svenne
Forumsvar skapade
-
Okej, here goes…
Epoxi (sluta stava det med y för f*n!) ska vara utan lösningsmedel. Punkt! Har någon någonsin köpt epoxi med lösningsmedel är den stackaren lurad ända upp till mustaschen. Polyester, vinylester eller liknande innehåller massor med styren, men epoxi ska inte innehålla några lösningsmedel alls. Kolfiltermask är inte nödvändigt, däremot ansiktsfilter om det slipas eller lamineras i ett utrymme med dålig ventilation. Generellt sett så är det ordentligt med skyddskläder och rejäl ventilation som gäller. Skyddsrekommendationen från Arbetsmiljöverket är heltäckande klädsel som inte får vara kontakt med andra personer, tre lager handskar och heltäckande ansiktsskydd för att undvika stänk i ansiktet. Använder du en långärmad tröja, handskar och glasögon är du tillräckligt safe om du är nogrann med att inte spilla och stänka. Men det är upp till dig…Epoxi som inte har härdats tillräckligt kommer aldrig att vara fritt från ”ohärdade” komponenter. Det har ingen roll om det är två dygn eller 14 veckor. Är det dåligt blandat, låg temperatur eller Biltema-kvalitet på grejerna kommer det alltid att finnas obundna kedjor i materialet. Att hållfastheten ökar långsamt under en tid har inte så stor betydelse på problematiken med lösa komponenter (obundna molekylkedjor). Om du inte våtslipar är det mask på som gäller oavsett tidsrymd.
Använd ALLTID heltäckande klädsel och handskar när du kladdar med epoxi. Se till att aldrig få det på huden. Smörj alltid in händer och handleder rikligt med fet hudkräm för att skydda ytterligare ifall du skulle misslyckas och få det på huden. Nu handlar det om en liten lagning, men om det skulle vara ett större jobb så finns det speciell skyddskräm för epoxi som är riktigt bra.Blanda noga enligt instruktion. Det spelar ingen roll om jag blandar flera kilo i samma sats, jag blandar alltid på grammet när. Ju mindre sats desto större blir felmarginalen så blanda noga! När det är så lite som det handlar om för att göra en så här liten fix (vilket det alltid handlar om på brädor) så är det extra noga att det blir rätt. Blanda i en mugg i minst två minuter där du skrapar av kanterna i kärlet, häll sen över i ett nytt kärl och fortsätt att blanda. Annars finns stor risk att du får med oblandad epoxi från väggar och botten på kärlet som inte är blandat alls. Se till att ha ordentlig värme när du väl är klar med laminering, injekt eller vad du nu tänker göra. Det är okej att hålla lite lägre temp under kladdningen för att få lite längre potlife (tiden innan epoxin degar ihop i muggen), men sen ska du ha rejält med värme så att det härdar ordentligt. Minst ett dygn, helst två innan du ens tänker tanken på att slipa något.
Att det är mjukt på ett ställe säger inte så mycket om skadan. Är det skumkärnan som har gett sig, lamineringskada eller bara sandwich-skador? Det är omöjligt att säga utan att ha sett eller helst klämt på brädan. Om du ska borra upp för att pressa i epoxi så ska du borra så grunt som möjligt, allra helst bara till det mjuka området börjar. Om det ska vara någon nytta med att pressa i epoxi måste det vara en skada som gör att epoxin kan spridas ut ordentligt. Dessutom kan du fylla upp blandningen med mikroballonger för att inte få en så solid fyllning. Men är det till exempel skumkärnan som har fått sig en smäll så är den med största sannolikhet fortfarande tät – men mjuk – och då kommer du inte kunna trycka i något resin alls utan kommer bara skapa en hård punkt där du har borrat hål. Som sagt, det beror helt på hur skadan ser ut.
Är det delaminerat eller ”ihåligt”- visst, skjut i epoxi.
Är det skumkärnan i mitten eller i sandwichen som har komprimerats så är det inte säkert att det hjälper att borra hål och trycka i.För övrigt så är den repsatsen som du länkade till helt okej kvalitetsmässigt. Även om du måste slipa upp och göra en riktig omlaminering så är den epoxin helt okej.
-
Gurra, har du testat att ”bara” vågsurfa med brädan? Dvs att använda seglet som motsvarighet till SUP-paddeln för att komma rätt och sen hålla det neutralt och bara surfa vågen?
-
Lars_K;526406 wrote:Det finns mkt att uppröras för här i världen, men att någon kallar en bräda för ploj är ju riktigt illa. Något av det mest barnsliga gnället jag läst här på konfen helt klart. Moahahaha!
Well, det var rätt väntat. Ja, till och med utstuderat att du skulle hugga på mitt inlägg. Synd bara att du inte hann först, för det var tanken.
