svenne
Forumsvar skapade
-
Mjaae, det är väl inte svaret på frågan?
Frågan var om det var lätt att komma upp i hög hastighet, inte högst hastighet. Så jag säger faktiskt vindsurf. -
Neven;501012 wrote:Jag skall till Kina i slutet av oktober. Undrar om såna grejjor är billiga där?
Nej. Varken Canon eller Nikon är billigare i Kina.
De tillverkas båda två i Japan och de säljs för någon hundralapp mindre än här. All japansk elektronik är dyr i Kina. Det är inte heller säkert att det är samma riktigt samma produkt som här, det är ganska vanligt att asiatiska märken håller lägre kvalle i Asien för att den marknaden är mer priskänslig än kvalitétskänslig.
Beställ från USA istället om du vill jaga pris. -
freed;502371 wrote:Jag menade TransSport, chevan alltså, men jag kan ha fel även där
Aah… Du menar sååå! 🙂
Å andra sidan är de billiga, så varför inte. Kalkylera riskerna mot varann, dyrare bil som kanske inte går sönder mot en billigare som kanske går sönder.
En gammal vän tog hem en Trans Sport från USA för ett par år sen, löjligt billigt. Då menar jag verkligen löjligt billigt. -
freed;502349 wrote:Transport går bort då jag inbillar mig att den drar för mkt bensin och är generellt dyr i drift, service etc, annars är nog detta ett glassigare alternativ.
Där tror jag att du har fel, Transporter är en slitvarg som är byggd för att gå med tung last. De håller för mycket stryk och har billiga reservdelar. Möjligtvis att de drar mer som bensinare, men min sista Transporter var en 2,5TDI och den drog inte nämvärt mer än en personbil. Dessutom drog den obetydligt mer med maxlast, vilket man inte kan säga om en personbil som utsätts för samma monsterpackning.
Men sen går det inte att undvika, det är mycket mer komfort i en personbil. -
svenne
Medlem24 september, 2008 vid 14:31 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!dr Masse;502228 wrote:Oj, vad najs denna tråd börjar bli!Själv gillar jag verkligen denna på Living i Lejjet i höstas, vilken höjd! Synd att den inte är riktigt skarp…
It’s just a matter of making the home work.
(Sorry, du som har tagit bilden. Jag ber om ursäkt för att jag pillade sönder din bild) -
Fullformat ger självklart mer information. Men det betyder också att det ställs mycket högre krav på optiken än tidigare eftersom optisk distortion blir tydligare mot kanterna av sensorn/negativplanet. En halvskaplig zoom kan leverera bra på en 1,6:a eftersom det sämsta ändå beskärs. På en fullformatskamera kan det se ut som skit.
Faktum är att om du ska plocka ut maximalt ur din 30:a så behöver du köpa optik som är dyrare än huset. Självklart blir det samma problem med en kamera med större sensor, fast exponentiellt eftersom en bra lins inte är linjärt dyrare utan extremt mycket dyrare.
Jag tycker att det är komiskt att det på det här forumet drägglas så mycket över husens prestanda och sen går folk och köper budgetoptik. Köper man en Ferrari ska man väl för fan inte sätta Gislaved på fälgarna. Visst ska du köpa en 5:a om du är ute efter högre FPS och annat lull, men om du inte redan har riktigt bra objektiv så ska du tro inte att bilderna blir så mycket bättre om du inte är beredd att betala ordentligt för optiken. -
Sharan är större än Touran, och jag laddar verkligen in skitmycket inne i bilen. Det är inget problem att sitta i båda framsätena och ha två brädor mellan dem.
Vi har åkt två pers i den och samtidigt haft med en 100-liters, en 138-liters, fem segel, fyra master, två bommar, all kringutrustning och övernattningsgrejer och haft massor med plats kvar. Jag har dessutom åkt själv i den med tre brädor, sex segel, tre bommar, fyra master, all jäkla extrautrustning, våtdräkter, resväska med en veckas kläder, skateboard, en cykel och ett kylskåp. Jag hade lätt fått in en bräda till.
