plus minus några liter) och i mycket varierande förhållanden från masthögt till knähögt och fullpung 3,7 till guppa 5,3. Kuau, Hookipa och Kanaha seglades under totalt 25 vågdagar där jag ibland byte bräda flera ggr under samma dag för att testa hur de olika brädorna stod sig mot varandra.

    De första veckorna seglade jag enbart KT/LS quad och sen när jag började få en känsla för dessa brädor började jag även segla twins. Seglar själv en Quatro Tempo 76 i Sverige och väger ca 76 kg.

    Mina högst personliga reflektioner:
    Quad:
    +driv och kontroll ner för vågen samt i bottensvängen (vilket var otroligt skönt på ett masthögt monster)
    + mkt bra grepp i toppsvängen vilket gör att man kan med förtroende gå på de mer vertikala sektionerna
    – inte lika lätta att snabbt med bakfoten ändra svängradie i bottensvängen jmf med twin.
    – mer krävande i en toppsväng kontra en twin. Behöver mer kraft och teknik för att få runt den i toppen. Drivet gjorde att de ibland ville sticka rakt fram istället för att svänga (kan bero på kass teknik…)
    – “tråkiga” och sega i ett rakt led. Var det choppigt studsade de runt rätt mycket då de ligger lågt i vattnet. Detta gällde primärt brädorna runt 85 liter.

    Twin:
    + helt outstanding toppsväng. Att gå från quad till twin var som natt och dag till fördel för twin. Min första reaktion efter att ha seglat Quatro Rythm var “…varför finns quads?”
    + B&J. Tempo Twin var som en Porsche; extrem snabb i planning och otroligt livlig och underbar i ett rakt led. Magnifik kontroll. Även Rythm Twin som har en rejäl bananrocker var betydligt roligare att segla utanför vågen jmf med alla quads.
    – saknade drivet i bottensvängen jmf med quad
    – ibland saknade man säkerheten från en quad i framförallt bottensvängen. Var mer beroende att få ner railen i vattnet i både bottensväng med även toppsväng.

    KT Quad var en helt otrolig vågbräda men är just en VÅGbräda. Den har en rejäl rocker vilket gör den extremt känslig för byig vind och kräver en hel del för att få igång. Enligt min mening en bräda som är byggd för “riktiga” vågor som knappt finns i Sverige. LS Quad tycket jag var lite av en kompromiss; jag tyckte inte alls om 85 litaren men skulle kunna tänka mig LS75 som en allround sverige vågis. Tempo Twin var utan tvekan den bräda som var livligast och roligast utanför vågen men som fortfarande var riktigt, riktigt bra på vågen. Det var först när vågen blev stor och snabb som Tempon började kännas “fel” och man längtade efter KT Quad eller den som slutligen blev min favorit Quatro Rythm 75. WOW vilken bräda!! Den fantastiska toppsvängen i kombination med allround känslan gjorde det till min vinnare. KT76 samt KT83 var mina andra favoriter men som “förlorade” på att de var mkt planingskänsliga.

    För Sverige då? Ja, ska man ha enbart en vågbräda för typiska västkusten-förhållanden är det enligt mig inget snack om att det är en twin som gäller. Vi får sällan de förhållanden (tex stora, branta vågor med sideshore) som gör att en quads styrkor kommer till sin rätt och bara den underbara känslan och lättheten i toppsvängen gör en twin till en vinnare för Sverige. Min egna Tempo Twin 76 är grym för Sverige och passar perfekt för 95% av seglingen. Jag saknar dock drivet av en quad och när det börjar bli stort och bra vinkel kan jag sakna en ännu mer utpräglad vågis (tex KT75 eller Rythm 75). Det ultimata vore att ha en quad och twin i samma storlek där man kan variera mellan twin och quad. Pratade med Keith Teubol och han sa att de ett tag var inne på att göra Tempo till en twin/quad. Synd att de inte gjorde det!

  • surfmeister

    Medlem
    8 april, 2012 vid 15:32 som svar på: Maui 2012 – Del 1

    Kul att man kom med på film fastän jag kom ner väldigt sent under dagen! Filmen visar hur bra Kuau kan bli då förhållanden är de rätta.

    Har nu kommit hem till ett svinkallt Göteborg och har en otrolig längtan tillbaka (det blir inte bättre när man ser filmen). Får se om vi kan göra repris i närtid….en kul sak med resan är att den verkligen har varit en fantastisk kick framåt i min utveckling som vindsurfare och fått mig att våga mera. Den har verkligen inspirerat mig att definitivt satsa hårdare i vågorna framöver! Kan man bli rejält spolad på Ho’okipa och tycka att det inte var alltför hemskt (för det mesta….) då finns det inga ursäkter att inte ge allt på västkusten!

    Tack alla ni på plats där borta som gjorde vår resa så fantastisk!

  • surfmeister

    Medlem
    1 april, 2012 vid 19:56 som svar på: Maui idag

    Jordgubbsröd.

    De måste ha blivit inspirerade av alla urgoda Kula-jordgubbar! Ärligt talat så måste väl industrin driva fram nyheter för att hålla igång försäljningen……

  • surfmeister

    Medlem
    1 april, 2012 vid 18:42 som svar på: Maui idag

    Photoshoot på Ho´okipa igår. Stort (runt en och en halv som värst) och mycket vind som droppade framåt kvällen. Scott McKercher (bild 1) har här hamnat i en lite jobbig situation; vindhål och en nätt liten våg framför sig. Ni kan nog ana vad som hände sen….

