svenne
Forumsvar skapade
-
Tyvärr, jag är old school och håller mig till originalmodellen från förra året.
-
Det är inte bara surfare som är irriterade på staket, grindar och annat som händer där nere. Alla som är där nere något sånär ofta vet att det finns mycket annat folk som använder stränderna. Vissa dagar är det väldigt mycket sportfiskare, ibland som tidigare nämnts många fågelskådare och sist men inte minst vanligt folk som promenerar.
Visst är det osmart att använda hålet i staketet nu när situationen är som den är. Men jag är ganska, låt oss säga 100 %, säker på att fågelskådare exempelvis går genom där för att de vet att de får det. Det är inte samma sak som att det är smart, men det finns inget hinder för det. Vi har fortfarande allemansrätt i Sverige och den gäller även udden.Vi bollar en massa idéer i Torös vänner, och jag hoppas verkligen att fler engagerar sig i föreningen och visar sitt stöd. Vi har en del uppslag som vi diskuterar och givetvis är förhoppningen att det ska blir något riktigt bra av det.
Fortsätt att surfa Torö, men visa gärna extra hänsyn. Använd parkeringen, ta med skräp(!) och prata med andra så att alla som är där vet om att vi måste vara extra diplomatiska just nu.
-
Nu är ju grejen att så länge det inte handlar om en tomt så kan man, enligt allemansrätten, hoppa över stängsel. Det är till och med så att skogs och lantbrukare ibland blir påtvingade att bygga grindar och trappor så att friluftslivet tar sig genom obehindrat. Tro mig, jag har själv snickrat just såna.
-
BroderIsak;511702 wrote:Finanskrisen har kanske slagit honom hårt, Tror inte man får 30 miljoner för den kåken idag…
Nej, och han har inte köpt den för det heller. Han köpte TRE fastigheter för ett antal miljoner, och vill sälja för 30. Vilket vi alla vet inte kommer att gå. Om det lyckas så ska jag grilla korv och koka kaffe till alla som surfar lågtrycket efter.
-
Milkman;511629 wrote:Jag kitar ibland (sällan) på torö, då har jag noterat att trafiken till udden är mycket vanlig utav stranflanörer, fågeltokar och badande. Jag antar att alla dessa folkslag är lika vanliga alla dagar, även när det inte blåser SV?
Det är troligt att även dessa bidrar till eventuella stigar mm också. Det känns orimligt att lägga ”traktorspåren” enbart på surfarna.I övrigt håller jag med. Jag ska se till att alltid gå längs stranden, det är ju strandskyddet som är vår ”final” frontier. Lika bra att hålla sig till den 🙂
Absolut, de få dagar det är surffolk där nere i förhållande till hur många som går längs stranden en ”vanlig” dag är stor, antalet surfare är litet i totalen.
-
lindgren;511599 wrote:Allemansrätt gäller vid alla stränder och ägaren går nog för långt. En fastighetsägare har inte rätt att sätta upp stängsel och förhindra passage ner till stranden. Så länge man inte går nära hans hus är det fritt fram!
I vissa fall kan det vara befogat med stängsel för att skydda en viss naturtyp och om kommunen är med på det, måste stängslet respekteras.
Har ägaren på eget bevåg satt upp stängslet för att förhindra allmänheten att vara på hans mark, ska istället stängslet tas ned, eller åtminstone vara gjort så att det går att ta sig förbi genom en grind.
Men! Allt tyder faktiskt på att ägaren ogillar sällskap och att han begränsar andras rätt att vistas nere i kärringviken på ett sätt som han inte har rätt till enligt svensk lagstiftning.
Huset ligger långt från stigen som används, dvs man går inte inom hans ”hemfridszon” och det verkar osannolikt att naturtypen skulle vara så känslig att det inte går att använda en redan upptrampad stig.
Det du skriver stämmer. Efter ett antal diskussioner tidigare med både kommunen och Länsstyrelse så är det inte mycket som står rätt till med udden. Stängslet har varit okej just för att det fortfarande går att komma ner till stranden, men om grinden stängs så blir det ett helt annat läge. Som de sa på kommunen: ”Det har varit känt sen länge att om man vill styra friluftsfolk så är det bättre att bygga en spång”. Kommunen tycker således inte att stängslet är vettigt. Dessutom finns det stängsel längs allmänningarna som står utanför den privata marken. Just det här stängslet har varit uppklippt länge, och det går en stig från öppningen som delar sig i två efter 50 meter.
Skyltarna som har satts upp har varit olagliga och enligt Länsstyrelsen har de fått flera samtal om dem och de har inte, och inte heller kommunen, någon inblandning i de skyltar som har respektive myndighets logotyper. Skyltarna var påtalade för både kommunen och Länsstyrelsen innan Torös vänner bildades, så det är ett känt problem sedan tidigare.Självklart ska alla respektera naturen och inte ta för givet att den ska vara tillgänglig, utan ta hand om den. Men jag har rätt som enskild person enligt svensk lag att vara hur mycket som helst på udden, det kan ingen förhindra. Så jag tänker fortsätta att tälta, fiska och surfa där. Precis som vanligt.
-
Nästa i bildserien efter den Masse postade är riktigt smutt!

-
surfslusken;510647 wrote:Du verkar va mkt för de där me att köra brunt Svenne.
Fast jag föredrar rosa.
-
Carrera;510475 wrote:Börjar bli lite små jobbigt nu med alla ”Retro” nyheter Twins o allt vad det är som gäller nu mera!! Någon som vågar sätta en peng om hur lång tid det tar innan Asymmetriska brädor är HOT igen.. Typ HT´s Kapsylöppnar brädor!!
Kanske funkar på våra våg guldspots 😉
App app app, assymetriskt är det nya bruna! 😀
-
styret;510562 wrote:vågor eller platvatten?
Hangaround till Style Pimpz, det kan inte vara annat än platt. 😉
-
Den där är nog trevlig att åka runt på. Men den är varken kort eller bred.
Den här är kort och bred:
SEAL – 213 cm, 58-62 i bredd

-
Det gör inget, för det blåste inte ett skit.
-
Han ligger väl inte naken uppe på sjukan?! Nån måste köra dit en Naish-tröja med detsamma!
Krya på sig Micke.
-
Jag säger bara analpåse. Städdag i BRF:en suger getpung.
Nu ska jag ta igen det resten av veckan… -
Ja, Surfs Up är ett måste. Har man lite koll på vågsurfar-procirkusen är det extra kul eftersom flera är med därifrån, både som pingviner och röster. 🙂