svenne
Forumsvar skapade
-
Men så är det nog, som Bicless säger, att det är Icehawken som är den lite stelare. Jag tycker att båda är riktigt bra och prisvärda, Icehawken har jag surfat med i januari, februari i minusgrader. Polaren funkar ända ner till nollan med ett extraställ. Som sagt, riktigt varma och jag är nöjd.
-
En annan sak jag gillar med Polar är innerkragen som håller tätt ordentligt runt halsen. Dubbelpolo, typ.
Det är rätt kraftigt gummi så den är något stelare än andra dräkter, men å andra sidan är den riktigt varm, och det föredrar jag. -
mes;514276 wrote:vem (eller vad) har gjort grafiken till JPn?
intressant artikel annars.

-
Koa;513831 wrote:Så är det med SVT, det ska analyseras och tänkas igenom och godkännas och tänkas…
och vips så känns det för smalt med brädsegling i Sverige.År 2000 efter premiären med mer än 700 personer på Sture Kompaniet,
gjorde vi hårda försök för sporten och försökte få in filmen:
”SAND MELLAN TÅRNA” från år 2000 på SVT med möten och lobby:”Svenskar som uppfyllde sina drömmars mål och kom till Maui Hawaii
för underbar sub-tropisk windsurfing och lifestyle på alla nivåer från nybörjare till proffs…Den innehöll bla episka lifestyle stories; bla ”hoppa vattenfall i Twinfalls” känns igen 😉
och mycket känslor om windsurfing med då en hel del Super-8 film ..blandat med Hookipa tävling …
”som kommit igen” med några huvudpersoner på Maui…Bra inspiration/ underlag för nya filmer 😉Men det var för smalt för SVT som hällre ser en svår dokumentär…
TV4 och Edge Z-TV hängde på med Sverige filmer däremot 🙂Vi får njuta DVD:s & Youtude…;)
…
Tyvärr verkar i sånt fall både TV4 och Z vara lika torrtråkiga som SVT numera. Samma sak, annat namn.
-
Tim.Eriksson;513778 wrote:Vore väll skoj om filmen committed kunde visas? Peter släppte det ju gratis så varför inte..?
Ska skicka ett mail och lobba upp idén 🙂
Jag har gjort det, men det verkar inte som att snygga Lifestyle-surf-filmer är nåt för svensk TV.
-
svenne
Medlem4 november, 2008 vid 15:28 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!hakuna;513771 wrote:Det vore grymt att få den i lite högre upplösning!Niclas – med en ”brinnande” Torö-bild av Mats Oljons eller vad det står som bakgrund nu
Åtminstone lite större.
-
svenne
Medlem4 november, 2008 vid 10:41 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!Sinker;512217 wrote:”I stormens kölvatten” av Annelie Worgard. Torö 7:e maj 2007.
/sinkerDen där har jag haft som bakgrundsbild sen jag såg den första gången, äckligt skön bild!
-
Jag kör också en Ascan och den är varm trots minusgrader och is på brädan. Enda tillägget jag har är ett underställ med luva.
Jag har dessutom seglat mycket med torrdräkt och det är f*n inte kul att lukta bajs efter en timme. Det är nåt magiskt med torrdräkter, det luktar alltid sunk om både dig själv och kläderna efter en stund. Kanske att det har hänt något revolutionerande de senaste åren, men jag är skeptiskt.
-
Fy fan, på’rom bara!
-
OlleS;513243 wrote:Krille_H!
För ett par år sedan fick vi höra från Norell på kommunen att länsstyrelsen hade godkänt stängslet ner till norra stranden, det som är en smal korridor ner till vattnet. Men Norell sa också att det inte ”hade blivit riktigt som det var tänkt”.
Efter en del ringande fick vi direkt från länsstyrelsen en kopia på deras beslut, och jag har det framför mig just nu. Så om det är Länsstyrelsens beslut 17.2.2005 nr 505-03-54816 din kollega talar om, så är det definitivt så att länsstyrelsen INTE har godkänt korridoren. Skaffa beslutet och titta på kartan som hör ihop med beslutet! Det som man gav lov till var ett staket i ett helt annat läge, vinklat mot väster och som följer den stig som funnits där i alla år. Hade fastighetsägaren byggt enligt lovet, hade staket hamnat upp till 20 meter bort från det andra stängslet och slutat uppe i skogen. Detta staket hade inte förstört för friluftsfolket lika mycket och hade säkert fått stå i fred. Fastighetsägaren får helt enkelt skylla sig själv – tycker jag – när hon klagar över ”skadegörelse”.
