Forumsvar skapade

Sida 146 av 278
  • svenne

svenne

Medlem
    9 januari, 2009 vid 14:27 som svar på: Is snösurf.. Har ngn testat detta?
    Maglu;524637 wrote:
    Jag har också skaffat en Snowboard för att bygga om. Så tips på fenmontage, stroppar, mastfotsfäste tas gärna emot.
    Funderar på om man kan använda originalbindningarna på något vis, men utan häl-delen och använda ett av ”spännbanden” per fot, för att få en smidig justering av storlek och kunna dra åt om man vill.

Hur gör man bäst nya skruvhål…speciellt längre fram där man vill ha mastfoten, där brädan är rätt tunn. Finns det att köpa gängade hål man kan gjuta/limma in?

(F.ö. GPSresult 5.5 finns för nedladdning nu, så man kan skicka sina resultat till http://www.gps-icesailing.com)

Jag har stroppar på min landboard och det funkar skitbra. Jag har köpt bred ”ryggsäcksrem” och justerspännen på Friluftskompaniet för att bygga stroppar till snowboarden. Skorna är ju liksom ändå på så de behöver inte vara mjuka.

Fast allra helst hade jag sett att de sura rövhålen på Tibnor hade varit lite mer servicemindade så att min polare kunde ha fått med sig stål till nya skenor istället. Handla aldrig på Tibnor.

• svenne

svenne

Medlem
    9 januari, 2009 vid 14:12 som svar på: Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Sure.

Tsss, håll till godo. 😉

• svenne

svenne

Medlem
    9 januari, 2009 vid 12:56 som svar på: Is snösurf.. Har ngn testat detta?
    Stewen;524619 wrote:
    En billig variant är annars att göra som vi har gjort.
    Vi har satt mast fot och en vslipad skena som fena bak på en begagnad snowboard. Går att göra carvande svängar, gippar, slag och fungerar både på ren is och upp till en dm snö (sen behöver man större fena)

Kostade endast 300 spänn för snowboarden att bygga=)

Kan lägga ut en liten film lite senare.

Samma här, har testat snowboard med skena bak och det funkar helt okej.

• svenne

svenne

Medlem
    8 januari, 2009 vid 09:09 som svar på: Segel på takräcket, hur ?
    dr Masse;524308 wrote:
    Eller så gör man som jag och hänger på ett par karbinhakar och låter spännbanden sitta kvar hela tiden. Har haft så i flera år nu, funkar kalasbra.

Eller så köper man spännband med krok i änden. Så gjorde jag. 😉
    Dessutom kapade jag av dem så att det är en lagom halvmeter kvar att spänna upp.

• svenne

svenne

Medlem
    7 januari, 2009 vid 12:40 som svar på: Isbräda frågor och en trailer

Jag säger som alla andra, fram med mastfoten. Du står väldigt långt bak. Jag har min främre fot någon decimeter från mastfoten.

• svenne

svenne

Medlem
    6 januari, 2009 vid 11:56 som svar på: Tilläggsfrågor till olympus 1030SW?

Du måste ha mer nedhal.

Fråga på http://www.dpreview.com istället.

• svenne

svenne

Medlem
    4 januari, 2009 vid 23:10 som svar på: Vilka fenor har du använt?
    Mattias J;497863 wrote:
    Jag bor i Västervik som är en riktig ”plaststad” och har tagit kontakt med lite olika företag som kommer att hjälpa till att ”cadda” lite olika ideér på fenor. Sedan kommer vi att CNC fräsa ut fenorna för bästa finish. Vi kommer att vara ett ”gäng” som kommer att provsegla prototyperna under hösten. Det blir jag, Peter Kremsl, Markus E, Lars D m.fl. Det ska bli extremt roligt att få genomföra detta och se vad som kan komma ut av det.

Testa om du inte kan komma i kontakt med HOT här på konfen, han är en hejare på aero/hydrodynamik och har tidigare gjort riktigt fina fenor (dessutom flödestestade). Vi snackade lite löst om att göra fenor, men jag hann inte med det så det rann ut i sanden.

• svenne

svenne

Medlem
    3 januari, 2009 vid 19:34 som svar på: Boards eller Windsurf?

Skippa de där blaskorna, de bara upprepar sig (och testerna är lika tråkiga nu som förut). Jag har lånat några franska Wind-blaskor, kan inte franska, men de ger mig betydligt mer än Boards och Windsurf tillsammans. Köp de istället eller lägg stålarna på http://www.nordicsurfersmag.se istället.

• svenne

svenne

Medlem
    3 januari, 2009 vid 11:40 som svar på: Denna går ut till er som tycker att freestyle är för kids

Bara för att Freestyle-folk sätter ett nytt namn på något betyder det inte att det är nytt.