-
FJ69;526343 wrote:Varför skall det inte räknas som en plojbräda – visst en inställningsfråga – men för mig liksom flertalet är det nöjet i seglingen som driver en.Alla som inte delar den uppfattningen kan ju sluta läsa om konceptet redan nu, då lekfullheten och mångsidigheten måste anses vara kännetecknande för denna typ av bräda. Det ligger inget förminskande eller förringande i det, tvärtom. Det handlar inte heller om vad som manligt eller coolt, utan om vilka förhållanden som är seglingsbara, denna tidigarelägger playtime. Men komplementutrustning som detta är, e prisfrågan inte mindre irrelevant snarare för mig är man priskänsligare – men då har man ju fått del av vad som gäller i fråga om pris.
Men det är ju just det som är motsägelsefullt, varför ska en lättvindsbräda tolkas som mer ploj än någon annan bräda när den faktiskt ger mer tid på vattnet? Är det inte just därför det nu är en twinfin-hysteri, för att de brädorna är mer lekfulla och ger mer nöje i seglingen? Om det inte varit för att den plötsligt blev kallad ploj hade jag nog inte brytt mig.
Hade brädan varit gjord i plywood limmad på frigolit hade jag också kallat den ploj. Nu är den tillverkad som en välgjord produktionsbräda. En ny JP kostar minst 13 lök på Surfers. Visst, den har inga stroppar, men hela brädan är täckt med padding och det är inte heller gratis.Näe, jag tror att ni gör helrätt i att testa brädan och det verkar som att ni i alla fall gillar konceptet. Jag ska nog skita i att skaffa en otymplig SUP och satsa på en sån här istället.
//Mr Volkswagen (så det så)
-
FJ69;526287 wrote:Ja det är ju en tanke som infinner sig priset är lite högt måste jag säga, men finish och sånt på brädan verkar mycket fin, å andra sidan alltjämt som du säger som komplement och plojbräda – om än mångsidig – så verkar den rätt dyr. Kan kanske motiveras i omsorgsfull kontruktion jada jada, men likväl är en poäng att en billigare konstruktion skulle göra den mer överkomlig, ett halvkilo till skulle inte göra nåt, den är ju ändå omöjlig att bära! En stropp till bärhjälp hade suttit fint likaså, //F
Det är nog snarare en fråga om svenska vindsurfares inställning till något som inte är en renodlad vindsurfingbräda. Varför ska den tolkas som en plojbräda? Tycker definitivt inte att den är mer ploj än någon annan fish/SUP/longboard. Fransmän verkar i alla fall inte tolka den som mer leksak än någon annan bräda, de rippar hårt på den.
Määääeenn, för vissa är inte lättvindsurf manligt nog. Eller, vissa är inte tillräckligt säkra i sin manlighet för att surfa i lättvind. 😉
-
Dra ett PM till Ola P, han har en del erfarenhet av Marocko.
-
Lars_K;525461 wrote:Bara för att din BMWs färddator visar fel är det väl lite bryskt att påstå att alla märkens färddatorer visar fel? Har du bevis för det?
Att BMWs dator visar fel är ju inte konstigt. Är väl det märke som ljuger och fejkar mest av alla med sina förbrukningssiffror. Normala kunder kommer aldrig ens i närheten av deras glädjespecar…Jaså? Nu är det du som kommer med märkliga påhopp. Nästan så att V70-gnället tidigare i den här tråden blev barnsligt i jämförelse.
Min Bömer (-05) och jag snittade 4,7 mellan Stockholm och franska rivieran. Det är definitivt lägre än spec.
-
Jag tycker att du tänker rätt omständigt. Shejpa först – laminera sen.
-
Nästan alla bilar är pissenkla att ratta lyset på, T4:an är inget undantag. Är man inte helt sönderknarkad och kan byta dammsugarpåse kan man ställa in lysen också. Du har kvar ett lyse, använd det som referens. Är det helt fel så justerar de alltid på bilprovningen.
-
Jag har aldrig imponerats av Tamron. Jag skulle leta reda på annat, men döm själv.
http://www.photodo.com/product_542.html
http://www.photodo.com/topic_49.html
(Det Photodo-folket inte kan om linser är ointressant) -
svenne
Medlem12 januari, 2009 vid 15:58 som svar på: Var handlas det bra byggmaterial till surfbräda?Billigt och bra? Är inte det som att säga dyrt och gratis samtidigt?
Sök i gör det själv-forumet, finns spaltmeter med tips. Du kan ju alltid börja med Epotex. -
Hade det inte varit för att en högtakare inte går in i mitt garage hade jag köpt den osedd. Den där med en Subaru-konvertering. Baaaah baaaah!!!
-
@trimmarn 524589 wrote:
Sen har jag testat piratebrädan och den ger riktig vindsurfkänsla. Det var oxo häftigt att kunna köra över plogvallarna runt skridskobanan sen vidare ut på ren is. Jag är väl mer sugen på sväng och trix än ren speed men brädan verkar ju funka till både och. En Freestylespeed kanske 😉
peder..
Ah! Med rätt vinkel kan man göra träna bottensvängar, aerials och of the lip. Den som först sätter en pushloop bjuder jag på bärs!
-
svenne
Medlem10 januari, 2009 vid 14:42 som svar på: Nån som har en gammal racercykel alternativt racerram liggandes?