    En annan observation från dessa dagar är att många fler brädtillverkare kommer komma med tri-fins i år och det verkar vara senaste trenden (många duktiga seglare hade dessa). Frågade själv Keith Teubol om fördelarna med dem och han sa i princip att ingen bräda (twin, quad, tri) är “bättre” utan ger bara olika upplevelser och känsla “…it depends on what type of feeling you prefer from a board”. Quatro kommer också med en ny tri-fin men även en ny Quad LS……

    Jag har själv seglat Quatro’s samtliga produktionsbrädor i mycket bra vågor (Quad LS 75/85 Quad KT 76/83, Rhytm Twin 75, Tempo Twin 76) den senaste månaden och måste erkänna att Rhytm Twin 75 är min absoluta favis för DTL förhållanden. En helt sagolik bräda! Twin’s “loose-känsla”är svår att slå och många jag talat med här säger att man har börjat få en mer nyanserad bild av quads och att en del börjar gå tillbaka till twins igen.

  • surfmeister

    Medlem
    24 mars, 2012 vid 07:36 som svar på: Maui idag
    Svenne;684313 wrote:
    Alla pappor är på Hawaii
    utom Masse
    han är på ICA och fyller en kasse.

    Masse går väl på Coop Forum? 🙂

  • surfmeister

    Medlem
    23 mars, 2012 vid 08:18 som svar på: Maui idag

    Visst är jag här! Har varit här med familjen i ca en månad och ska vara kvar några veckor till. Brorsan är hemma……..

    Självklart ska du hit, det är otroligt bra här!
    Ha det!
    /Jonas

  • surfmeister

    Medlem
    23 mars, 2012 vid 05:57 som svar på: Maui idag

    Photoshoots pågår för fullt just nu och idag fotade jag lite på Fanatic/North på Ho´okipa. Victor F, Clas Voget, Nik Baker osv ute och rippar. Lägger upp en bild på Starboards nya quad med squashtail (?) samt Fanatics nya Quad.

    Annars är allt grymt najs här på Maui, en trevlig swell har gjort entré de senaste dagarna till allas glädje!
    /Jonas

  • surfmeister

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 21:34 som svar på: Bilhyra på Maui – försäkringar. Hur har ni gjort?

    Har redan bestämt mig sen tidigare att det blir Friendly Franks. Verkar vara grymt trevlig och väldigt service minded till skillnad fr Maui Vans. Nu är allt på plats och jag längtar efter vinden, värmen och vågorna. Ska bli gött! Tack för hjälpen!

  • surfmeister

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 21:18 som svar på: Bilhyra på Maui – försäkringar. Hur har ni gjort?

    Har kikat på MC Gold/Platinum och det har visat sig att de vilkoren för ansvarsskydd (typ SLI) inte täcker hyrbil….Det är enbart AMEX Platinum som har SLI för hyrbil. Är du säker att du hade? 🙂
    Hemförsäkringen och de finare kreditkorten har oftast endast rättsskydd för hyrbil, dvs de täcker för eventuella rättegångskostnader, advokater etc i tredje part rättegångar. Skadeståndet i sig täcker de mao inte.

    Som du säger jag får acceptera den nivå som är lagstadgad (tror det var 40 KUSD) och som finns med i avtalet och hoppas det räcker.

  • surfmeister

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 20:42 som svar på: Bilhyra på Maui – försäkringar. Hur har ni gjort?

    Vilket kreditkort har du?

  • surfmeister

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 17:34 som svar på: Bilhyra på Maui – försäkringar. Hur har ni gjort?

    Frank skriver:
    We are not licensed to sell you any liability insurance or SLI (supplemental liability insurance). You are wise to inquire about insurance. It is important that you provide adequate liability insurance for yourself.

    …….är det ngn som vet hur man skaffar SLI? De flesta bilfirmor har det men inte Franks och mitt alternativ med AMEX Platinum går inte då Frank inte tar AMEX………

  • surfmeister

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 18:56 som svar på: Bilhyra på Maui – försäkringar. Hur har ni gjort?

    Tack för svaret. Har du tagit SLI via Friendly Franks? Har frågat honom om han kan erbjuda försäkringen……..har även tittat på kreditkorten och det verka enbart vara American Express Platinum (alá 5000 kr/år) som erbjuder SLI.

  • surfmeister

    Medlem
    11 december, 2011 vid 07:28 som svar på: Maui feb-april

    MacA, kul att vi blir fler barnfamiljer! Bra om kidsen får lite lekkamrater. Perfekt att du varit där en stund innan så kan du guida oss när vi väl är framme…..har du ett privatmail som vi kan hålla kontakten med?

    Ska tänka igenom lite mer om brädhyra då du vore trevligt att ha ett place med stort utbud och möjlighet att byta prylar kontinuerligt (samt ligga geografiskt bra till). Kanaha Kai passar väl in men jag är väl inte helt kompis med segelmärket 😉

    Har googlat lite på SLI och hittat:

    “……….Supplemental Liability Insurance, (also known as SLI, Top-Up and Top Guard Insurance) is an optional cover extension which covers your liability to third parties, resulting from an auto accident in a rental vehicle. Generally SLI provides cover for bodily injury, and property damage, other than to the rental vehicle, up to a maximum protection of $1,000,000 for each accident. It is worth remembering, that in the event of an accident. you can still be liable for third party damages, even if an accident was caused by someone else. In simple terms, if you are involved in an accident, irrespective of who is to blame, you may be sued and found legally liable to pay damages to the person or persons injured, should they win the lawsuit. This is Third Party Liability – you may be liable for any injuries to the third party.”

    USA is ett nötskal. Om du är inte är försäkrad ut i fingerspetsarna kan du bli stämd på miljonbelopp.

    För er som varit på Maui innan: hur är det med priser för surfkläder, rashguards, hängselar etc (dvs inte segel/bräda) jämfört med Sverige?

Sida 1 av 37
Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums surfmeister

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.