Dessutom går det att få in en formula.Sharan är som sagt större, så det borde vara ännu lättare att köra på samma sätt med den. Baksätena i Touranen är iofs väldigt modulära och går att fälla, vika och ta bort i vilken konfiguration som helst. Jag vet inte om Sharan har likadant, men om det är så är det inget problem att åka med mycket prylar inne i bilen.
-
Ola_P;502132 wrote:Arnout, du menar att en swallowtail är en plus size bräda? 😉
Undrar om annonsen gick på ”sloppy waist high”… :tongue:
Ja jäklar, den där satt hårt! Ska tänka på det nästa gång jag surfar. Ju fler fenor desto tjockare frau. 😀
-
En fena rör sig en del och ett för hårt material kommer att spricka och släppa. Om vi nu ska generalisera så är generellt sett en epoxi som används som spackel mjukare än glasfiberspackel.
Jag tycker dock fortfarande att en fena mår bättre av en nerslipning än spackel. Är skadan så stor att det behöver ”fyllas på” kommer den ändå att bete sig annorlunda efteråt. En vanlig freeridefena kanske inte har några större skillnader i egenskaperna efter en behandling, men en sån skulle jag inte bry mig om att spackla på ändå.
En dyr fena som är spacklad är ingen dyr fena längre. -
Tanka hem filmen Sharkwater, den är extremt sevärd.
–S
-
Är det bara ett jack, så slipa framkanten jämn och symmetrisk igen. Spackel på framkanten brukar inte sitta kvar utan släpper så småningom. Är det en större skada kan du blanda fiber och polyester och ”spackla” upp skadan för att sedan slipa jämn. Men återigen, det finns risk att det inte sitter kvar.
–S
-
El_Duderino;501856 wrote:Denna tråden är helt död, vafan
Men jag slänger in en fråga till ändå:Om man ska hålla sig under dom magiska 32 kg som många flygbolag tillämpar, vilken utrustning ska man ta med sig isåfall? Skulle en 73 liters vågis + 3.7, 4.1, 4.7 va bra eller skulle det resultera i att jag står på stranden som ett fån hälften av dagarna. Alternativet (som då skulle innebära att jag kommer över 32 kg) är att ta med ytterligare en bräda, antingen 104 liters freestyle eller 93 liters vågis…….
Tacksam för input
Det är helt ute att surfa, det är bara en anledning för att få komma ut i naturen och fota fåglar och svamp. RDM är helt ute – en dyr kamera är det nya bruna.
Förvånad själv BTW, det verkar inte finnas något intresse alls för utomlandsvågsurf numera.Vi kommer att ta med minst två brädor och en bredare segellinje så att vi båda kan surfa. Dessutom kommer vi att stanna lite längre och vinden droppar av något så det behövs nog ett större segel ju längre vi stannar.
-
Har du kvitto på den första masten? Om inte så kommer du att bli tull och momsbelagd för ett uppskattat värde. Import är import, och Tullen är som den är.
-
Bläddrade i en gammal Windsurf för ett tag sen och fastnade på en artikel om att bräda som blev tuggad av en haj. En hajforskare var övertygad om att den röda undersidan på brädan (Starboard) var anledningen till att den bet.
Så tur för dig att det inte finns storhaj i TT!
-
Tips från Styret:
Förra året bodde jag i Parklands. Det ligger en bit från centrum och surfet (tar väl 7 minuter till big bay och 12 till sunset) men det är ganska billigt och ganska safe. Nybyggt och fint. Området man bör bo i heter Tabelview och man ska väl bo någonstans mellan Bigbay beach club i norr, Parklands i öster och sunset beach i söder.
Ett annat tips från Styret är att kontakta Andreas (S66), han har bra koll på både boenden och bilhyra.