Något annat beslut om korrioren har jag inte hittat. Det står för övrigt en massa andra bra saker i beslutet, bl a om hur Länsstyrelsen ser på allemansrätt kontra hemfridszon. T.ex att hemfridszonen normalt sett aldrig sträcker sig mer än 30-40 från ett sommarhus, även om det det finns insyn. Finns det inte insyn är hemfridzonen mindre. I två rättsfall har fastighetsägaren ålaggs att ha grindar och tillåta passage på standen 60-70 meter från huset, trots att det rådde full insyn mot huset. Egentligen är detta bara sunt förnuft – om man bara visar lite hänsyn så borde aldrig allemansrätten bli något problem. Ingen vettig människa går väl förbi och stör folk som sitter och solar utanför sommarstugan!? Kanske kan någon kiteare kan blåsa in folks trädgårdsland men det borde väl inte vara något omfattande problem?
Det är väldigt bra att du jobbar på MSN och att de flesta där verkar vilja hjälpa till att göra stranden mer tillgänglig på Ören. Vad jag kan förstå behöver ni egentligen bara se till att alla följer gällande regler som inte är särsklit konstiga eller otydliga, så jag har lite svårt att förstå att det blivit så mycket problem.
Lycka till önskar vi militanta svampplockare
(tack att jag får låna ert debattforum, tyvärr finns inget motsvarande för kantarell och karljohans-nördar)Självklart får du vara här och diskutera Torö med oss! 🙂
Det som förvånar mig mest är just diskussionen om hemfridszon och att den skulle sträcka sig till stranden. Inte bara Länsstyrelsen, utan Naturvårdsverket, Boverket, LRF och Vi i villa (just det, villaägarnas egna förening) har skrivit både artiklar och broschyrer om avståndstolkningen och strandskydd och det är så kristallklart. Ändå fegar kommunen och backar på den punkten och drar det i långbänk trots att inget hus ligger tillräckligt nära eller så öppet att det skulle vara ett problem. Att Norell var en märklig fisk vet vi sen tidigare, men nu?En anekdot, jag hade en hetsdiskussion på ett annat forum med en person som vi tror är en av husägarna. Han/Hon blev tokgalen när jag påstod att bryggor faktiskt får nyttjas av alla. Fick mycket skit för det tills jag postade en kopia av Naturvårdsverkets broschyr om mark och allemansrätt. Ni kan ju gissa vad det står i den…
-
LANGENS_KITE;512936 wrote:Du ska INTE reparera med epoxyresin på en vanlig bräda med polyesterresin som föreslagits. Men som sagt, i ditt fall med liten ding, quickfix is the shit!
Funkar hur bra som helst, men inte tvärtom[/quote]
Jaha, varför inte?
Det går hur bra som helst, för övrigt. Sen om det är nödvändigt är en annan femma.
-
Fjant;512743 wrote:Ja, hur är det egentligen? Registrerade mig för länge sedan som medlem, men inte hört så mycket mer. Är det medlemsavgift som gäller?
Läs första inlägget i den här tråden, speciellt raderna längst ner. 🙂
-
Peter_N;512634 wrote:Ok. Vem är vem av kontaktpersonerna i Torös vänner? Jag skulle gärna vilja veta lite mer om kontaktpersonerna. Tex om de är svampplockare, fågelskådare surfare etc.
Hänger alla kontaktpersonerna på Steffo och läser alla inlägg?Finns det förresten någon konflikt mellan surfare, kitare, vindusurfare eller fågelskådare eller likande på Torö? Jag har aldrig sett någon sån, men jag är inte där så ofta. Anledningen att jag undrar, är ifall vi agerar med eller mot fågelskådarna.
Det har aldrig varit konflikter mellan de som vill använda Torö för friluftslivets skull. Det är snarare mindre konflikt mellan olika vattensporter på Torö än på andra ställen. Ingen av de fågelskådare eller sportfiskare som jag har träffat har varit i konfliktsituation med någon annan intressent, det har alltid varit lika trevligt att prata med andra där, inklusive de som bara är ute och promenerar.
Torös vänner är initierat av vindsurfare, och därför är det bara än så länge vindsurfare som driver frågorna och står som kontaktpersoner. Det finns personer från olika ”hobbyområden”, men det kan alltid bli fler.
http://www.torosvanner.se/index.php?option=com_comprofiler&task=usersList&listid=4&Itemid=61 -
Peter_N;512384 wrote:Jag talade med en person på kommunen igår. Hur seriöst eller officiellt nedanstående är vet jag inte, men kommunen har faktiskt haft en liten tanke att köpa Örudden. Men man tyckte att priset var för högt.
Skulle det kunna bli en bra lösning för oss surfare ifall kommunen köpte Örudden?
Isåfall borde surf-sverige på något sätt visa sitt intresse för det.Jag vet inte vad det skulle kunna leda till, men ifall vi är intresserade av att kommunen köper så borde man kanske börja påverka beslutsfattarna.
Det stämmer att kommunen för några år sen kollade på att köpa den yttre fastigheten, dvs udden.
Torös vänner håller på och diskuterar flera olika lösningar, så det finns absolut intresse på att lösa det på bästa sätt. Mer info lär komma. 🙂