• svenne

svenne

Medlem
    2 januari, 2009 vid 11:06 som svar på: Batterifunderingar. (Multivan T4)

17,5 V är maxspänning, ju mer ström den levererar desto lägre spänning. Den ström som levereras vid 17,5 kommer aldrig att orka genom ett batteri. Det är dessutom spänningsfall fram till batteriet och med den lilla effekten så lär det inte skada batteriet. Tror för övrigt att just effekten inte har någon effekt alls, så att säga. Lägg pengarna på öl istället.

• svenne

svenne

Medlem
    31 december, 2008 vid 00:42 som svar på: Batterifunderingar. (Multivan T4)

CCA är ett värde som man definitivt inte ska stirra sig blind på (Ett kraftigt Bosch kan ha lägre CCA än ett OK-batteri). Cold Crank Amps är ett mått på hur många Ampere som ett batteri klarar att ge från sig under 30 sekunder i -18 grader. Det ger bara ett effektmått på en cell, men säger till exempel inget om hur många gånger cellen klarar av den tortyren. Inte ens gossarna på CTEK tycker att CCA är mer än ett riktvärde. Det säger tyvärr inte så mycket om kvalitet.

Ett batteri som aldrig laddas fullt får betydligt kortare livslängd. Om du stoppar i ett större batteri och sen inte laddar det fullt kommer det bli allt sämre för varje gång det laddas. För varje gång det inte laddas till max kommer det att bli sämre och ju längre från toppspänning desto snabbare går det.
    Eftersom det nu handlar om en bil med gammal klassisk linjär laddning så kommer aldrig batteriet att bli fulladdat, förutom de gånger bilen är igång i flera timmar. Om ens då. Och om batteribanken är större än vad generatorn hinner med att ladda så går föråldringen ännu snabbare. Kommer inte batteriet upp i toppspänning så tappas kapaciteten extremt snabbt. Ett blyack som har runt 12,6 V i tomgångspänning är i princip 100 % laddat. Om det istället är 12,4 V är det dryga hälften. Det spelar ingen roll om generatorn ger stabila 14,4 om det inte hinner ladda klart. Ett 100 Ah-batteri som har blivit av med 30 Ah, vilket är helt okej vid en kallstart, behöver mer än två timmar att nå toppspänning igen med en vanlig 70 A-laddare. Och ju äldre batteriet är desto mer tid.

Ska du byta till ett större batteri, se till att laddningen orkar. Har du dessutom ett extrabatteri inkopplat lär du behöva en underhållsladdare.
    Byt inte till ett större och tro att det blir bättre av det utan att veta att resten klarar av det.

• svenne

svenne

Medlem
    30 december, 2008 vid 17:45 som svar på: Batterifunderingar. (Multivan T4)

Att byta till ett större batteri behöver inte ge någon vinst i form av reservkraft för fler starter etc. Ett större batteri behöver längre laddningstid för att uppnå samma kapacitet. Kör man alltså många korta sträckor hinner det aldrig laddas helt, vilket ett mindre batteri hinner.

Att det inte hände något när du kopplade på starthjälp kan också bero på att en cell i ditt batteri har gått sönder, eller att startsolenoiden har beckat ihop och inte kickar fram startmotorn. En startmotorsklassiker, brukar gå att felsöka genom att ge startmotorn/solenoiden en knack med något hårt.

• svenne

svenne

Medlem
    30 december, 2008 vid 12:22 som svar på: Problem starta T4 2.5 liters diesel i kyla fukt?!

Byt filter och spola fram ren soppa (dvs bort med vatten), byt glödstift.
    Om det inte räcker, gör ett komptest.

• svenne

svenne

Medlem
    29 december, 2008 vid 20:10 som svar på: vågridning i onshore

Peter Hart-filmerna kan nog ge vad du är ute efter, inte bara loop-filmen utan hela Serious-serien. Han är dessutom känd för att vara riktigt duktig på back side.
    http://www.acrobat-tv.co.uk/shop/Products.aspx?ptid=1&sec=Windsurfing

• svenne

svenne

Medlem
    29 december, 2008 vid 11:51 som svar på: Karpathos sommaren -09

Återigen, allt det där du vill ha – finns inte i stan på Karpathos (Du har valt fel ö, helt enkelt). Du går genom hålan tre fyra gånger första kvällen, sen är det bara att gå hem. Om jag skulle ta med familjen till ön så skulle jag välja byn som ligger mellan Devils och stan. Där finns badbara stränder, restauranger och lugn och ro.

Sida 146 av 278
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA