svenne
Forumsvar skapade
-
Americas cup, enligt mig har det varit den enda kölbåtstävlingen med klass. Nu är det slut med det också. Inget ont om det, men jag tycker att AC ska vara en prestigetävling och inte speed. Då kan man ställa upp i Vendee eller Cross Atlantic.
Jag har seglat en del på två av ORMA-trimaranerna som snurrade runt i Skandinavien de senaste åren, så jag kan garantera att det är förbannat roligt att glida fram i 17 knop i pissvind. Men kölbåtsracing med så enormt stora båtar som AC-båtarna är fan i mig lika ballt! -
svenne
Medlem11 februari, 2010 vid 08:22 som svar på: Hur stor kraft genereras av ett vindsurfingsegel?glader;598131 wrote:Hrm, funkar det verkligen Svenne? Om vi idealiserar och säger att friktionen är noll på is så blir ju hastigheten ändå inte oändlig. Då blir det snarast reaktiv vind -> höjdtagning som till slut blir avgörande. Det måste väl vara *mycket* större framåtriktad kraft i vatten än på is / skateboard?Så du menar att det är mer kraft i seglet när du är på vatten än på is?
-
svenne
Medlem11 februari, 2010 vid 07:20 som svar på: Hur stor kraft genereras av ett vindsurfingsegel?Nu tänker jag också lägga mig i debatten. 🙂
Sätt seglet på en skateboard istället. Det är tusen gånger lättare att ta fram friktionsförlusten, väg tjockisen som står på och mät hastigheten han lyckas komma upp i. Klart å betarrt!Förslagsvis medans isen ligger, för det gör jäävligt ont att vurpa på asfalt… 😉
-
svenne
Medlem8 februari, 2010 vid 08:37 som svar på: BRA TIPS sökes för domänköp evt. hittelön(bärsele)Om du bara ska köpa domänerna behöver du inte ett webbhotell, kolla på IIS hemsida efter en registrator. Jag kör med Glesys som är superbra.
-
Jag står fast vid vad jag skrev tidigare.
Om det blir fyra eller ännu hellre fem tävlingar i år, är jag beredd att slänga in en bräda som förstapris till cupvinnaren.Sen kan man ju alltid hoppas att den helsponsrade jävel som snor förstaplatsen ger bort brädan till den som behöver den mest… 😉
-
Toppeninitiativ! Mitt råd är att du helt enkelt bestämmer dig för att köra på det du föreslår. Pang på bara. 🙂
Men jag håller med Basse, hur göra med vågtävlingarna?
Om det blir fyra eller ännu hellre fem tävlingar i år, är jag beredd att slänga in en bräda som förstapris till cupvinnaren. -
getwet;597037 wrote:Om 1979 och 1973 är gammalt så finns det fler, men dom rullar ytterst lite.
Cragar funkar betydligt bättre på den bil som du skaffat, även Cragar är en klassiker idag…..Jag har lärt mig på sistone, ja här på konfen faktiskt, att Fuchs-fälgar tydligen passar på gamla jänkebilar. 😉
-
Betydligt rörigare, vågorna var sååå cleana i förra omgången. Fast som Dala säger, stort…
-
Det är inte sant, jag kommer inte sova inatt heller!
-
Lars_K;596454 wrote:…
Kan villigt erkänna att flerfeningar funkar efter detta! Grymt 1:a intryck.
…Nämen!!!
NU snackar vi ny utveckling inom vindsurfing! Att Lars_K inte dissar en flerfening är större än wideboard-utvecklingen, RDM-mastens intåg och flerfenehysterin tillsammans! Välkommen över to the evil side. 🙂 -
Att först sumpa en deltävling för att man klantar sig big time (läs: inget Guincho 2009) och sen hota deltagare att inte få köra andra tävlingar är så dåligt så att det är skrattretande.
Och som bonus anser de alltså att andra arrangemang har lägre nivå än sig själva? Ödmjukheten flödar över. -
mikaels;596260 wrote:Fast alltså, så nytt vet jag inte om jag tycker det är, det här med flera fenor, även om det kan kännas så för de som inte varit med så länge 😉
Jag skrev inte att det var banbrytande och aldrig testat. Jag skrev sen -99… 😉
-
Tobb;596151 wrote:Är det ingen som tycker att vi blir lite lätt uppfuckade av brädindustrin med hysterin som råder?
Känns som man utnyttjar faktumet att majoriteten utövare består av överåriga köpstarka tekniknördar!Jajamänsan, så är det.
Tobb;596151 wrote:Nya konstruktioner varje år på samtliga modeller betyder korta serier och höga priser.. inte undra på att tillväxten i sporten är dålig för vilken 15-åring har råd med en bräda för 18 500:-??Där håller jag inte med. Fler fenor är det enda nya sen typ -99 när de första breda brädorna kom och den materiella konstruktionen är densamma sen sandwichmaterialen gjorde sitt intåg i branschen. Shaperna har förändras lite varje år. Allt för lite för att kalla det nytt. Det är bara marknadsförarhittepå.
Tobb;596151 wrote:Men visst fan är det kul med nya prylar:)Så är det! Men inte fan blir du en bättre surfare för det! 🙂
-
Glöm inte att om du börjar ta hem större mängder måste du registrera ditt företag som C-verksamhet. Gör du inte det är det feta vitesbelopp.
-
Jag tycker att du ska begära att få en specifikation på den innan du använder den till något annat än just lim. Jag säger inte att den är dålig, du har bara ingen aning om vad du har beställt (innehåller den till exempel nonylfenol?). Att viskositeten är i en enhet som ingen annan använder och dessutom diffar på flera hundra procent är inte så lovande.
Har en känsla av att ”especially remmended for yacht application” låter bra för att det går åt mycket, men jag tror inte att Tüv eller Lloyds skulle tycka samma sak.Sorry att jag låter pessimistisk. Du bör verkligen kolla upp vad du får hem.