svenne
Forumsvar skapade
-
Nu har jag pratat med mannen som kan allt om lastförskjutningsskydd, Göran Palesjö på Transportstyrelsen.
Kontentan är: Bilprovningen var snälla, ett tag. Men det berodde mer på att de som vanligt är ohemult genomelaka och strulade till det, man skulle kunna kalla dem för dumma i huvudet med tanke på att jag ringde dem två gånger för att säkerställa att det stämde. Men man ska inte säga att någon är dum så jag gör inte det. Alla som hann besiktiga under perioden 29 april till 2 oktober utan lastskydd ska ha fått brev från Bilprovningen/Transportstyrelsen om vad som gäller. Även Polisen är informerade, så att de för en gång skull kan något om reglerna.Kravet på lastförskjutningsskydd i bilen är kvar. Det är bara kravet på lastförskjutningsskyddet som har upphört. Hängde ni med?..
Om fordonet är lastbilsreggat ska det sitta ett lastförskjutningsskydd i det. Däremot finns det inte något krav på trycklaster etc som det tidigare gjorde. Det är det som är borttaget! Lastskyddet i sig har alltså inte några krav på sig, förutom att det sitter där.Så de som lyckades få genom bilen (typ min garagegranne) får vara lyckliga i ett år, tills nästa besiktning kommer. Eller om de blir stoppade av sheriffen förstås.
Så vad göra om man nu vill bli av med skiten? Då typbesiktigar du om fordonet till Personbil klass 2, dvs husbil. Då krävs exempelvis lika många sovplatser som sittplatser, fast monterat kök (spis,kyl), förvaringsutrymme och ett bord. Du kan skippa lastskyddet men måste alltså ha lite andra grejer sitta fast i bilen. Skattemässigt har personbil klass 2 samma skatt som lätt lastbil.
Så: Det hela var för bra för att vara sant. Lastskydd på, om du inte reggar om.
-
Jag jagar en snubbe på Transportstyrelsen för att reda ut vad som egentligen gäller, men han ids inte använda sin telefon som vi skattebetalare bekostar. Bilprovningstomtarna har inte alltid rätt tyvärr.
-
50 mil tur och retur, vet i tusan om jag hinner sätta i dem idag… 😉
Fick tipset att kolla DePontes på Söder, de hade också. -
Varför inte bara göra en omreggning med inredningen i så är problemet ur världen.
Slit ut grejerna och skit i väggen. Det finns inget krav på den.
-
frippe75;586118 wrote:… är din sista anhalt!
Du menar anstalt?
-
ChrilleTyresö;585954 wrote:Tack, tack för alla råd!
Har hittat http://www.bildelsbasen.se som jag tycker verkar super för alla som letar bildelar och där finns flera dubbelsäten till salu. Just nu visserligen bara i Halland och Norrbotten, men ändå! Ska ringa på de som ligger närmast i årsmodell och höra om pris och frakt.Bildelsbasen funkar skitbra, jag har köpt massor med prylar via den sidan.
-
Är det nya rastgården de bygger? Kul att ni får mer yta på kåken!
-
De här stämmer nog med din fläkt också:

-
Det är oljetrycksventilen du har lyckats skruva isär. Har kolven ett spår i ena änden? Det finns ett par olika ventiler på VW-motorerna och har du den med spåret måste den sitta åt rätt håll. Du kanske satte inte in delarna i fel ordning, eller fick med skräp.
Ibland kan det vara problem med ventilen genom att den ”sätter” sig, och då brukar det hjälpa att skruva isär och sätta ihop. -
marty;585661 wrote:Var köper du divinycellen ifrån svenne ?
Från tillverkaren, http://www.diabgroup.com
-
Snackade precis med min gode vän Ulf som bor där nere, han sa att det var elakt och typ knäckta brädor i varje heat.
Kul att du är där Mat, koola bilder! -
ChrilleTyresö;585458 wrote:Jo, det skulle jag absolut göra om det inte vore för att jag behöver mellanväggen för säkrare transporter i jobbet!
Bra där! 🙂
-
Kan bara hålla med, bland det bästa jag sett!
EDIT: Och tack för att du inte smackar upp en fet logga mitt i bilden.